Współczynniki przeciążenia podparcia przęsła budowanego metodą nawisową
Czesław Machelski
, Robert Toczkiewicz
Abstrakt
Przy analizie bezpieczeństwa budowy mostów w technologii betonowania nawisowego, dokonuje się niezależnej oceny konstrukcji przęseł i podpór. Niniejsza praca dotyczy skutków przeciążenia podparcia montażowego, stosowanego zwykle podczas wykonywania przęseł tą metodą. Wpływ wybranych czynników rozpatruje się na przykładzie mostu, wybudowanego w Kędzierzynie-Koźlu, którego podparcie w fazie wznoszenia pracuje specyficznie z uwagi na znaczny ukos konstrukcji. Zagadnienie bezpieczeństwa w czasie budowy sprawdza się przy zastosowaniu współczynników przeciążenia wspornika, wykorzystywanych również w projektowaniu podparcia montażowego. W artykule uwzględnia się uwarunkowania projektowe asymetrii obciążenia (rozmieszczenie bosaży kabli sprężających w przekroju podłużnym) oraz wpływ czynników losowych (wymiary przekroju poprzecznego segmentów, traktowane jako zmienne losowe). Dokonuje się także oceny skutków braku symetrii betonowania segmentów. W pracy wyróżnia się współczynniki przeciążenia segmentów oraz wspornika. Te pierwsze zazwyczaj są wielokrotnie większe niż obliczone na ich podstawie wartości globalne dla wspornika.
Machelski, C., & Toczkiewicz, R. (2010). Współczynniki przeciążenia podparcia przęsła budowanego metodą nawisową. Roads and Bridges – Drogi I Mosty, 9(2), 53–72. Pobrano z https://www.rabdim.pl/index.php/rb/article/view/v9n2p53
Cited by / Share
Pobrania
Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne.
Czesław Machelski
Afiliacja:
Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej
Robert Toczkiewicz
Afiliacja:
Zespół Badawczo-Projektowy MOSTY WROC£AW
Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.