Roads and Bridges - Drogi i Mosty
20, 4, 2021, 425-439

Badania wpływu nierówności nawierzchni na zmiany nacisków osi pojazdów ciężkich z wykorzystaniem ugięciomierza TSD

Przemysław Harasim Poczta
Instytut Badawczy Dróg i Mostów, ul. Instytutowa 1, 03-302 Warszawa
Marcin Gajewski Poczta
Instytut Badawczy Dróg i Mostów, ul. Instytutowa 1, 03-302 Warszawa
Published: 2021-12-07

Streszczenie

W artykule przedstawiono wyniki badań zależności pomiędzy stanem technicznym nawierzchni, wyrażonym parametrem równości podłużnej IRI, a wynikającymi z niego zmianami nacisków osi pojazdów ciężkich. W tym celu wykorzystano wyniki pomiarów wykonanych ugięciomierzem laserowym TSD, który wśród mierzonych parametrów rejestruje m.in. profil podłużny nawierzchni oraz naciski osi pomiarowej. Na podstawie danych zgromadzonych podczas rutynowych pomiarów, wytypowano odcinki reprezentatywne do badań, a wyselekcjonowane dane poddano analizom statystycznym. Pod uwagę brano zarówno wyniki pomiarów równości jak i powiązane z nimi naciski osi pojazdu. Omówiono zagadnienie równości podłużnej w kontekście wymagań stawianym nawierzchniom drogowym, a także określono stopień korelacji wskaźnika IRI z zarejestrowanymi naciskami osi pojazdu pomiarowego. Określona została ilościowa ocena wpływu nierówności na wielkość nacisków pojazdów ciężkich, uzupełniona o analizę zmian trwałości nawierzchni asfaltowych opartą na uzyskanych danych.

SÅ‚owa kluczowe


IRI, naciski osi, równość nawierzchni, TSD, ugięciomierz laserowy.

Pełny tekst:

PDF PDF

Bibliografia


Gillespie T.D.: Everything You Always Wanted to Know about the IRI, But Were Afraid to Ask!. The University of Michigan Transportation Research Institute, 1992

Sayers M.W., Karamihas S.M.: The Little Book of Profiling. The Regent of the University of Michigan, 1998

Hildebrand G.: Development of a high speed deflec- tograph. Nordic Road and Transport Research, 14, 3, 2002, 8-9

Levenberg E., Pettinari M., Baltzer S., Christensen B.M.L.: Comparing Traffic Speed Deflectometer and Falling Weight Deflectometer Data. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 2672, 40, 2018, 22-31, DOI: 10.1177/0361198118768524

Gajewski M., Jemioło S.: Analiza możliwości wykrywania braku zespojenia warstw asfaltowych w badaniu FWD. TTS Technika Transportu Szynowego, 19, 9, 2012, 2423-2432 CD

Gillespie T.D., Karamihas S.M., Sayers M.W., Nasim M.A., Hansen W., Ehsan N., Cebon D.: Effects of heavy vehicle characteristics on pavement response and performance. Transportation Research Board, 353, 1993, 132p

Cebon D.: Handbook of vehicle-road interaction. Swets & Zeitlinger, 1999, 600p

Dynamic interaction between vehicles and infrastructure experiment (DIVINE), OECD, 1998

RyÅ› D.: Consideration of dynamic loads in the determination of axle load spectra for pavement design. Road Materials and Pavement Design, 22, 6, 2021, 1309-1328, DOI: 10.1080/14680629.2019.1687006

Sweatman P.F.: A study of dynamic wheel forces in axle group suspensions of heavy vehicles. Australian Road Research Board Special Report, 27, 1983, 56p

Ervin R.D., Nisonger R.L., Sayers M., Gillespie T.D., Fancher P.S.: Influence of size and weight variables on the stability and control properties of heavy trucks. Volume II. Final report. Transportation Research Institute (UMTRI), 1983, http://deepblue.lib.umich.edu/handle/2027.42/262 (23.11.2021)

Rasmussen S., Aagaard L., Baltzer S., Krarup J.: A comparison of two years of network level measurements with the Traffic Speed Deflectometer. Transport Research Arena conference, 21-25.04.2008, Ljubljana, Slovenia

Nielsen C.P.: Visco-Elastic Back-Calculation of Traffic Speed Deflectometer Measurements. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 2673, 2019, 439-448, DOI: 10.1177/0361198118823500

Elseifi M.A., Zihan Z.U.A.: Assessment of the Traffic Speed Deflectometer in Louisiana for Pavement Structural Evaluation. Final Report 590. Louisiana Transportation Research Center, 2018, 100p, http://www.ltrc.lsu.edu/pdf/2018/FR_590.pdf (22.11.2021)

Zofka A., Sudyka J., Maliszewski M., Harasim P., Sybilski D.: Alternative approach for interpreting traffic speed deflectometer results. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 2457, 2014, 12-18, DOI: 10.3141/2457-02

Sayers M.W., Gillespie T.D., Paterson W.D.O.: Guidelines for Conducting and Calibrating Road Roughness Measurements. The International Bank for Reconstruction and Development/The Word Bank, 46, 1986, 88p

Diagnostyka stanu nawierzchni i wybranych elementów korpusu drogi – wytyczne stosowania. Zarządzenie nr 21 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 17 czerwca 2019 roku w sprawie diagnostyki stanu nawierzchni i wybranych elementów korpusu drogi

Piryonesi S.M., El-Diraby T.E.: Examining the relationship between two road performance indicators: Pavement condition index and international roughness index. Transportation Geotechnics, 26, 2021, 100441, DOI: 10.1016/j.trgeo.2020.100441

Mackiewicz P., Szydło A., Krawczyk B.: Influence of the construction technology on the texture and roughness of concrete pavements. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 17, 2, 2018, 111-126, DOI: 10.7409/rabdim.018.007

MATLAB and statistics toolbox release. Mathworks Inc., 2016, https://www.mathworks.com/products/matlab.html (22.11.2021)

Alin A.: Minitab. Wiley Interdisciplinary Reviews: Computational Statistics, 2, 6, 2010, 723-727, DOI: 10.1002/wics.113

Parlińska M., Parliński J.: Statystyczna analiza danych z Excelem. Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2011

Aichouni M., Messaoudene N.A., Al-Ghonamy A.: On the Use of Johnson’s Distribution in Quality and Process Improvement. International Journal of Economics and Statistics, 2, 2014, 362-367

RyÅ› D., Judycki J., Jaskula P.: Determination of Vehicles Load Equivalency Factors for Polish Catalogue of Typical Flexible and Semi-rigid Pavement Structures. Transportation Research Procedia, 14, 2016, 2382-2391, DOI: 10.1016/J.TRPRO.2016.05.272

Judycki J.: Podstawy określania współczynników równoważności obciążenia osi do projektowania nawierzchni drogowych. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 5, 2, 2006, 55-92


1. Bez nazwy

  Bez nazwy
Widok (35KB)

2. Bez nazwy

  Bez nazwy
Widok (146KB)

3. Bez nazwy

  Bez nazwy
Widok (749KB)

4. Bez nazwy

  Bez nazwy
Widok (523KB)

5. Bez nazwy

  Bez nazwy
Widok (2MB)

6. Bez nazwy

  Bez nazwy
Widok (3MB)

7. Bez nazwy

  Bez nazwy
Widok (538KB)

8. Bez nazwy

  Bez nazwy
Widok (2MB)

9. Bez nazwy

  Bez nazwy
Widok (227KB)

10. Bez nazwy

  Bez nazwy
Widok (82KB)

11. Bez nazwy

  Bez nazwy
Widok (1MB)

Badania wpływu nierówności nawierzchni na zmiany nacisków osi pojazdów ciężkich z wykorzystaniem ugięciomierza TSD

  
Harasim, Przemysław; Gajewski, Marcin. Badania wpływu nierówności nawierzchni na zmiany nacisków osi pojazdów ciężkich z wykorzystaniem ugięciomierza TSD. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 20, n. 4, p. 425-439, gru. 2021. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 19 maj. 2024 doi:http://dx.doi.org/10.7409/rabdim.021.025.