Podatność połączenia stalowego dźwigara z płytą betonową w mostach zespolonych
Czesław Machelski
, Robert Toczkiewicz
Abstrakt
Praca dotyczy analizy sił wewnętrznych i przemieszczeń w dźwigarach głównych mostów wykonanych z belek stalowych, zespolonych w sposób podatny z betonową płytą pomostową. Omówiono w niej: sposoby konstruowania płyt pomostowych, stosowane rodzaje łączników zespalających, wyniki badań podatności zespolenia. Przedstawiono pięć modeli ujęcia zjawiska podatności zespolenia w dźwigarach zginanych. Skupiono się na rozwiązaniu problemu w postaci analitycznej - równań różniczkowych. Poddano analizie stosowane dwa ujęcia rozwiązania zagadnienia współdziałania elementów dźwigara zespolonego, dające w wyniku rozwiązania siły wewnętrzne lub przemieszczenia. Wykazano, że mieszane rozwiązanie jest efektywniejsze, daje bowiem dokładne wyniki, zarówno w zakresie sił wewnętrznych, jak i przemieszczeń. Analizę problemu z użyciem klasycznego parametru, charakteryzującego podatność zespolenia Cz, uzupełniono o własne wskaźniki oraz . Wykazano, że wskaźniki i dają informacje wyłącznie o rozkładzie naprężeń w przekroju poprzecznym dźwigara. Funkcje i mają istotny wpływ na rozkład sił wewnętrznych na całej długości dźwigara, a więc również na Cz(x) i M(x). Podane w pracy przykłady numeryczne dają obraz zależności pomiędzy Cz(x) i M(x) oraz (x) i (x).
Machelski, C., & Toczkiewicz, R. (2005). Podatność połączenia stalowego dźwigara z płytą betonową w mostach zespolonych. Roads and Bridges – Drogi I Mosty, 4(3), 37–76. Pobrano z https://www.rabdim.pl/index.php/rb/article/view/v4n3p37
Cited by / Share
Pobrania
Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne.
Czesław Machelski
Afiliacja:
Instytut Inżynierii Lądowej Politechniki Wrocławskiej
Robert Toczkiewicz
Afiliacja:
Instytut Inżynierii Lądowej Politechniki Wrocławskiej
Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.