Opublikowane: 2025-11-13

Wpływ dodatku włókien na trwałość zmęczeniową kompozytów mineralno-asfaltowych do warstw nawierzchni drogowej wykonywanych w technologii na gorąco i na ciepło

Piotr Radziszewski , Piotr Pokorski , Adam Liphardt , Michał Sarnowski , Jan Król , Karol Kowalski , Marek Iwański , Anna Chomicz-Kowalska

Abstrakt

Obecnie w coraz większym stopniu wprowadza się w budownictwie drogowym produkcję mieszanek mineralno-asfaltowych w technologii na ciepło. Ta technologia pozwala na obniżenie temperatury produkcji i wykonania nawierzchni asfaltowych od 30°C do 50°C. Tak znaczne obniżenie temperatury przyczynia się do niższych kosztów produkcji, ale także powoduje zmniejszoną emisję ciepła do atmosfery, co jest niezwykle ważne ze względu na ochronę środowiska. Jedną z ważniejszych cech funkcjonalnych warstw nawierzchni drogowej jest jej trwałość zmęczeniowa, którą można polepszyć stosując do mieszanek mineralno-asfaltowych włókna. Do zbrojenia rozproszonego mieszanek mineralno-asfaltowych często są stosowane włókna: aramidowe (AR), szklane (GL) i polimerowo-bazaltowe (PB). W artykule poddano analizie wyniki badań mieszanek mineralno-asfaltowych z tymi włóknami wykonanych w technologii na gorąco, na podstawie których określono ich wpływ na  trwałość zmęczeniową. Do dalszych badań wybrano włókna polimerowo-bazaltowe, charakteryzujące się bardzo korzystnym wpływem na odporność na zmęczenie mieszanek betonu asfaltowego (AC) i betonu asfaltowego o wysokim module sztywności (ACWMS). Ważnym problemem materiałowo-technologiczno-konstrukcyjnym jest określenie efektywności działania dodatku włókien do mieszanek mineralno-asfaltowych w technologii na ciepło. W artykule przedstawiono wyniki badań nad innowacyjną technologią produkcji i wbudowania mieszanek mineralno-asfaltowych przy jednoczesnym zastosowaniu wybranego włókna polimerowo-bazaltowego, środka upłynniającego lepiszcze w postaci proekologicznego upłynniacza pochodzenia roślinnego (bio-fluxu) oraz procesu spieniania asfaltu wodą, co pozwala wytworzyć kompozyt mineralno-asfaltowy w obniżonej temperaturze i o poprawionych parametrach technicznych. W celu potwierdzenia wysokich właściwości funkcjonalnych w pracy przedstawiono wyniki badań zmęczeniowych próbek mieszanek mineralno-asfaltowych przeznaczonych do warstw: ścieralnej i podbudowy z dodatkiem włókien bazaltowych, wykonanych w laboratorium oraz pobranych z odcinka doświadczalnego. Wyniki badań wykazały, że zastosowanie technologii produkcji i wbudowania na ciepło betonu asfaltowego AC 11 do warstwy ścieralnej i ACWMS 22 do warstwy podbudowy, z zastosowaniem włókien polimerowo-bazaltowych, jest bardzo korzystne ze względu na zapewnienie wysokiej trwałości zmęczeniowej.

Słowa kluczowe:

mieszanki mineralno-asfaltowe, technologia na ciepło, trwałość zmęczeniowa, włókna polimerowo-bazaltowe

Inne teksty tego samego autora

1 2 3 > >> 

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Radziszewski, P., Pokorski, P., Liphardt, A., Sarnowski, M., Król, J., Kowalski, K., … Chomicz-Kowalska, A. (2025). Wpływ dodatku włókien na trwałość zmęczeniową kompozytów mineralno-asfaltowych do warstw nawierzchni drogowej wykonywanych w technologii na gorąco i na ciepło. Roads and Bridges – Drogi I Mosty, 24(4), 391–403. https://doi.org/10.7409/rabdim.025.024

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.