Wydobyciu węgla kamiennego towarzyszy powstawanie dużych ilości odpadów. Odpady te są potencjalnym źródłem materiałów do budowy dróg. Ze względu na ich właściwości mogą one być traktowane jak grunty czy kruszywa naturalne. Odpady powęglowe są stosowane w budownictwie drogowym, szczególnie do budowy nasypów. Jednak bilans wykorzystania tego rodzaju materiałów jest ujemny, składowiska odpadów powęglowych nie maleją. Zhałdowany materiał jest źródłem zanieczyszczeń środowiska i zajmuje cenne tereny, które można by przeznaczyć pod uprawę lub inwestycje. Wychodząc naprzeciw tym problemom powstają różne projekty badawcze mające na celu wymianę międzynarodową doświadczeń technicznych i naukowych. Projekt INCRIS jest tego przykładem, a głównym celem jest zacieśnienie współpracy między DNDI jako koordynatorem, a instytucjami w niego zaangażowanymi. Głównym kierunkiem badawczym projektu było zwiększenie wykorzystania odpadów powęglowych.
Voloshyna, I., Vyrozhemskiy, V., Urbanik, A., Kraszewski, C., & Szpikowski, M. (2014). Polsko-ukraińskie doświadczenia w wykorzystaniu odpadów powęglowych w drogownictwie. Roads and Bridges – Drogi I Mosty, 13(1), 87–98. https://doi.org/10.7409/rabdim.014.006
Ocena i badania wybranych odpadów przemysłowych do wykorzystania w konstrukcjach drogowych. Opracowanie IBDiM dla GDDKiA, Warszawa 2004
Google Scholar
PN-S-02205 Polish Standard. Roads. Earthworks. Requirements and testing
Google Scholar
Sybilski D., Mirski K., Kraszewski C.: Use of Industrial Waste Materials in Road Construction in Poland, in: Proceedings of the International RILEM Conference on the Use of Recycled Materials in Buildings and Structures. Eds. E. Vázquez, Ch.F. Hendriks, G.M.T. Janssen, November 8-11, 2004, Barcelona, Vol. 2, 351-362
Google Scholar
State Standard GOST 12536-79. Laboratory method for defining soil grading (grain) and micro-aggregate composition
Google Scholar
State Standard of Ukraine DSTU Á Â.2.1-12:2009 Soils. Laboratory method for defining maximum density
Google Scholar