Roads and Bridges - Drogi i Mosty
8, 3, 2009, 31-54

Charakterystyka wytrzymałościowa mieszanek kruszyw związanych hydraulicznie do stosowania w podbudowach drogowych

Cezary Kraszewski Poczta
Instytut Badawczy Dróg i Nostów, Warszawa
Published: 2016-02-08

Streszczenie

Artykuł przedstawia przegląd wymagań dla podbudów drogowych, wyniki badań wytrzymałości na ściskanie Rc i wytrzymałości na rozciąganie Rt oraz relacje pomiędzy tymi cechami stwardniałych mieszanek związanych hydraulicznie wg PN-EN 14227:1÷5. Zależności pomiędzy różnymi cechami dla betonów konstrukcyjnych są dość dobrze znanei ustalone (Eurokod 2), brakuje natomiast badań mieszanek o mniejszych wytrzymałościach (od 0,5 MPa do 20 MPa), które stosowane są w podbudowach drogowych. Przedstawiona w artykule analiza wyników badań wykazała na istnienie zależności pomiędzy wytrzymałością na ściskanie Rc a wytrzymałością na rozciąganie Rt dla mieszanek związanych hydraulicznie (cementem, żużlem granulowanym, popiołem lotnym i spoiwem drogowym) o różnych wytrzymałościach (od 5 MPa do 20 MPa). Przeanalizowano właściwości mieszanek o uziarnieniu 0/22,4 mm wykonanych z różnych rodzajów kruszyw: łamanych (ze skał osadowych i przeobrażonych), nie łamanych i z recyklingu betonu. Wyniki badań oraz ustalone zależności pomiędzy badanymi cechami mogą być pomocne przy wymiarowaniu mechanistycznym konstrukcji drogowych, zwłaszcza dlatego, że trwałość zmęczeniowa konstrukcji sztywnych i półsztywnych zależy w dużym stopniu od trwałości warstw związanych hydraulicznie.

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Kraszewski C.: Kruszywa i grunty zwiÄ…zane hydraulicznie w konstrukcjach drogowych. Drogownictwo nr 3/2009

Badania i analiza porównawcza właściwości mieszanek związanych hydraulicznie wg dotychczasowych norm PN i nowych norm PN-EN 14225:1÷5 praca zbiorowa pod redakcją Cezarego Kraszewskiego, Warszawa, listopad 2007 r.

Błażejowski K., Jabłoński K., Kraszewski C., Wilczek J.: Projekty dokumentów aplikacyjnych do norm PN-EN 14227-1÷5. Maszynopis, opracowanie na zlecenie IBDiM, Warszawa 2008

Katalog typowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych. IBDiM, Warszawa 1997

Katalog typowych konstrukcji nawierzchni sztywnych. IBDiM, Warszawa 1997

Judycki J.: Analizy obliczeniowe dotyczące weryfikacji katalogu typowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych. Praca zbiorowa, Gdańsk 1995

Katalog wzmocnień i remontów nawierzchni podatnych i półsztywnych, IBDiM, Warszawa 2001

Glinicki M.A.: Analiza wymagań wytrzymałości betonu na rozciąganie przy zginaniu w nawierzchni drogowej. Drogi i Mosty nr 1/2005

Kraszewski C.: Analiza wyników badań mrozoodporności mieszanek z kruszyw związanych hydraulicznie. Drogi i Mosty nr 3/2008

Judycki J.: Podstawy określania współczynników równoważności obciążenia osi do projektowania nawierzchni drogowych. Drogi i Mosty 2/2006

Rafalski L.: Podbudowy drogowe. Studia i materiały, zeszyt 59, IBDiM, Warszawa 2007

Heavy duty pavements. The structural design of heavy duty pavements for ports and other industries. Edition 4. Interpave. Precast Concrete Paving and Kerb Association, 2007

Mechanistic Design of Semi-Rigid Pavements – An Incremental Approach. Danish Road Institute, Report 138, 2004


Charakterystyka wytrzymałościowa mieszanek kruszyw związanych hydraulicznie do stosowania w podbudowach drogowych

  
Kraszewski, Cezary. Charakterystyka wytrzymałościowa mieszanek kruszyw związanych hydraulicznie do stosowania w podbudowach drogowych. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 8, n. 3, p. 31-54, lut. 2016. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 19 maj. 2024