Roads and Bridges - Drogi i Mosty
4, 3, 2005, 37-76

Podatność połączenia stalowego dźwigara z płytą betonową w mostach zespolonych

Czesław Machelski Poczta
Instytut Inżynierii Lądowej Politechniki Wrocławskiej
Robert Toczkiewicz Poczta
Instytut Inżynierii Lądowej Politechniki Wrocławskiej

Streszczenie


Praca dotyczy analizy sił wewnętrznych i przemieszczeń w dźwigarach głównych mostów wykonanych z belek stalowych, zespolonych w sposób podatny z betonową płytą pomostową. Omówiono w niej: sposoby konstruowania płyt pomostowych, stosowane rodzaje łączników zespalających, wyniki badań podatności zespolenia. Przedstawiono pięć modeli ujęcia zjawiska podatności zespolenia w dźwigarach zginanych. Skupiono się na rozwiązaniu problemu w postaci analitycznej - równań różniczkowych. Poddano analizie stosowane dwa ujęcia rozwiązania zagadnienia współdziałania elementów dźwigara zespolonego, dające w wyniku rozwiązania siły wewnętrzne lub przemieszczenia. Wykazano, że mieszane rozwiązanie jest efektywniejsze, daje bowiem dokładne wyniki, zarówno w zakresie sił wewnętrznych, jak i przemieszczeń. Analizę problemu z użyciem klasycznego parametru, charakteryzującego podatność zespolenia Cz, uzupełniono o własne wskaźniki  oraz . Wykazano, że wskaźniki i dają informacje wyłącznie o rozkładzie naprężeń w przekroju poprzecznym dźwigara. Funkcje  i  mają istotny wpływ na rozkład sił wewnętrznych na całej długości dźwigara, a więc również na Cz(x) i M(x). Podane w pracy przykłady numeryczne dają obraz zależności pomiędzy Cz(x) i M(x) oraz (x) i (x).

Pełny tekst:

PDF

Podatność połączenia stalowego dźwigara z płytą betonową w mostach zespolonych

  
Machelski, Czesław; Toczkiewicz, Robert. Podatność połączenia stalowego dźwigara z płytą betonową w mostach zespolonych. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 4, n. 3, p. 37-76, kwi. 2005. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 19 maj. 2024