Roads and Bridges - Drogi i Mosty
22, 4, 2023, 569-578

Wpływ rodzaju destruktu asfaltowego na właściwości mieszanki mastyksu grysowego SMA JENA 16

Piotr Ramiączek Poczta
https://orcid.org/0000-0002-8143-4788
Politechnika Świętokrzyska, Wydział Budownictwa i Architektury, Katedra Inżynierii Komunikacyjnej, Al. Tysiąclecia Państwa Polskiego 7, 25-314 Kielce
Mikołaj Cielibała Poczta
Natalia Skrzyniarz Poczta
Karolina Janus Poczta
https://orcid.org/0000-0002-1755-3942
Politechnika Świętokrzyska, Wydział Budownictwa i Architektury, Katedra Inżynierii Komunikacyjnej, Al. Tysiąclecia Państwa Polskiego 7, 25-314 Kielce
Krzysztof Maciejewski Poczta
https://orcid.org/0000-0002-3002-9547
Politechnika Świętokrzyska, Wydział Budownictwa i Architektury, Katedra Inżynierii Komunikacyjnej, Al. Tysiąclecia Państwa Polskiego 7, 25-314 Kielce
Mateusz M. Iwański Poczta
https://orcid.org/0000-0002-3183-0141
Politechnika Świętokrzyska, Wydział Budownictwa i Architektury, Katedra Inżynierii Komunikacyjnej, Al. Tysiąclecia Państwa Polskiego 7, 25-314 Kielce
Anna Chomicz-Kowalska Poczta
https://orcid.org/0000-0002-2784-8197
Politechnika Świętokrzyska, Wydział Budownictwa i Architektury, Katedra Inżynierii Komunikacyjnej, Al. Tysiąclecia Państwa Polskiego 7, 25-314 Kielce
Published: 2023-12-30

Streszczenie

Jednowarstwowe nawierzchnie asfaltowe z mastyksem grysowym (SMA JENA) stosowane są w Polsce od 2010 roku. Pomimo licznych zalet, m.in. umożliwiających znaczny postęp robót oraz niższe koszty wykonania w stosunku do tradycyjnych mieszanek mineralno-asfaltowych, technologia ta nie jest szeroko stosowana w Polsce. W pracy dokonano oceny właściwości mieszanki jednowarstwowego mastyksu grysowego JENA 16 z dodatkiem granulatu asfaltowego. W badaniach wykorzystano dwa granulaty asfaltowe uzyskane z frezowania nawierzchni warstwy ścieralnej i wiążącej oraz wiążącej podbudowy. Oba granulaty w znaczy sposób różniły się zastosowanym materiałem mineralnym oraz rodzajem zawartego w nich lepiszcza asfaltowego. Plan badań zakładał dozowanie granulatu w ilości od 10% do 50% względem mieszanki mineralnej, tak aby uzyskana w ten sposób krzywa uziarnienia była jak najbardziej zbliżona do przebiegu analizowanej również mieszanki referencyjnej. Ocenie podlegały podstawowe parametry fizyczne, jak i mechaniczne mieszanki mineralno-asfaltowej JENA 16 oraz obu granulatów. Badania wykazały zróżnicowany wpływ rodzaju, jak również ilości destruktu asfaltowego na właściwości mieszanki SMA JENA 16. Granulat asfaltowy nie wpłynął znacząco na odporność na działanie wody badanych próbek, zanotowano natomiast pozytywny wpływ granulatu na odporność mieszanki mineralno-asfaltowej na deformacje trwałe.

Słowa kluczowe


destrukt asfaltowy, SMA JENA16, nawierzchnie jednowarstwowe, recykling

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Koźlarek P.: Jednowarstwowa nawierzchnia asfaltowa. Zachodnie wymagania w Polskich realiach. Budownictwo i Architektura, 13, 4, 2014, 153–16

Ruttmar I., Koźlarek P.: Jednowarstwowa nawierzchnia asfaltowa dla dróg lokalnych. Nawierzchnie Asfaltowe, 1, 2014, 12–15

Szymaniak K.: Proste rozwiązania modernizacji dróg samorządowych. Materiały Budowlane, 4, 2014, 38–39

Jaskuła P., Ryś D.: Effect of interlayer bonding quality of asphalt layers on pavement performance. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 236, 012005, 2017, DOI: 10.1088/1757-899X/236/1/012005

Canestrari F., Santagata E.: Temperature effects on the shear behaviour of tack coat emulsions used in flexible pavements. International Journal of Pavement Engineering, 6, 1, 2005, 39–46, DOI: 10.1080/10298430500068720

Romanoschi S.A., Metcalf J.B.: Characterization of asphalt concrete layer interfaces. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 1778, 1, 2001, 132–139, DOI: 10.3141/1778-16

https://www.sma16jena.pl (data dostępu: 10.03.2023)

Błażejowski K., Strugała I.: Nawierzchnie jednowarstwowe z SMA 16 JENA. RETTENMAIER Polska Sp. z o. o., Warszawa, 2019

Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych. Załącznik do zarządzenia nr 31 GDDKiA z dnia 16.06.2014. GDDKiA, Warszawa, 2014

WT-2 2014 – część I: Mieszanki mineralno-asfaltowe. GDDKiA, Warszawa, 2014

WT-1 2014 – Kruszywa. Wymagania Techniczne. GDDKiA, Warszawa, 2014

Yan Y., Hernando D., Park B., Tebaldi G., Roque R.: Effect of Aged Binder Distribution on the Fracture Tolerance of Asphalt Mixtures with Reclaimed Asphalt Pavement. Journal of Testing and Evaluation, 50, 2, 2021, DOI: 10.1520/JTE20210227

Iwański M., Mazurek G., Chomicz-Kowalska A., Buczyński P., Cholewińska M., Iwański M.M., Maciejewski K., Ramiączek P.: Influence of mixed hydraulic binder on the properties of recycled asphalt mixtures with foamed bitumen. Roads and Bridges – Drogi i Mosty, 22, 1, 2023, 81–114, DOI: 10.7409/rabdim.023.005

PN-EN 13108-20:2016-07 Mieszanki mineralno-asfaltowe – Wymagania – Część 20: Badanie typu

Projekt RID-I-06. Załącznik nr 9.2.1. Wytyczne pozyskania i oceny przydatności destruktu i granulatu asfaltowego do recyklingu na gorąco w otaczarkach. GDDKiA, 2019

Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 23 grudnia 2021 r. w sprawie określenia szczegółowych warunków utraty statusu odpadów dla odpadów destruktu asfaltowego. Dz. U. 2021, poz. 2468

Katalog Przebudów i Remontów Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych KPRNPP-2013. GDDKiA, Warszawa, 2013

PN-EN 12697-1:2020-08 Mieszanki mineralno-asfaltowe – Metody badań – Część 1: Zawartość lepiszcza rozpuszczalnego

PN-EN 12697-2+A1:2019-12 Mieszanki mineralno-asfaltowe – Metody badań – Część 2: Oznaczanie uziarnienia

PN-EN 12697-5:2019-01 Mieszanki mineralno-asfaltowe – Metod badań – Część 5: Oznaczanie gęstości

PN-EN 1426:2015-08 Asfalty i lepiszcza asfaltowe – Oznaczanie penetracji igłą

PN-EN 1427:2015-08 Asfalty i lepiszcza asfaltowe – Oznaczanie temperatury mięknienia – Metoda Pierścień i Kula


Wpływ rodzaju destruktu asfaltowego na właściwości mieszanki mastyksu grysowego SMA JENA 16

  
Ramiączek, Piotr et al. Wpływ rodzaju destruktu asfaltowego na właściwości mieszanki mastyksu grysowego SMA JENA 16. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 22, n. 4, p. 569-578, gru. 2023. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 15 maj. 2024 doi:http://dx.doi.org/10.7409/RABDIM.023.037.