Roads and Bridges - Drogi i Mosty
19, 1, 2020, 5-25

Przyczyny katastrofy wiaduktu Morandi’ego w Genui przyczynkiem do projektowania konstrukcji sprężonych

Janusz Rymsza Poczta
Instytut Badawczy Dróg i Mostów, ul. Instytutowa 1, 03-302 Warszawa
Published: 2020-03-31

Streszczenie

W artykule przeprowadzono analizę przyczyn katastrofy wiaduktu Morandi'ego w Genui. Ten trzyprzęsłowy wiadukt stanowił część autostrady A10 prowadzącej do Savony. Konstrukcja podpór wiaduktu była nietypowa. Do każdej z ramowych podpór dodano pylon i podwieszono do niego wsporniki za pomocą pary cięgien. Nietypowa była również konstrukcja zastosowanego cięgna. Obetonowane cięgno miało przekrój prostokątny i stanowiło stalowo-betonowy element zespolony. Beton w tym elemencie był sprężony stalowymi cięgnami, tak aby mógł przenosić siły rozciągające wynikające z obciążenia ruchem drogowym. Trwałość obetonowanego cięgna poddanego rozciąganiu była niewielka. W artykule podano informację o stanie technicznym wiaduktu i sposobie wzmocnienia obetonowanych cięgien we wczesnych latach 90 XX w. W tym czasie autor artykułu wizytował analizowany obiekt. Miał wówczas inną koncepcję wzmocnienia niż ta, która została zrealizowana. W sierpniu 2018 r. nastąpiła katastrofa wiaduktu, w wyniku której jedna z podpór obiektu zawaliła się, a czerwcu 2019 r. w trakcie realizacji rozbiórki pozostałe dwie podpory wysadzono. Ponieważ w Wenezueli i Libii są jeszcze dwa obiekty o podobnej konstrukcji jak we Włoszech, koncepcja ich wzmocnienia według propozycji autora artykułu sprzed 25 lat może być nadal użyteczna.

Słowa kluczowe


duże sprężone obiekty mostowe, katastrofa wiaduktu Polcevera, prof. Morandi.

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Morandi R.: Viaducto sobre el Polcevera, en Genova - Italia, Informes de la Construcción, Vol. 21, No. 200, 1968, 57-88

Podolny W. Jr.: Concrete cable-stayed bridges. Transportation Research Record, No. 665, 1978, 121-130, http://onlinepubs.trb.org/Onlinepubs/trr/1978/665v2/665v2-015.pdf (14.11,2019)

Autostrada Genova-Savona Viadotto Polcevera: lavori di risanamento della pila. Lavori eseguiti da Italstrade a tutto il 29 Febbraino 1988

Wicke M.: Interim report on the corrosion damage to the pre-stressing steel on the “Viadotto sul Polcevera”. Genua, Innsbruck, 29.01.1992

Wicke M.: The 2 Report on the Polcevera Viaduct. Innsbruck, 06.03.1992

Camomilla G., Martinez y Cabrera F., Pisani F., Marioni A.: Repair of the stay cables of the Polcevera Viaduct in Genova, Italy. IABSE Reports, Zürich, 73//1, 1995, 535-540

Biliszczuk J., Teichgraeber M.: O katastrofie wiaduktu Polcevera w Genui, we Włoszech. Inżynieria i Budownictwo, 74, 11, 2018, 578-582

Kossakowski P.: Zagadnienia nośności stalowych mostów kolejowych poddanych wieloletniej eksploatacji w ujęciu norm Eurokod. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 13, 2, 2014, 115-130, DOI: 10.7409/rabdim.014.008

Wichtowski B.: Nośność stalowych mostów kolejowych z drugiej połowy XIX wieku - uwagi dyskusyjne. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 13, 3, 2014, 261-269, DOI: 10.7409/rabdim.014.017

Cieśla J., Biskup M., Topczewski Ł., Skawiński M.: Przypadki awarii obiektów mostowych w trakcie procesu sprężania. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 16, 1, 2017, 15-35, DOI: 10.7409/rabdim.017.002

PN-EN 1990:2004 Eurokod - Podstawy projektowania konstrukcji


Przyczyny katastrofy wiaduktu Morandi’ego w Genui przyczynkiem do projektowania konstrukcji sprężonych

  
Rymsza, Janusz. Przyczyny katastrofy wiaduktu Morandi’ego w Genui przyczynkiem do projektowania konstrukcji sprężonych. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 19, n. 1, p. 5-25, mar. 2020. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 19 maj. 2024 doi:http://dx.doi.org/10.7409//rabdim.020.001.