Opublikowane: 2025-04-22

Skuteczność stosowania rond typu pineska w uspokojeniu ruchu

Stanisław Majer

Abstrakt

Jedną z najskuteczniejszych metod poprawy bezpieczeństwa ruchu na drogach jest redukcja prędkości poprzez ustanowienie stref z dopuszczalnym limitem prędkości. Miejscami, w których szczególnie nie powinno dochodzić do przekraczania wyznaczonego limitu prędkości są tereny zabudowane, a zwłaszcza osiedla mieszkaniowe. W lokalizacjach tych wydziela się dodatkowo strefy ruchu uspokojonego, w których oprócz administracyjnego limitu prędkości stosuje się na ulicach dodatkowe elementy infrastruktury komunikacyjnej wymuszające fizyczne ograniczenie prędkości (progi zwalniające czy skrzyżowania z ruchem okrężnym wokół wyniesionej wyspy). Celem artykułu jest analiza skuteczności zastosowania w strefach ruchu uspokojonego rond typu pineska na redukcję prędkości. Do analizy wybrano trzy obszary badawcze zlokalizowane w północno-zachodniej Polsce, w których strefy uspokojenia ruchu na drogach wprowadzono już ponad dwadzieścia lat temu. W ramach badań zmierzono prędkości w ruchu swobodnym wzdłuż wybranych ulic, określono parametry geometryczne i wysokościowe rond usytuowanych na tych ulicach, a także przeanalizowano czynniki charakteryzujące wytypowane ulice i najbliższe ich otoczenie. Analizy statystyczne danych uzyskanych na podstawie pomiarów wykazały złożone zależności redukcji prędkości od wybranych parametrów rond, takich jak wysokość wyniesienia powierzchni wyspy ronda typu pineska czy długość dojazdu do skrzyżowania. Na podstawie przeprowadzonych analiz określono także pozostałe determinanty, które mogą skutecznie przyczynić się do redukcji prędkości pojazdów i utrzymania w strefach ruchu uspokojonego ich zmniejszonej prędkości.

Słowa kluczowe:

funkcja ulicy, korytarze ruchu, redukcja prędkości, rondo typu pineska, uspokojenie ruchu, wyspa środkowa, zagospodarowanie wlotów

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Majer, S. (2025). Skuteczność stosowania rond typu pineska w uspokojeniu ruchu. Roads and Bridges – Drogi I Mosty, 24(1), 103–122. https://doi.org/10.7409/rabdim.025.005

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.