Roads and Bridges - Drogi i Mosty
12, 3, 2013, 283-295

Badania polowe stalowego przepustu łukowego o dużej rozpiętości podczas układania zasypki

Bartłomiej Kunecki Poczta
ViaCon Sp. z o.o.
Leszek Korusiewicz Poczta
Politechnika Wrocławska, Wydział Mechaniczny

Streszczenie

Przepusty podatne ze stalowych blach falistych są stosowane w budownictwie od wielu lat, z pierwszym odnotowanym zastosowaniem w roku 1931. Od tego czasu popularność tego typu konstrukcji znacznie wzrosła. Artykuł opisuje badania polowe jednego z dwóch identycznych przepustów podatnych o dużej rozpiętości, zbudowanych na autostradzie A4 w pobliżu Bolesławca. Rozpatrywana konstrukcja służy jako przejście dla zwierząt i jest jedną z największych tego typu konstrukcji w Europie. Badany obiekt jest niskoprofilowym, metalowym łukiem o długości 75 m, rozpiętości 19,5 m i wysokości 6 m. Głównym celem prowadzonych badań była ocena zachowania się konstrukcji złożonej z dwóch identycznych przepustów łukowych podczas procesu zasypywania gruntem. Mierzono pionowe i poziome przemieszczenia oraz odkształcenia metalowej powłoki przepustu. Wyniki badań przedstawiono na wykresach i w tablicach.

Słowa kluczowe


badania polowe, naprężenia, odkształ- cenia, przepust stalowy, ugięcia przepustu, zasypywanie

Pełny tekst:

PDF PDF

Bibliografia


Vaslestad J., Janusz L., Bednarek B.: Konstrukcje z blach falistych do budowy mostów. Materiały Budowlane, 11, 2000, 48-49

Vaslestad J., Madaj A., Janusz L.: Field measurements of long-span corrugated steel culvert replacing corroded concrete bridge. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 1814, 2002, 164-170

Yeau K.Y., Sezen H., Fox P.J.: Load performance of in situ corrugated steel highway culverts. Journal of Performance of Constructed Facilities, 23, 1, 2009, 32-39

Sargand S., Masada T., Moreland A.: Measured field performance and computer analysis of large-diameter multiplate steel pipe culvert installed in Ohio. Journal of Performance of Constructed Facilities, 22, 6, 2008, 391-397

Flener E.B., Karoumi R.: Dynamic testing of a soil-steel composite railway bridge. Engineering Structures, 31, 12, 2009, 2803-2811

Bednarek B., Czerpak A.: Animal crossing built over A2 motorway in Poland. Archives of Institute of Civil Engineering, tom 1, 2007, 45-51

Janusz L., Bednarek B., Zouhar J., Sana M.: The biggest animal overpass made from CSPS in the world. 11th International Symposium BRIDGES, Brno, 2006

Sillars D.N., Moradkhani H., Tymvios N.: Field investigation of success factors of fish passageways in Oregon. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 2170, 2010, 9-17

Ebeltoft R., Larsen J.O.: Instrumentation of buried flexible culvert subjected to rockfall loading. Joint International Conference on Computing and Decision Making in Civil and Building Engineering, Montréal, June, 2006

Vaslestad J.: Long-term behaviour of flexible large-span culverts. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 1231, 1989, 14-24

Janusz L., Madaj A.: Obiekty inżynierskie z blach falistych. Projektowanie i wykonawstwo. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2007

Machelski Cz.: Modelowanie mostowych konstrukcji gruntowo-powłokowych. Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2008

Kunecki B., Vaslestad J., Janusz L.: Przykłady kształtowania przestrzeni komunikacyjnej z zastosowaniem konstrukcji podatnych – doświadczenia z Polski i Norwegii. Czasopismo Techniczne, Architektura, Politechnika Krakowska, 104, 4-A, 2007, 301-306

Kunecki B., Korusiewicz L.: Laboratory test of a full-scale soil-steel box-type culvert under road loads. Proceedings of the 2007 ASCE Structures Congress, Long Beach, California, 2007

Brachman R.W.I., Moore I.D., Mak A.C.: Ultimate limit state of deep-corrugated large-span box culvert. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 2201, 2010, 55-61

Korusiewicz L., Kunecki B.: Behaviour of the steel box-type culvert during backfilling. Archives of Civil and Mechanical Engineering, XI, 3, 2011, 637-650

Machelski Cz.: Zmiany promienia krzywizny powłoki mostowego obiektu gruntowo-powłokowego podczas budowy. Drogi i Mosty, 9, 4, 2010, 47-67

Bęben D., Mańko Z.: Badania doświadczalne stalowej powłoki mostu drogowego podczas zasypywania gruntem. Drogi i Mosty, 3, 2, 2004, 15-39

Machelski Cz., Michalski B.: Odkształcenia mostowych konstrukcji gruntowo-powłokowych. Drogi i Mosty, 4, 2, 2005, 91-110

Rowińska W., Wysokowski A., Pryga A.: Zalecenia projektowe i technologiczne dla podatnych konstrukcji inżynierskich z blach falistych. IBDiM, Żmigród, 2004

Machelski Cz.: Sztywność powłok warstwowych obiek-

tów gruntowo-powłokowych. Drogi i Mosty, 10, 4, 2011, 55-78


Badania polowe stalowego przepustu łukowego o dużej rozpiętości podczas układania zasypki

  
Kunecki, Bartłomiej; Korusiewicz, Leszek. Badania polowe stalowego przepustu łukowego o dużej rozpiętości podczas układania zasypki. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 12, n. 3, p. 283-295, lut. 2013. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 18 maj. 2024 doi:http://dx.doi.org/10.7409/rabdim.013.020.