Roads and Bridges - Drogi i Mosty
1, 1, 2002, 45-58

Zmiany nośności użytkowej drogowych mostów żelbetowych

Czesław Machelski Poczta
Politechnika Wrocławska, Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
Published: 2014-12-07

Streszczenie

W pracy przedstawiono metodykę szacowania nośności użytkowej mostów o idealnym stanie konstrukcji (w układzie projektowym) oraz algorytm dostosowany do starych mostów, w których uwzględnia się dotychczasowe skutki oddziaływania środowiska, zmiany obciążeń stałych oraz przewidywany w przyszłości (prognozowany) stan techniczny obiektu. Parametryczne ujęcie algorytmu umożliwia obliczenia całych grup przęseł, charakteryzujących się podobnymi cechami: schematem statycznym, ruchomym obciążeniem projektowym lub obciążeniem stałym. Przedstawiony algorytm, oparty na analizie porównawczej, jest bardzo stabilny. Oszacowane dane dotyczące: ciężaru własnego i wyposażenia oraz parametru materiałowego nie powodują gwałtownych zmian wyniku obliczeń. Istotną informacją w tym algorytmie jest zastosowany w projekcie schemat obciążenia ruchomego i stosowane w tym okresie wytyczne wymiarowania. Metodykę oceny nośności użytkowej dla stanu idealnego konstrukcji zilustrowano przykładami obliczeń trzech wiaduktów drogowych nad autostradą A-4. Na przykładzie jednego z obiektów przedstawiono analizę nośności użytkowej w sytuacji modernizacji nawierzchni jezdni, przebudowy konstrukcji pomostu oraz wzmocnienia dźwigara głównego.

Zmiany nośności użytkowej drogowych mostów żelbetowych

  
Machelski, Czesław. Zmiany nośności użytkowej drogowych mostów żelbetowych. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 1, n. 1, p. 45-58, gru. 2014. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 18 maj. 2024