Opublikowane: 2025-06-06

Stan zaawansowania korozji mostowych cięgien podwieszających i kabli sprężających po 14 latach eksploatacji

Sylwia Schoenowitz-Żuradzka , Piotr Gwoździewicz , Teresa Stryszewska

Abstrakt

Cięgna podwieszające pomosty obiektów infrastruktury transportowej oraz kable sprężające powinny być wystarczająco chronione przed wpływami korozji przez cały okres eksploatacji. Niedostateczna ochrona cięgien wynikająca z błędów projektowych, wykonawczych, złego doboru materiałów lub uszkodzeń i niewystarczającego zakresu prac utrzymaniowych stwarza warunki dla rozwoju procesów korozyjnych i prowadzi niejednokrotnie do konieczności przeprowadzenia napraw w celu wydłużenia okresu użytkowania obiektu i spowolnienia procesu degradacji konstrukcji. W pracy przedstawiono wyniki obserwacji i badań elementów podwieszenia oraz kabli sprężających w istniejącym obiekcie mostowym, które ilustrują rzeczywisty zakres postępujących zmian ich stanu technicznego po 14 latach eksploatacji. Dodatkowo pokazano, że procesy korozyjne występują także w obiekcie mostowym ukształtowanym zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Słowa kluczowe:

beton sprężony, cięgna podwieszające, eksploatacja, kable sprężajace, trwałość

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Schoenowitz-Żuradzka, S., Gwoździewicz, P., & Stryszewska, T. (2025). Stan zaawansowania korozji mostowych cięgien podwieszających i kabli sprężających po 14 latach eksploatacji. Roads and Bridges – Drogi I Mosty, 24(2), 205–222. https://doi.org/10.7409/rabdim.025.010

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.