Roads and Bridges - Drogi i Mosty
22, 4, 2023, 413-422

DÅ‚ugowieczne nawierzchnie z betonu z recyklingu w niezwiÄ…zanych warstwach ziarnistych

Gudrun Golkowski Poczta
Federal Highway Research Institute (BASt), Brüderstraße 53, D-51427 Bergisch Gladbach
Published: 2023-12-30

Streszczenie

Konstrukcja niezwiązanych warstw ziarnistych (UGL) w budowie nawierzchni opiera się głównie na empirycznej wiedzy na temat zachowania kruszyw naturalnych. Czy możliwe jest przeniesienie tego zachowania na wydajność materiałów pochodzących z recyklingu w UGL? W sekcji testowej in-situ, podzielonej na 12 podsekcji, BASt ocenił wydajność UGL wykonanego z betonu z recyklingu i różnych procentów cegieł z recyklingu w porównaniu do UGL z kruszyw naturalnych przez dziesięć lat. Analiza danych z regularnie wykonywanych pomiarów ugięciomierzem wykazała wystarczającą nośność zgodnie z wymaganiami dla wszystkich różnych podsekcji. Istnieją jednak znaczące różnice wynikające ze składu UGL w różnych podsekcjach. Niezależnie od wystarczającej nośności zauważalne stały się inne uszkodzenia. Pęknięcia poprzeczne pojawiły się po pierwszej silnej zimie i w kolejnych latach na pododcinkach z wysokim udziałem betonu z recyklingu w UGL. Zaobserwowana liczba pęknięć silnie koreluje ze składem UGL. Aby jednak zapewnić długą żywotność takich nawierzchni, należy wziąć pod uwagę przyjętą konstrukcję i lepsze określenie ich wydajności w badaniach laboratoryjnych w odniesieniu do zachowania po utwardzeniu materiałów pochodzących z recyklingu, aby uniknąć wczesnych uszkodzeń.

SÅ‚owa kluczowe


konstrukcje nawierzchni, niezwiązany materiał ziarnisty, materiały z recyklingu, nośność, zrównoważony rozwój

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Krass K.; Kollar J.: Eignung von ziegelreichen Recycling-Baustoffen für Tragschichten ohne Bindemittel (FE 06.073/2000/FGB). Forschung Srraßenbau und Straßenverkehrstechnik, Heft 884. Bundesministerium für Verkehr, Bau und Wohnungswesen, Bonn, 2004

TL Gestein-StB 04/07. Technische Lieferbedingungen für Gesteinskörnungen im Straßenbau (Road and Transportation Research Association: Technical Delivery Terms for Aggregates in Road Construction), FGSV613. Forschungsgesellschaft für Straßen- und Verkehrswesen, Ausgabe 2004/Fassung 2007

Richtlinien für die Standardisierung des Oberbaus von Straßenverkehrsflächen (Road and Transportation Research Association: Guidelines for the Standardisation of Pavement Structures of Traffic Areas), RStO 01, FGSV499. Forschungsgesellschaft für Straßen- und Verkehrswesen, 2001

Jansen D., Kunz K.: Erprobungsstrecke für Tragschichten ohne Bindemittel aus ziegelreichen RC-Baustoffen (Test Section with Unbound Granular Layers made from Recycled Materials containing various Fractions of Recycled Bricks). Berichte der Bundesanstalt für Straßenwesen (BASt), Straßenbau Heft S 70, 2011

Arbeitspapier Tragfähigkeit von Verkehrsflächenbefestigungen, Teil C 1 (Road and Transportation Research Association: Technical Specification for bearing capacity measurements of pavements, part C 1). FGSV433. Forschungsgesellschaft für Straßen- und Verkehrswesen, 2014

Kessel T., Falter C.; Pasderski J. et al: Nachhaltigkeitspotentiale im Straßenbau mit dem Fokus auf Treibhausemissionen, Energiebedarf und Ressourcenschonung (FE 04.0341/2021/ARB): TU Braunschweig, Institut für Bauwirtschauft und Baubetrieb, Lehrstuhl für Infrastruktur und Immobilienmanagement, ongoing project, not published yet


DÅ‚ugowieczne nawierzchnie z betonu z recyklingu w niezwiÄ…zanych warstwach ziarnistych

  
Golkowski, Gudrun. DÅ‚ugowieczne nawierzchnie z betonu z recyklingu w niezwiÄ…zanych warstwach ziarnistych. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 22, n. 4, p. 413-422, gru. 2023. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 15 maj. 2024 doi:http://dx.doi.org/10.7409/RABDIM.023.023.