Roads and Bridges - Drogi i Mosty
11, 3, 2012, 233-248

Wpływ wosku syntetycznego na moduł sztywności betonu asfaltowego

Marek Iwański Poczta
Politechnika Świętokrzyska w Kielcach, Wydział Budownictwa i Architektury, Katedra Inżynierii Komunikacyjnej
Grzegorz Mazurek Poczta
Politechnika Świętokrzyska w Kielcach, Wydział Budownictwa i Architektury, Katedra Inżynierii Komunikacyjnej

Streszczenie

W artykule przedstawiono wyniki badań asfaltu według amerykańskiej procedury MSCR określającej pełzanie asfaltu pod obciążeniem dynamicznym. Pozwala ona na podstawie tej charakterystyki lepiszcza wnioskować o możliwości pojawienia się uszkodzeń trwałych nawierzchni w środowisku wysokiej temperatury otoczenia oraz przy małych i dużych naprężeniach ścinających. Badania wykonano w przypadku asfaltów 35/50 oraz 50/70 poddanych modyfikacji woskiem syntetycznym pochodzącym z syntezy Fischera-Tropscha (F-T) w ilościach 1,5%, 2,5% i 3,5%. Ocena wpływu wosku syntetycznego na podstawowe właściwości asfaltów została wzbogacona o analizę ilościową morfologii modyfikowanych asfaltów za pomocą mikroskopu fluorescencyjnego. Badania betonu asfaltowego AC 11 S wykonano z udziałem asfaltów modyfikowanych. Beton asfaltowy był zagęszczany w temperaturze 115°C, 130°C oraz 145°C. Na podstawie analizy wyników badań sformułowano wnioski dotyczące wpływu asfaltów modyfikowanych na wartość modułu sztywności sprężystej w temperaturze 2°C oraz 20°C.

Słowa kluczowe


beton asfaltowy, moduł sztywności, MSCR, pełzanie asfaltu

Pełny tekst:

PDF PDF

Bibliografia


Judycki J., Dołżycki B.: Analiza deformacji trwałych nawierzchni asfaltowych na podstawie badań terenowych i laboratoryjnych. VIII Konferencja Naukowa KILiW PAN i Komitetu Nauki PZITB „Inżynieria komunikacyjna”, Krynica, 4, 2002, 201 - 208

GDDKiA, WT 2 2010 – Wymagania Techniczne. Nawierzchnie asfaltowe na drogach krajowych, Załącznik Nr 2 do Zarządzenia Nr 102, Warszawa, 2010

Edwards Y., Redelius P.: Rheological effects of waxes in bitumen. Energy & Fuels, 145, 2003, 42 - 82

Lu X., Langton M., Redelius P.: Wax morphology in bitumen. Journal of Materials Science, 40, 8, 2005, 1893 - 1900

Michon L.C., Netzel D.A., Planche J.P.: NMR and DSC study of the amorphous and crystalline phases in asphalt. Energy & Fuels, 13, 3, 1999, 602 - 610

Lu X., Redelius P.: Compositional and structural characterization of waxes isolated from bitumens. Energy & Fuels, 20, 2, 2006, 653 - 660

Polacco G., Filippi S., Paci M.: Structural and rheological characterization of wax modified bitumens. Fuel, 95, 2012, 407 - 416

Butz T.: Warm Mix Asphalt – Technologies, Research and Experience. Sasol Wax GmbH

http://www.pkd.org.pl/pliki/referaty/butz.pdf

Silva H., Oliviera J., Peralta J., Zoorob S., Optimization of warm mix asphalts using different blends of binders and synthetic paraffin wax contents. Construction and Building Materials, 24, 9, 2010, 1621 - 1631

Merusi F., Giuliani F.: Rheological characterization of wax-modified asphalt binders at high service temperatures. Materials and Structures, 44, 10, 2011, 1527 - 1538

Product Information. The Bitumen Additive for Highly Stable Easy Compatible Asphalts, 2008

Bahia H.U.: Modeling of Asphalt binder Rheology and Its application to Modified Binders, in: Modeling of Asphalt Concrete. ASCE Press, McGraw-Hill Construction, New York, 2004, 11 - 64

Office of Pavement Technology. The Multiple Stress Creep Recovery (MSCR) Procedure, Technical-Brief, FHWA-HIF-11-038, April 2011

Iwański M., Mazurek G.: Water and Frost Resistance of Asphalt Concrete Produced in the Warm Technology. 10th International Conference Modern Building Materials. Structures and Techniques in Vilnius, 19-21 May, 2010, 200 - 206

Sybilski D.: Zero-shear viscosity of bituminous binder and its relation to bituminous mixture’s rutting resistance.Transportation Research Record, 1535, 1996, 15 - 21

Montgomery D.G.: Design and Analysis of Experiments. 5th Edition, John Wiley and Sons, New York, 2001, 45 -51

Szydłowski H.: Międzynarodowe normy oceny niepewności pomiarów. Postępy Fizyki, Wydział Fizyki Uniwersytetu Adama Mickiewicza, 51, 2, 2000, 92 - 97


Wpływ wosku syntetycznego na moduł sztywności betonu asfaltowego

  
Iwański, Marek; Mazurek, Grzegorz. Wpływ wosku syntetycznego na moduł sztywności betonu asfaltowego. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 11, n. 3, p. 233-248, kwi. 2012. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 19 maj. 2024