Roads and Bridges - Drogi i Mosty
12, 1, 2013, 17-29

Zastosowanie popiołu lotnego wapiennego jako aktywnego składnika spoiw drogowych

Tomasz Baran Poczta
Instytut Ceramiki i Materiałów Budowlanych, Oddział Szkła i Materiałów Budowlanych w Krakowie
Albin Garbacik Poczta
Instytut Ceramiki i Materiałów Budowlanych, Oddział Szkła i Materiałów Budowlanych w Krakowie
Katarzyna Synowiec Poczta
Politechnika Śląska w Gliwicach, Wydział Budownictwa
Aleksandra Żak Poczta
Politechnika Śląska w Gliwicach, Wydział Budownictwa

Streszczenie

W artykule przeanalizowano formalne uwarunkowania wykorzystania popiołu lotnego wapiennego jako aktywnego składnika pucolanowo-hydraulicznego cementów i spoiw. Analizę w tym zakresie udokumentowano wynikami badań drogowych spoiw wiążących oraz cementów murarskich zawierających popiół lotny wapienny z Elektrowni Bełchatów. Badano spoiwa i cementy z różną zawartością tego popiołu. Przedmiotem badań objęto również spoiwa zawierające mieszaniny popiołów z różnych technologii spalania: popiołu wapiennego, krzemionkowego oraz popiołu lotnego z kotłów fluidalnych. Zakres badań uwzględniał podstawowe właściwości normowe drogowych spoiw hydraulicznych i cementów murarskich. Wyniki badań potwierdziły, że popiół lotny wapienny Bełchatów może stanowić efektywny składnik cementów i spoiw hydraulicznych, produkowanych według obowiązujących norm i aprobat technicznych.

Słowa kluczowe


cement murarski, drogowe spoiwo hydrauliczne, popiół lotny wapienny

Pełny tekst:

PDF PDF

Bibliografia


PN-EN 197-1:2012 Cement – Część 1: Skład, wymagania i kryteria zgodności dotyczące cementów powszechnego użytku

Raport z zadania 2 Projektu Strukturalnego POIG 01.01.02.-24-005/09: Zmienność jakości popiołów i ich przydatności z uwagi na wymagania technologii cementu i betonu, Kraków, 2010, www.smconcrete.polsl.pl

Raport z zadania 5 Projektu Strukturalnego POIG 01.01.02.-24-005/09: Produkcja i badania cementów powszechnego użytku zawierających popiół lotny wapienny i określenie właściwości fizycznych, chemicznych i mechanicznych (skala półtechniczna). Gliwice- -Kraków, 2012, www.smconcrete.polsl.pl

Garbacik A., Baran T., Drożdż W.: Możliwości waloryzacji popiołów lotnych wapiennych pod kątem zastosowania w technologii cementu. XVIII Międzynarodowa Konferencja Popioły z Energetyki, Zakopane, 2011, 127 - 142

PN-EN 206-1:2003/A2:2006 Beton – Część 1: Wymagania, właściwości, produkcja i zgodność

PN-EN 450-1+A1:2009 Popiół lotny do betonu – Część 1: Definicje, specyfikacje i kryteria zgodności

Pachowski J.: Popioły lotne i ich zastosowanie w budownictwie drogowym. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1976

Szczygielski T.: Coal combustion products in road construction. Proceedings of International Conference “EuroCoalAsh 2010”, Copenhagen, 2010, 59 - 70

Ćwiąkała M., Korzeniowska J., Kraszewski C., Widuch A.: Soil stabilisation with the use of hydraulic road binders on the basis of brown coal fly ash. Roads and Bridges – Drogi i Mosty, 11, 3, 2012, 195 - 214

Papayianni I.: Use of calcareous ash in civil engineering. Proceedings of International Conference “EuroCoalAsh 2010”, Copenhagen, 2010, 45 - 58

Feuerborn H.J., Müller B., Walter E.: Use of calcareous fly ash in Germany. Ash handling. 3.7. Analytics. Open information system “The best available and perspective nature protection technologies in the Russian power industry”, osi.ecopower.ru

American Coal Ash Association: Fly ash facts for highway engineers. Report no. FHWA-IF-03-019

www.fhwa.dot.gov/pavement/recycling/fafacts.pdf

Baran T., Hawrot K., Żak O.: Wymagania stawiane popiołom lotnym wapiennym w istniejących normach i aprobatach technicznych. XVII Międzynarodowa Konferencja Popioły z Energetyki, Warszawa, 2010, 93 - 103

Sybilski D., Kraszewski C.: Ocena i badania wybranych odpadów przemysłowych do wykorzystania w konstrukcjach drogowych. Raport Techniczny IBDiM, Warszawa, 2004, www.gddkia.gov.pl/userfiles/articles/p/prace-naukowo-badawcze-zrealizow_3435//documents/tn-233.pdf

Kraszewski C.: Mieszanki związane spoiwem hydraulicznym do dróg krajowych. Wymagania techniczne WT-5 Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Warszawa, 2010, www.gddkia.gov.pl/userfiles/ articles/d/Dokumenty_techniczne/WT5.pdf

prEN 13282-2 Hydraulic road binders – Part 2: Composition, specifications and conformity criteria of normal hardening hydraulic road binders

prEN 13282-1 Hydraulic road binders – Part 1: Composition, specifications and conformity criteria of rapid hardening hydraulic road binders

PN-EN 15368+A1:2010 Spoiwo hydrauliczne do zastosowań niekonstrukcyjnych – Definicje, wymagania i kryteria zgodności

PN-EN 413-1:2011 Cement murarski – Część 1: Skład, wymagania i kryteria zgodności

PN-EN 14227-3:2005 Mieszanki związane spoiwem hydraulicznym. Specyfikacja. Część 3: Mieszanki na popiołach lotnych

PN-EN 14227-4:2005 Mieszanki związane spoiwem hydraulicznym. Specyfikacja. Część 4: Popioły lotne do mieszanek

PN-EN 14227-14:2006 Mieszanki związane spoiwem hydraulicznym. Specyfikacja. Część 14: Grunty związane popiołami lotnymi

PN-S-06103:1997 Drogi samochodowe. Podbudowa z betonu popiołowego

PN-S-96035:1997 Drogi samochodowe. Popioły lotne

BN-71/8933-10 Drogi samochodowe. Podbudowa z gruntów stabilizowanych aktywnymi popiołami lotnymi

Garbacik A., Drożdż W.: Zgłoszenie patentowe: Bezcementowe spoiwo popiołowe, P.397488, 21/12/2011

PN-EN 1015-3:2000/A2:2007 Metody badań zapraw do murów – Określenie konsystencji świeżej zaprawy (za pomocą stolika rozpływu)


Zastosowanie popiołu lotnego wapiennego jako aktywnego składnika spoiw drogowych

  
Baran, Tomasz et al. Zastosowanie popiołu lotnego wapiennego jako aktywnego składnika spoiw drogowych. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 12, n. 1, p. 17-29, lut. 2014. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 22 maj. 2024 doi:http://dx.doi.org/10.7409/rabdim.013.002.