Roads and Bridges - Drogi i Mosty
20, 2, 2021, 115-124

Ocena wpływu materiału tarczy znaku drogowego na występowanie efektu roszenia

Rafał Lusa Poczta
Instytut Badawczy Dróg i Mostów. ul. Instytutowa 1, 03-302 Warszawa
Paweł Skierczyński Poczta
Instytut Badawczy Dróg i Mostów. ul. Instytutowa 1, 03-302 Warszawa
Joanna Prasalska-Nikoniuk Poczta
Instytut Badawczy Dróg i Mostów. ul. Instytutowa 1, 03-302 Warszawa
Jolanta Kraszewska Poczta
Instytut Badawczy Dróg i Mostów. ul. Instytutowa 1, 03-302 Warszawa
Published: 2021-06-23

Streszczenie

W określonych warunkach pogodowych na znakach występuje kondensacja pary wodnej (efekt roszenia), co przekłada się na pogorszenie właściwości retrorefleksyjnych folii odblaskowych. Efekt roszenia widoczny jest w postaci czarnych plam, przez co treść znaku może być nieczytelna. Celem badań była próba ograniczenia występowania efektu roszenia poprzez zastosowanie materiałów o różnych przewodnościach cieplnych oraz określenie wpływu rodzaju materiału na intensywność i szybkość występowania kondensacji. Badania przeprowadzono na poligonie badawczym na tarczach znaków wykonanych z różnych materiałów. Na każdym znaku wydzielono 4 różne obszary, na których zastosowano 2 typy folii odblaskowych (w 3 kolorach) z folią antyroszeniową i bez. Dokumentowano zmianę występowania efektu roszenia, wykonując seryjne zdjęcie każdego znaku. Dodatkowo zmierzono luminancję, współczynnik odblasku i rozkład temperatury oraz dokonano analizy ich zmian w czasie. Wyniki badań potwierdziły, że na wybranym do badań poligonie badawczym wpływ rozwiązań materiałowych na intensywność występowania efektu roszenia jest niewielki.

SÅ‚owa kluczowe


efekt roszenia, folie odblaskowe, współczynnik odblasku, znaki drogowe.

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Kirk A.R., Hunt E.A., Brooks E.W.: Factors affecting sign retroreflectivity. Oregon Department of Transportation, Salem, 2001

de Waard D., Brookhuis K., Mesken J.: Evaluation of legibility of not properly reflecting signs. International Journal of Industrial Ergonomics, 35, 7, 2005, 645-651

Khalilikhah M., Heaslip K.: Analysis of factors temporarily impacting traffic sign readability. International Journal of Transportation Science and Technology, 5, 2, 2016, 60-67

Chan-Young Lee, Hee-Man Kang, Tae-Sun Chang, Hyeon-Seok Lee: A Study on Material Properties Required for Quality Standard Establishment of Anti-Dew Film for Traffic Sign. Proceedings of the KSRE Conference 2010, Korean Society of Road Engineers, 489-492

Hutchinson J.W., Pullen T.A.: Performance of signs under dew and frost conditions. Transportation Research Board Record, 681, 1978, 16-20

Woltman H.L.: A Study of Dew and Frost Formation on Retro-Reflectors. Highway Research Record, 70, 1965, 63-66

Beysens D.: The formation of dew. Atmospheric Research, 39, 1-3, 1995, 215-237

Beysens D.: Dew nucleation and growth. Comptes Rendus Physique, 7, 9-10, 2006, 1082-1100

Kidron G.J.: The effect of substrate properties, size, position, sheltering and shading on dew: An experimental approach in the Negev Desert. Atmospheric Research, 98, 2-4, 2010, 378-386

Hildebrand E., Bergin T.: Traffic sign retroreflectivity and the canadian environment. CITE Conference, 2004, 24p

Hildebrand E.: Reductions in Traffic Sign Retroreflectivity Caused by Frost and Dew. Transportation Research Record, 1844, 2003, 79-84, DOI: 10.3141/1844-10

Khrapova M.: Determining the influence of factors on retroreflective properties of traffic signs. Agronomy Research, 17, S1, 2019, 1041-1052

Yun D., Park J., Sung J., Kang W.: A Study on Laboratory Testing and Performance Evaluation Method for the Development of an Anti-dew Road Sign. Journal of the Eastern Asia Society for Transportation Studies, 10, 2013, 1598-1613

Patent WO1997031357A1: Dew-resistant retroreflective traffic sign having a textured glass surface

Gutiérrez A., Castillo A., Gómez J.M., Gutiérrez J.M., García-Cabot A.: Traffic Signs. World Academy of Science, Engineering and Technology International Journal of Humanities and Social Sciences, 7, 3, 2013, 543-546

Kornalewski L., Kowalska-Sudyka M., Ledwolorz A.: Proposal of post evaluation methodology for the impact of a new road investment project on road safety. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 19, 3, 2020, 183-197, DOI: 10.7409/rabdim.020.012

Jaździk-Osmólska A.: Pandora – valuation method of social costs of road accidents in Poland. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 14, 2, 2015, 133-142, DOI: 10.7409/rabdim.015.009

CIE 54.2-2001 Retroreflection: Definition and Measurement. International Commission on Illumination (CIE), 2001

PN-EN 12899-1:2010 Stałe pionowe znaki drogowe - Część 1: Znaki stałe

Żagan W.: Podstawy techniki świetlnej. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005


Ocena wpływu materiału tarczy znaku drogowego na występowanie efektu roszenia

  
Lusa, Rafał et al. Ocena wpływu materiału tarczy znaku drogowego na występowanie efektu roszenia. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 20, n. 2, p. 115-124, cze. 2021. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 17 maj. 2024 doi:http://dx.doi.org/10.7409/rabdim.021.007.