Roads and Bridges - Drogi i Mosty
15, 2, 2016, 87-102

Wpływ rodzaju i grubości warstw wzmocnionego podłoża na wartości przemieszczeń rejestrowanych w statycznych i dynamicznych badaniach płytą

Bartłomiej Krawczyk Poczta
Politechnika Wrocławska, Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego, Zakład Dróg i Lotnisk; Wybrzeże Wyspiańskiego 41, 50-370 Wrocław
Piotr Mackiewicz Poczta
Politechnika Wrocławska, Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego, Zakład Dróg i Lotnisk; Wybrzeże Wyspiańskiego 41, 50-370 Wrocław
Published: 2016-06-22

Streszczenie

Podczas badań podłoża płytą naciskową bardzo często uzyskuje się różne parametry nośności i zagęszczenia (pośrednio), w zależności od metody wykonywania badania (płyta statyczna VSS i płyta dynamiczna LPD). Problem korelacji między obiema metodami, mimo rozległych badań porównawczych, jest wciąż aktualny. Na podstawie pomiarów terenowych oraz obliczeń numerycznych, z uwzględnieniem zjawisk lepkoplastycznych zachodzących w podłożu, autorzy pokazali jak duży wpływ na wartości przemieszeń w obu metodach (rozbieżności między obiema metodami) ma nie tylko rodzaj, ale także grubość warstw występujących w podłożu wzmocnionym. Weryfikację zjawisk zachodzących w trakcie badań przeprowadzono z wykorzystaniem metody elementów skończonych. Określono udział odkształceń sprężystych, plastycznych i pełzania w całkowitym odkształceniu podłoża, w zależności od rodzaju i grubości wzmocnienia.

Słowa kluczowe


czas obciążenia, Lekka Płyta Dynamiczna, MES, model lepkoplastyczny, moduł sprężystości, parametry podłoża, VSS

Pełny tekst:

PDF PDF

Bibliografia


PN-S-02205:1998. Roboty ziemne

Instrukcja badań podłoża gruntowego budowli drogowych i mostowych. GDDP, IBDiM, Warszawa, 1998

Mackiewicz P., Krawczyk B.: Wpływ czasu oddziaływania obciążenia w badaniu VSS na identyfikowane parametry podłoża. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 14, 1, 2015, 19-29

Krawczyk B., Mackiewicz P., Szydło A.: Analiza wpływu rodzaju przeciwwagi na identyfikowane parametry warstw konstrukcji nawierzchni oraz podłoża w badaniu VSS. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 14, 2, 2015, 143-157

Krawczyk B., Mackiewicz P.: Wpływ cyklicznych obciążeń w badaniu lekką płytą dynamiczną na identyfikowane parametry podłoża. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 14, 1, 2015, 5-17

Badanie i ustalenie zależności korelacyjnych dla oceny stanu zagęszczenia i nośności gruntów niespoistych płyta dynamiczną. IBDiM, Warszawa, 2005

Gorączko A., Śmigiel P., Topoliński Sz.: Korelacje parametrów zagęszczenia podbudowy drogowej z kruszywa łamanego. Logistyka, 6, 2014, 4025-4030

Rogojsz G.: Badanie nośności nasypów drogowych przy wykorzystaniu lekkiej płyty dynamicznej. Przegląd Budowlany, 86, 7-8, 2015, 60-63

Ruta P., Szydło A.: Drop-weight test based identification of elastic half-space model parameters. Journal of Sound and Vibration, 282, 1-2, 2005, 411-427

ZTV E-StB 09 Dodatkowe warunki techniczne i wytyczne dla robót ziemnych obejmujących budowę dróg

ZTV T-StB 95 Dodatkowe warunki techniczne i wytyczne dla warstw nośnych przy pracach ziemnych

ZTV A-StB 97 Dodatkowe warunki techniczne umowy i wytyczne dla wykopów przeznaczonych na cele komunikacyjne

Light Weight Deflectometer for the dynamic plate load test. Terratest Instruction Manual, 2013

Krawczyk B.: Identyfikacja parametrów modeli nawierzchni drogowych na podstawie impulsowych testów dynamicznych. Praca Doktorska, Instytut Inży- nierii Lądowej Politechniki Wrocławskiej, 2012

Ruta P., Krawczyk B., Szydło A.: Identification of pavement elastic moduli by means of impact test. Engineering Structures, 100, 2015, 201-211

Rusiński E.: Metoda elementów skończonych. System COSMOS/M. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1994

Norton F.H.: The Creep of Steel at High Temperatures. McGraw-Hill, London, 1929


Wpływ rodzaju i grubości warstw wzmocnionego podłoża na wartości przemieszczeń rejestrowanych w statycznych i dynamicznych badaniach płytą

  
Krawczyk, Bartłomiej; Mackiewicz, Piotr. Wpływ rodzaju i grubości warstw wzmocnionego podłoża na wartości przemieszczeń rejestrowanych w statycznych i dynamicznych badaniach płytą. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 15, n. 2, p. 87-102, cze. 2016. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 17 maj. 2024 doi:http://dx.doi.org/10.7409/rabdim.016.006.