Roads and Bridges - Drogi i Mosty
3, 1, 2004, 5-23
3, 1, 2004, 5-23
Ocena napowietrzenia betonów w nawierzchniach jezdni i parkingów
Streszczenie
W pracy przedstawiono rezultaty wdrożenia metodyki badań struktury porów powietrznych do oceny właściwości betonów nawierzchniowych. Na zlecenie inwestora lub nadzoru budowy przeprowadzono badania na próbkach stwardniałego betonu, pobranych z kilku placów budów: nawierzchni drogi, nawierzchni na przejściu granicznym, nawierzchni parkingów na gruncie i parkingów wielopoziomowych. Wyniki badań zestawiono z wymaganiami normowymi i krajowymi specyfikacjami technicznymi. W kilku przypadkach stwierdzono występowanie nieprawidłowości struktury porów powietrznych w betonie, pomimo zastosowania środków napowietrzających spełniających wymagania normowe. W innych nawierzchniach uzyskano obrazy struktury świadczące o właściwym napowietrzeniu betonów. Na podstawie analizy rozmieszczenia porów powietrznych w betonie, wbudowanym w nawierzchnię drogi krajowej w ciągu kilkunastu miesięcy, uzyskano świadectwo dobrej jednorodności, stałej wysokiej jakości produkcji mieszanki betonowej i wykonania nawierzchni. Wskazano możliwości optymalizacji mikrostruktury betonów nawierzchniowych na podstawie badania porów powietrznych w stwardniałym betonie.