Nowe typy krzywych przejściowych do definiowania tras komunikacyjnych
Andrzej Kobryń
Abstrakt
Krzywe przejściowe są ważnym elementem geometrycznym przy kształtowaniu geometrii tras drogowych. Najbardziej rozpowszechnioną krzywą jest klotoida. Inne krzywe miały dotychczas mniejsze znaczenie, m.in. z powodów związanych z obliczaniem danych do wyznaczania w terenie. Jednak obecnie nie jest to już mankamentem, gdyż wspomagane komputerowo projektowanie umożliwia stosowanie również bardziej skomplikowanych rozwiązań geometrycznych. Niniejsza praca zawiera przegląd nowszych rozwiązań krzywych przejściowych. Chodzi tu o rozwiązania określane w literaturze mianem tzw. ogólnych krzywych przejściowych, które opisują całe przejście krzywoliniowe między dwoma kierunkami prostoliniowymi za pomocą jednego równania. Tym samym, mogą one stanowić alternatywę dla tradycyjnych form geometrycznych.
Kobryń, A. (2008). Nowe typy krzywych przejściowych do definiowania tras komunikacyjnych. Roads and Bridges – Drogi I Mosty, 7(3), 5–18. Pobrano z https://www.rabdim.pl/index.php/rb/article/view/v7n3p5
Cited by / Share
Pobrania
Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne.
Andrzej Kobryń
Afiliacja:
Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska Politechniki Białostockiej
Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.