Roads and Bridges - Drogi i Mosty
19, 1, 2020, 79-91

Różnice pomiędzy modelem ruchu a rzeczywistym natężeniem i strukturą ruchu drogowego

Agnieszka Łukasiewicz Poczta
Instytut Badawczy Dróg i Mostów, ul. Instytutowa 1, 03-302 Warszawa
Marcin Świtała Poczta
Instytut Badawczy Dróg i Mostów, ul. Instytutowa 1, 03-302 Warszawa
Published: 2020-03-31

Streszczenie

W artykule przedstawiono dwa modele natężenia ruchu opracowane dla inwestycji drogowych zrealizowanych w Lublinie i Poznaniu. Dokonano porównania danych wynikających z obu modeli z danymi pomiarowymi pozyskanymi w terenie. W pierwszej części artykułu zaprezentowano obecnie wykorzystywany model obliczania efektywności ekonomicznej inwestycji drogowych, wraz ze wskazaniem powiązań pomiędzy prognozami ruchu drogowego a wykonywaną pracą przewozową i opłacalnością inwestycji drogowych. W drugiej części podane zostały wyniki międzynarodowych badań dotyczących inwestycji drogowych w celu wykazania odchyleń notowanych prawie we wszystkich krajach wysoko rozwiniętych, pomiędzy modelami ruchu a rzeczywistym natężeniem ruchu. W kolejnej części pracy omówiono różnice odnotowane między modelami ruchu w przypadku badanych inwestycji drogowych a rzeczywistym natężeniem i strukturą ruchu. We wnioskach przedstawiono konkluzje autorów na temat przyczyn odchyleń pomiędzy modelami ruchu i wynikającymi z nich prognozami ruchu a rzeczywistą pracą przewozową realizowaną na badanych odcinkach dróg.

Słowa kluczowe


inwestycje drogowe, modele ruchu drogowego, natężenie ruchu, praca przewozowa, prognozy ruchu, struktura ruchu drogowego.

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Dybicz T.: Modelowanie i Symulacje Ruchu, Rys Historyczny i Aktualnie Stosowane Oprogramowanie. Zeszyty Naukowo-Techniczne Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej, Oddział w Krakowie; seria: Materiały Konferencyjne, 90, 148, 2009, 57-73

Nicolaisen M.S., Driscoll P.A.: Ex-Post Evaluations of Demand Forecast Accuracy: A Literature Review. Transport Review, 34, 4, 2014, 540-557

Niebieska księga - Infrastruktura drogowa. JASPERS, Warszawa, 2015

Rozporządzenie Delegowane Komisji (UE) nr 480/2014 z dnia 3 marca 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, No. 480, 2015

Banister D.: The Sustainable Mobility Paradigm. Transport Policy, 15, 2, 2008, 73-80

Świtała M., Łukasiewicz A.: The impact of road investment projects on the economic activity in the light of companies operating in surrounding environment.Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 18, 4, 2019, 239-254, DOI: 10.7409/rabdim.019.016

Kruszyna M., Suchy G.: A proposal for method to assess alternatives of proposed road investment in a planning phase, Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 17, 2, 2018, 159-176, DOI: 10.7409/rabdim.018.010

Instrukcja oceny efektywności ekonomicznej przedsięwzięć drogowych i mostowych. IBDiM, Warszawa, 2008

Niebieska księga - Infrastruktura drogowa. JASPERS, Warszawa, 2008

McNally M.: The Four Step Model. UCI-ITS-AS-WP-07-2. University of California, Irvine, 2007

Leduc G.: Road Traffic Data: Collection Methods and Applications. Working Papers on Energy. Transport and Climate Change, No. 1, Joint Research Centre, Seville, 2008

Flyvbjerg B.: Survival of the unfit test: why the worst infrastructure gets built - and what we can do about it, Oxford Review of Economic Policy, 25, 3, 2009, 344-367

The European Conference of Ministers of Transport, Infrastructure-Induced Mobility. ECTM Round Tables, No. 105, Paris, 1998

Kindrat M., Malasek J., Świtała M., Zawieska J., Łukasiewicz A., Kornalewski L., Polichnowski T.: Wpływ działań podejmowanych w ramach III i IV osi Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 na poprawę dostępności drogowej i obciążenia ruchem w miastach. Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), Warszawa, 2019

Metoda przeprowadzenia Generalnego Pomiaru Ruchu w roku 2015 (załącznik B Wytycznych GPR 2015). Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Warszawa, 2014

Studium Wykonalności DK92. Urząd Miasta Poznania, Poznań, 2016

Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Miasta Poznania na lata 2014-2025, Załącznik do uchwały Rady Miasta Poznania nr LXIV/1010/VI/2014 z dnia 18 marca 2014 r. Biuro Inżynierii Transportu Pracownie Projektowe sp.j., Millward Brown S.A., Poznań, 2014

Rezultaty studium wykonalności wraz z analizą kosztów i korzyści: budowa drogi ekspresowej S19 Lublin - Rzeszów, odc. w. Lublin Sławinek - w. Lublin Węglin. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Kraków, 2015

Bickel P., Friedrich R., Burgess A.: HEATCO - Developing harmonised European approaches for transport costing and project assessment. Deliverable 5. Proposal for Harmonised Guidelines, IER University Stuttgart, Stuttgart, 2006

Korzhenevych A., Dehnen N., Bröcker J., Holtkamp M., Meier H., Gibson G., Varma A., Cox V.: Update of the Handbook on External Costs of Transport, Final Report. European Commission DG Move, London, 2014


Różnice pomiędzy modelem ruchu a rzeczywistym natężeniem i strukturą ruchu drogowego

  
Łukasiewicz, Agnieszka; Świtała, Marcin. Różnice pomiędzy modelem ruchu a rzeczywistym natężeniem i strukturą ruchu drogowego. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 19, n. 1, p. 79-91, mar. 2020. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 19 maj. 2024 doi:http://dx.doi.org/10.7409/rabdim.020.005.