Roads and Bridges - Drogi i Mosty
3, 1, 2004, 5-23

Ocena napowietrzenia betonów w nawierzchniach jezdni i parkingów

Adam M. Glinicki Poczta
GDDKiA Oddział w Białymstoku, Laboratorium Drogowe
Michał A. Glinicki Poczta
Instytut Podstawowych Problemów Techniki PAN oraz Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Warszawa
Ireneusz Mikulicki Poczta
GDDKiA Oddział w Łodzi, Laboratorium Drogowe

Streszczenie


W pracy przedstawiono rezultaty wdrożenia metodyki badań struktury porów powietrznych do oceny właściwości betonów nawierzchniowych. Na zlecenie inwestora lub nadzoru budowy przeprowadzono badania na próbkach stwardniałego betonu, pobranych z kilku placów budów: nawierzchni drogi, nawierzchni na przejściu granicznym, nawierzchni parkingów na gruncie i parkingów wielopoziomowych. Wyniki badań zestawiono z wymaganiami normowymi i krajowymi specyfikacjami technicznymi. W kilku przypadkach stwierdzono występowanie nieprawidłowości struktury porów powietrznych w betonie, pomimo zastosowania środków napowietrzających spełniających wymagania normowe. W innych nawierzchniach uzyskano obrazy struktury świadczące o właściwym napowietrzeniu betonów. Na podstawie analizy rozmieszczenia porów powietrznych w betonie, wbudowanym w nawierzchnię drogi krajowej w ciągu kilkunastu miesięcy, uzyskano świadectwo dobrej jednorodności, stałej wysokiej jakości produkcji mieszanki betonowej i wykonania nawierzchni. Wskazano możliwości optymalizacji mikrostruktury betonów nawierzchniowych na podstawie badania porów powietrznych w stwardniałym betonie.

Pełny tekst:

PDF

Ocena napowietrzenia betonów w nawierzchniach jezdni i parkingów

  
Glinicki, Adam M.; Glinicki, Michał A.; Mikulicki, Ireneusz. Ocena napowietrzenia betonów w nawierzchniach jezdni i parkingów. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 3, n. 1, p. 5-23, kwi. 2004. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 14 maj. 2024