https://doi.org/10.7409/rabdim.025.027
Technologia recyklingu głębokiego na zimno z zastosowaniem mieszanek mineralno-cementowo-emulsyjnych (MCE) jest coraz powszechniej stosowaną technologią w trakcie przebudów starych, zniszczonych dróg. Wykonana warstwa podbudowy z mieszanki MCE, tak jak pozostałe materiały drogowe, zmienia swoje parametry mechaniczne w czasie eksploatacji nawierzchni. O ile cechy materiału określone bezpośrednio po wykonaniu warstwy są dość dobrze rozpoznane to mniej znana jest zmiana parametrów mieszanek MCE w długim okresie czasu spowodowana eksploatacją nawierzchni oraz oddziaływania czynników klimatycznych. Publikacja przedstawia wyniki badań sześciu mieszanek MCE po około 10 latach eksploatacji nawierzchni. Odcinki badawcze usytuowane na drodze wojewódzkiej nr 172 różniły się zawartością poszczególnych środków wiążących. Wyniki badań cech mechanicznych wyznaczone w laboratorium w roku 2023 porównano z wynikami badań wykonanymi w trakcie budowy sekcji testowych. Dodatkowo przeanalizowano wyniki badań aparatem FWD (ugięcia, czasze ugięć oraz moduły wyznaczone z obliczeń odwrotnych) w zależności od proporcji środków wiążących. Analiza uzyskanych wyników zachowania się mieszanki MCE okazała się niejednoznaczna w stosunku do wyników uzyskiwanych w laboratorium i potwierdza konieczność dalszych badań.
Pobierz pliki
PDFZasady cytowania
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.