Roads and Bridges - Drogi i Mosty
6, 1, 2007, 19-39
6, 1, 2007, 19-39
Efekty reologiczne w belkach zespolonych z dwuwarstwową płytą pomostową
Streszczenie
Praca dotyczy przęseł mostów utworzonych z belek stalowych, zespolonych z płytą betonową, stanowiącą szalunek właściwej płyty pomostowej. Tematyka obejmuje również modernizowane mosty z betonowych belek prefabrykowanych, wzmacniane wtórną płytą pomostową. W pracy poddano analizie efekty powstałe w wyniku zmian cech fizycznych betonu i zespolenia betonowej, dwuwarstwowej płyty pomostowej z belką w dźwigarze mostowym. Dla takiego układu zespolonego przedstawiono rozwiązanie, w którym globalne, wypadkowe siły przekrojowe rozdziela się na składowe przyłożone do elementów tworzących dźwigar: belki, płyty pierwotnej i płyty wtórnej. Analizuje się wpływ skurczu i pełzania betonu na siły wewnętrzne i ugięcia w dźwigarze zespolonym. Procesy reologiczne ujęto w modelu zmodyfikowanego modułu sprężystości H. Trosta. Na przykładach liczbowych określono znaczenie pełzania betonu w stalowych mostach zespolonych oraz efekty skurczu betonu w szczególności w belkach wieloprzęsłowych i uciąglanych.