Roads and Bridges - Drogi i Mosty
17, 2, 2018, 127-139

Ocena efektywności ograniczenia hałasu komunikacyjnego przez ekranowanie linii tramwajowej

Karol Pietrzak Poczta
Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska, Katedra Geoinżynierii i Przedsięwzięć Budowlanych, Al. S. Kaliskiego 7, 85-791 Bydgoszcz
Zbigniew Tokarski Poczta
Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska, Katedra Geoinżynierii i Przedsięwzięć Budowlanych, Al. S. Kaliskiego 7, 85-791 Bydgoszcz
Karol J. Kowalski Poczta
Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Lądowej, Instytut Dróg i Mostów, ul. Lecha Kaczyńskiego 16, 00-637 Warszawa
Published: 2018-06-30

Streszczenie

Celem przeprowadzonych badań była ocena efektywności zastosowanych rozwiązań ograniczenia hałasu komunikacyjnego na przykładzie linii tramwajowej w Bydgoszczy (największej nowobudowanej linii tramwajowej w Polsce w okresie ostatnich 25 lat). Badania hałasu komunikacyjnego wykonano w trakcie realizacji inwestycji w 2014 roku, podczas montażu ekranów w 2015 roku, a także po uruchomieniu ruchu tramwajowego w 2016 roku. Wykonano pomiary natężenia i struktury rodzajowej ruchu drogowego. Wyniki pomiarów terenowych odniesiono do normowych wartości dopuszczalnych hałasu komunikacyjnego, a także wytycznych dotyczących skali uciążliwości hałasu komunikacyjnego opracowanych przez Państwowy Zakład Higieny. Dokonano sprawdzenia skuteczności zastosowanych ekranów akustycznych i ich wpływu na komfort akustyczny użytkowników otoczenia drogi, głównie mieszkańców zabudowy wielorodzinnej. Na podstawie przeprowadzonych pomiarów stwierdzono wysoką skuteczność zastosowanych ekranów akustycznych, które spowodowały redukcję poziomu dźwięku o około 10 dB(A).

Słowa kluczowe


ekrany akustyczne, hałas komunikacyjny, pomiary hałasu, transport.

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Tracz M., Bohatkiewicz J.: Uwarunkowania środowiskowe rozwoju infrastruktury transportowej w Polsce. 58 Konferencja Naukowa Komitetu Inżynierii Lądowej i Wodnej PAN oraz Komitetu Nauki PZiTB, Krynica, 16-21 września 2012 r., 205-214

Kowalski K.J., Bańkowski W., Król J.B., Gajewski M., Horodecka R., Świeżewski P.: Selection of quiet pavement technology for Polish climate conditions on the example of CiDRO project. Transportation Research Procedia, 14, 2016, 2724-2733

Kowalski K.J., McDaniel R.S., Shah A., Olek J.: Long-Term Monitoring of Noise and Frictional Properties of Three Pavements: Dense-Graded Asphalt, Stone Matrix Asphalt, and Porous Friction Course. Transportation Research Record (TRR), Journal of the Transportation Research Board (TRB), 2127, 2009, 12-19

Kowalski K.J., Brzeziński A.J., Król J.B., Radziszewski P., Szymański Ł.: Traffic analysis and pavement technology as a tool for urban noise control. Archives of Civil Engineering, LXI, 4, 2015, 107-125

Taras A.: Badanie wybranych typów ekranów akustycznych. Magazyn Autostrady, 8-9, 2012, 52-55

Szyszlak-Bargłowicz J., Słowik T., Zając G.: Zanieczyszczenia środowiska hałasem komunikacyjnym na terenie Parku Krajobrazowego Pogórza Przemyskiego. Autobusy: technika, eksploatacja, systemy transportowe, 13, 10, 2012, 144-147

Guidelines for community noise. WHO, 1999, Geneva, 10-16

Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz.U. 2007 nr 120, poz. 826)

Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 1 października 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz.U. 2012.1109)

Szymański Z.: Badania skuteczności ekranowania zgodnie z normą PN-ISO 10847:2002 Akustyka - Wyznaczanie „in situ” zewnętrznych ekranów akustycznych wszystkich rodzajów. Magazyn Autostrady 5, 2012, 164-167

Niewiadomski L., Świerczyna Sz., Wuwer W.: Capacity assessment and modification of high noise barriers. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 13, 2, 2014, 145-155

Sikora J.: Czynniki wpływające na skuteczność ekranu akustycznego. Magazyn Autostrady, 7, 2011, 62-68

Truszkowski M.: Zastosowanie budowy obwodnic drogowych do ochrony przed hałasem drogowym na przykładzie obwodnicy Sochaczewa. Magazyn Autostrady, 6, 2012, 12-15

Lakusic S.: Impact of tram traffic on noise and vibrations. Electronic Journal Technical Acoustics, 13, 2006, 1-10, http://www.ejta.org/en/lakusic1 06.06.2017

Pallas M.A., Lelong J., Chatagnon R.: Characterisation of tram noise emission and contribution of the noise sources. Applied Acoustics, 72, 7, 2011, 437-450

Sandberg U., Ejsmont J.: Tyre/road noise reference book. Informex, Kisa, Sweden, 2002


Ocena efektywności ograniczenia hałasu komunikacyjnego przez ekranowanie linii tramwajowej

  
Pietrzak, Karol; Tokarski, Zbigniew; Kowalski, Karol J.. Ocena efektywności ograniczenia hałasu komunikacyjnego przez ekranowanie linii tramwajowej. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 17, n. 2, p. 127-139, cze. 2018. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 17 maj. 2024 doi:http://dx.doi.org/10.7409//rabdim.018.008.