Wytyczne dla autorów
- Uwagi wstępne
- Kryteria kwalifikowania artykułów
- Zgłoszenie artykułu
- Zasady ogólne
- Opłata za publikację artykułu
- Przygotowanie artykułu do zgłoszenia
- Szczegółowe wymagania dotyczące formatowania
- Szczegółowe wymagania dotyczące bibliografii
- Szczegóły dotyczące procesu publikacji
I. Uwagi wstępne
Wszystkie prace zgłoszone do Redakcji są recenzowane przez niezależnych recenzentów zgodnie z wytycznymi MNiSW. Opinie recenzentów stanowią podstawę do podjęcia decyzji przez Redakcję o akceptacji pracy, niezbędnych modyfikacjach lub jej odrzuceniu. Procedura recenzowania przebiega z zachowaniem poufności, z tym że, raz w roku publikowana jest zbiorcza lista recenzentów wraz z ich afiliacją.
II. Kryteria kwalifikowania artykułów
- Zgodność z profilem tematycznym,
- Oryginalność,
- Wartość poznawcza w odniesieniu do współczesnego stanu wiedzy,
- Spełnienie wymagań formalnych,
- Weryfikacja podobieństwa do innych na podstawie raportu programu antyplagiatowego iThenticate.
III. Zgłoszenie artykułu
a. Zasady ogólne
- Obecnie czasopismo "Roads and Bridges - Drogi i Mosty" publikuje artykuły wyłącznie w wersji anglojęzycznej, zatem treść zgłaszanej pracy powinna być napisana wyłącznie w języku angielskim.
- Za treść artykułu, jego formę i język odpowiada Autor/Autorzy. W przypadku Autorów, dla których język angielski nie jest językiem rodzimym, Redakcja może zażądać certyfikatu z profesjonalnej firmy tłumaczącej świadczącego o poprawności języka angielskiego (proofreading certificate).
- Zgłoszenie artykułu do RaBDiM jest równoznaczne z deklaracją, że treść pracy jest oryginalna, nie była uprzednio publikowana i przed zgłoszeniem do RaBDiM nie została wysłana do publikacji w innym czasopiśmie naukowym.
- Zgłoszenie artykułu do RaBDiM jest równoznaczne z deklaracją, że w przypadku uzyskania pozytywnej decyzji dwóch Recenzentów i Redaktora Naczelnego o skierowaniu pracy do publikacji, Autor/Autorzy uiszczą opłatę za opracowanie i publikację w czasopiśmie. Samo zgłoszenie artykułu jest bezpłatne.
- Ze względów formalnych, dopuszczalna liczba Autorów artykułu to maksymalnie 8 osób.
b. Opłata za publikację artykułu
Zgłoszenie artykułu do RaBDiM jest bezpłatne. Warunkiem publikacji jest przejście całego procesu redakcyjnego i uzyskanie pozytywnej opinii dwóch Recenzentów. Po zaakceptowaniu do publikacji, Autor/Autorzy zostaną poinformowani o sposobie oraz terminie uiszczenia opłaty.
Opłata za opracowanie i publikację artykułów (pokrywająca koszty produkcyjne wydawcy) wynosi 3000 PLN / 750 USD / 715 EUR + podatek VAT.
Dane do płatności:
Instytut Badawczy Dróg i Mostów
Redakcja kwartalnika „Roads and Bridges – Drogi i Mosty”
ul. Instytutowa 1, 03-302 Warszawa
Bank Pekao S.A.
dla płatności w PLN – nr konta 43 1240 6074 1111 0000 4998 4831
dla płatności w USD – nr konta PL94 1240 6074 1787 0000 4994 6233, swift PKOPPLPW
dla płatności w EUR – nr konta PL14 1240 6074 1978 0000 4992 0275, swift PKOPPLPW
IV. Przygotowanie artykułu do zgłoszenia (treść, formatowanie, plik)
Plik artykułu powinien zawierać kolejno:
- stronę tytułową,
- właściwy tekst artykułu,
- informacje dodatkowe (np. na temat projektu badawczego, w ramach którego wykonano badania opisane w pracy – jeżeli są konieczne),
- spis pozycji bibliograficznych,
- listę tablic z ich podpisami oraz listę rysunków z ich podpisami.
a. Szczegółowe wymagania dotyczące formatowania artykułu:
- Objętość artykułu jest ograniczona do 7500 słów, wliczając w to streszczenie, tekst właściwy, bibliografię, tablice i rysunki. Jako ekwiwalent jednej tablicy lub rysunku przyjmuje się 250 słów (na przykład: gdy artykuł zawiera 6 rysunków i 4 tablice, pozostała część artykułu nie powinna przekroczyć 5000 słów).
- Treść artykułu powinna być przygotowana w formacie Word (plik docx, doc).
- Treść artykułu powinna być napisana w języku angielskim.
- Treść artykułu powinna być napisana krojem Times New Roman o rozmiarze 12 pkt z interlinią 1,5 (względem rozmiaru znaków) oraz marginesami 2,5 cm z każdej strony.
- Na stronie tytułowej, będącą pierwszą w przesyłanym pliku, należy podać (w poniższej kolejności):
- datę zgłoszenia artykułu,
- imiona i nazwiska Autorów – wraz z przypisanym numerem ORCID (w przypadku jego braku, prosimy o poinformowanie o tym fakcie redakcję), afiliacją i danymi kontaktowymi (nazwa uczelni, wydział, adres faktyczny, służbowy adres mailowy Autora, a w przypadku Autora zgłaszającego artykuł, także numer telefonu),
- tytuł artykułu,
- słowa kluczowe – ułożone alfabetycznie, w liczbie od 4 do 7,
- streszczenie artykułu – liczące od 120 do 150 słów, ściśle opisujące zawartość artykułu, w tym informacje o celu i zakresie pracy, rezultatach i wnioskach bez odwołań do bibliografii, umieszczania wzorów,
- dokładną objętość artykułu – wyrażoną w liczbie wyrazów (treść właściwa + sumaryczny ekwiwalent za tablice i rysunki).
- Rysunki należy umieścić w artykule po akapicie treści właściwej, w którym następuje pierwsze powołanie. Następnie należy je zamieścić osobno w zgłoszeniu (preferowane formaty dla wykresów i grafik: ai, pdf, svg, eps; preferowane formaty dla fotografii: png, jpg, tif). Rysunki należy numerować w artykule cyframi arabskimi i umieszczać przy nich tytuł.
- Tablice należy umieścić w artykule po akapicie treści właściwej, w którym następuje pierwsze powołanie (funkcję separatora w ułamkach dziesiętnych ma pełnić wyłącznie kropka, nie przecinek). Tablice należy numerować w artykule cyframi arabskimi i umieszczać przy nich tytuł.
- Wzory należy numerować cyframi arabskimi w nawiasach okrągłych, zachowując kolejność w całym artykule. Należy stosować wyłącznie jednostki układu SI (i opisać je pod wzorem).
- Symbole użyte w tekście należy objaśnić w treści właściwej.
- W kompletnym artykule należy wstawić ciągłą numerację wierszy dla całego pliku.
- W przypadku niespełnienia wymagań, nadesłane prace będą zwracane Autorom z prośbą o odpowiednie modyfikacje i uzupełnienia.
b. Szczegółowe wymagania dotyczące bibliografii:
- Cytowane w artykule publikacje powinny być przedstawione w języku angielskim lub ewentualnie polskim (lecz tylko w przypadku, gdy nie jest dostępny tytuł angielski pracy). Dopuszcza się, aby cytowane były maksymalnie 2 pozycje w innych językach (z zastrzeżeniem, że tytuły publikacji w alfabecie innym niż łaciński, muszą być transkrybowane).
- Cytowanne w tekście pozycje należy umieszczać w nawiasach kwadratowych, chronologicznie, np. [1], [2], [3].
- Dopuszczalna liczba cytowanych w artykule publikacji to maksymalnie 40 pozycji.
- Nie należy powoływać się na prace niepublikowane, sprawozdania wewnętrzne itp.
- W spisie bibliografii, umieszczonym na końcu artykułu, należy podać chronologicznie wszystkie dane bibliograficzne cytowanych publikacji, w przypadku:
- książki – nazwisko i pierwszą literę imienia Autora/Autorów, tytuł książki, wydawnictwo, miejsce i rok wydania,
np.
- Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania skrótów i zmian redakcyjnych w stosunku do zaakceptowanych do publikacji artykułów.
- Przed publikacją przygotowany przez Redakcję artykuł podlega korekcie autorskiej, w ramach której Autor/Autorzy mają prawo nanieść niezbędne poprawki. Na tym etapie procedowania pracy powinny one mieć jednak jedynie charakter drobnych (kosmetycznych) zmian, nieingerujących w sposób znaczny w układ artykułu i niezawierających zmian merytorycznych. Korektę autorską należy wykonać w przesłanym autorom przez redakcję pliku PDF stosując komentarze oprogramowania Adobe Acrobat (lub innego, np. Adobe Reader, który umożliwi odczytanie ich w ww. programie). Finalnie Autor jest odpowiedzialny za ostateczną treść artykułu, jego formę i język.