Roads and Bridges - Drogi i Mosty
6, 1, 2007, 19-39

Efekty reologiczne w belkach zespolonych z dwuwarstwową płytą pomostową

Czesław Machelski Poczta
Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska Uniwersytetu Zielonogórskiego
Robert Toczkiewicz Poczta
Instytut Inżynierii Lądowej Politechniki Wrocławskiej

Streszczenie


Praca dotyczy przęseł mostów utworzonych z belek stalowych, zespolonych z płytą betonową, stanowiącą szalunek właściwej płyty pomostowej. Tematyka obejmuje również modernizowane mosty z betonowych belek prefabrykowanych, wzmacniane wtórną płytą pomostową. W pracy poddano analizie efekty powstałe w wyniku zmian cech fizycznych betonu i zespolenia betonowej, dwuwarstwowej płyty pomostowej z belką w dźwigarze mostowym. Dla takiego układu zespolonego przedstawiono rozwiązanie, w którym globalne, wypadkowe siły przekrojowe rozdziela się na składowe przyłożone do elementów tworzących dźwigar: belki, płyty pierwotnej i płyty wtórnej. Analizuje się wpływ skurczu i pełzania betonu na siły wewnętrzne i ugięcia w dźwigarze zespolonym. Procesy reologiczne ujęto w modelu zmodyfikowanego modułu sprężystości H. Trosta. Na przykładach liczbowych określono znaczenie pełzania betonu w stalowych mostach zespolonych oraz efekty skurczu betonu w szczególności w belkach wieloprzęsłowych i uciąglanych.

Pełny tekst:

PDF

Efekty reologiczne w belkach zespolonych z dwuwarstwową płytą pomostową

  
Machelski, Czesław; Toczkiewicz, Robert. Efekty reologiczne w belkach zespolonych z dwuwarstwową płytą pomostową. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 6, n. 1, p. 19-39, kwi. 2007. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 17 maj. 2024