Roads and Bridges - Drogi i Mosty
20, 4, 2021, 345-358

Porównanie parametrów bezpieczeństwa drogowej bariery ochronnej w sytuacji dwukrotnego uderzenia w nią pojazdem w tym samym miejscu

Ewa Wicher Poczta
Instytut Badawczy Dróg i Mostów, ul. Instytutowa 1, 03-302 Warszawa
Dawid Kucharski Poczta
Instytut Badawczy Dróg i Mostów, ul. Instytutowa 1, 03-302 Warszawa
Published: 2021-11-22

Streszczenie

W artykule opisano dwukrotne uderzenie pojazdem osobowym o masie 900 kg w stalową barierę ochronną w tym samym miejscu. Próby zderzeniowe zostały wykonane przez Zespół Testów Zderzeniowych IBDiM na poligonie w Inowrocławiu. Pierwszy test zderzeniowy został przeprowadzony na zamontowanej nowej stalowej barierze ochronnej. Drugi test wykonano na tej samej barierze, odkształconej w wyniku pierwszego uderzenia. Miało to na celu odzwierciedlenie sytuacji spotykanych na drogach, gdy bariera ochronna nie została naprawiona, a miał miejsce kolejny wypadek. Jako parametry opisujące w sposób ilościowy skutki zderzenia wybrano wskaźnik intensywności przyspieszenia (ASI) oraz teoretyczną prędkość głowy w momencie zderzenia (THIV). Analiza tych współczynników uzyskanych z obu testów wykazała, że drogowa stalowa bariera ochronna po dwukrotnym uderzeniu w nią pojazdem osobowym zachowała swój poziom bezpieczeństwa. Na podstawie obserwacji testów zderzeniowych pojazdów osobowych z barierami ochronnymi można zauważyć, że skutki takich kolizji z perspektywy funkcjonowania barier ochronnych często nie wymagają ich natychmiastowych napraw.

Słowa kluczowe


ASI, bariera ochronna, przyspieszenie, teoretyczna prędkość głowy w momencie zderzenia, test zderzeniowy, THIV, wskaźnik intensywności przyspieszenia.

Pełny tekst:

PDF PDF

Bibliografia


Wytyczne stosowania drogowych barier ochronnych na drogach krajowych. Załącznik do Zarządzenia Nr 31 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 23.04.2010

PN-EN 1317-1:2010 Systemy ograniczające drogę. Część 1: Terminologia i ogólne kryteria metod badań

PN-EN 1317-2:2010 Systemy ograniczające drogę. Część 2: Klasy działania, kryteria przyjęcia badań zderzeniowych i metody badań barier ochronnych

Kornalewski L., Kowalska-Sudyka M., Ledwolorz A.: Propozycja metodologii ewaluacji ex post wpływu nowej inwestycji drogowej na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 19, 3, 2020, 183-197, DOI: 10.7409/rabdim.020.012

Antoniuk M., Gumińska L., Jeliński Ł., Wachnicka J.: Wpływ barier ochronnych na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego. Logistyka, 4, 2014, 46-53, DOI: 10.13140/2.1.5124.9600

Bruski D., Burzyński S., Chróścielewski J., Skwira K., Wilde K., Witkowski W.: Wpływ miejsca uderzenia w stalową barierę ochronną oraz uwarstwienia gruntu na wartość parametru ASI podczas testu TB11. Modelowanie Inżynierskie, 32, 63, 2017, 24-31

Wilde K., Bruski D., Burzyński S., Chróścielewski J., Pachocki Ł., Witkowski W.: On analysis of double-impact test of 1500-kg vehicle into w-beam guardrail system. Archives of Civil Engineering, 67, 2, 2021, 101-115, DOI: 10.24425/ace.2021.137157

Meng Y., Untaroiu C.: Numerical investigation of occupant injury risks in car-to-end terminal crashes using dummy-based injury criteria and vehicle-based crash severity metrics. Accident Analysis and Prevention, 145, 2020, 105700, DOI: 10.1016/j.aap.2020.105700

Sturt R., Fell C.: The relationship of injury risk to accident severity in impacts with roadside barriers. International Journal of Crashworthiness, 14, 2, 2009, 165-172, DOI: 10.1080/13588260802614365

Neves R.R., Fransplass H., Langseth M., Driemeier L., Alves M.: Performance of some basic types of road barriers subjected to the collision of a light vehicle. Journal of the Brazilian Society of Mechanical Sciences and Engineering, 40, 6, 2018, 274 (article no.), DOI: 10.1007/s40430-018-1201-x

Keršys A., Pakalnis A., Lukoševičius V.: Investigation of occupant fatalities and injuries during the impact of vehicle and road safety barrier. Baltic Journal of Road and Bridge Engineering, 6, 1, 2011, 5-11, DOI: 10.3846/bjrbe.2011.01

Grzebieta R.H., Zou R., Corben B., Judd R., Kulgren A., Tingval C., Powell C.: Roadside Crash Barrier Testing. Proceedings of 3rd International Crashworthiness Conference ICRASH2002, Society of Automotive Engineers, Melbourne, Australia, 2002

Bieńka J., Dzienis T., Godlewski T., Karkowski M., Kula T., Pilarski K., Kaszowski D., Różewicz K.: Aktywna inteligentna bariera drogowa – nowy system ograniczający drogę. Magazyn Autostrady, 5, 2015, 21-23


1. Rys.1 Bariera ochronna oraz pojazd badawczy przed pierwszym testem zderzeniowym

  Rys.1 Bariera ochronna oraz pojazd badawczy przed pierwszym testem zderzeniowym
Widok (6MB)

2. Rys.1 Bariera ochronna oraz pojazd badawczy przed pierwszym testem zderzeniowym

  Rys.1 Bariera ochronna oraz pojazd badawczy przed pierwszym testem zderzeniowym
Widok (5MB)

3. Rys. 2. Widok bariery po pierwszym uderzeniu ze szczegółami zniszczeń w miejscu najechania przez pojazd

  Rys. 2. Widok bariery po pierwszym uderzeniu ze szczegółami zniszczeń w miejscu najechania przez pojazd
Widok (6MB)

4. Rys. 2. Widok bariery po pierwszym uderzeniu ze szczegółami zniszczeń w miejscu najechania przez pojazdd

  Rys. 2. Widok bariery po pierwszym uderzeniu ze szczegółami zniszczeń w miejscu najechania przez pojazdd
Widok (6MB)

5. Rys. 3 Bariera ochronna oraz pojazd badawczy przed drugim testem zderzeniowym

  Rys. 3 Bariera ochronna oraz pojazd badawczy przed drugim testem zderzeniowym
Widok (6MB)

6. Rys. 3 Bariera ochronna oraz pojazd badawczy przed drugim testem zderzeniowym

  Rys. 3 Bariera ochronna oraz pojazd badawczy przed drugim testem zderzeniowym
Widok (6MB)

7. Rys. 4. Widok bariery po drugim uderzeniu ze szczegółami zniszczeń w miejscu najechania przez pojazd

  Rys. 4. Widok bariery po drugim uderzeniu ze szczegółami zniszczeń w miejscu najechania przez pojazd
Widok (6MB)

8. Rys. 4. Widok bariery po drugim uderzeniu ze szczegółami zniszczeń w miejscu najechania przez pojazd

  Rys. 4. Widok bariery po drugim uderzeniu ze szczegółami zniszczeń w miejscu najechania przez pojazd
Widok (6MB)

9. Rys.5. Wykres przyspieszeń ax w funkcji czasu podczas pierwszego i drugiego testu zderzeniowego

  Rys.5. Wykres przyspieszeń ax w funkcji czasu podczas pierwszego i drugiego testu zderzeniowego
Widok (3MB)

10. Rys. 6. Wykres przyspieszeń ay w funkcji czasu podczas pierwszego i drugiego testu zderzeniowego

  Rys. 6. Wykres przyspieszeń ay w funkcji czasu podczas pierwszego i drugiego testu zderzeniowego
Widok (3MB)

11. Rys.7. Wykres przyspieszeń az w funkcji czasu podczas pierwszego i drugiego testu zderzeniowego

  Rys.7. Wykres przyspieszeń az w funkcji czasu podczas pierwszego i drugiego testu zderzeniowego
Widok (3MB)

12. Rys. 8. Wykres średniego ASI w funkcji czasu po pierwszym i drugim teście zderzeniowym

  Rys. 8. Wykres średniego ASI w funkcji czasu po pierwszym i drugim teście zderzeniowym
Widok (8MB)

13. Rys. 9. Wykres średniego THIV w funkcji czasu po pierwszym i drugim teście zderzeniowym

  Rys. 9. Wykres średniego THIV w funkcji czasu po pierwszym i drugim teście zderzeniowym
Widok (3MB)

Porównanie parametrów bezpieczeństwa drogowej bariery ochronnej w sytuacji dwukrotnego uderzenia w nią pojazdem w tym samym miejscu

  
Wicher, Ewa; Kucharski, Dawid. Porównanie parametrów bezpieczeństwa drogowej bariery ochronnej w sytuacji dwukrotnego uderzenia w nią pojazdem w tym samym miejscu. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 20, n. 4, p. 345-358, lis. 2021. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 15 maj. 2024 doi:http://dx.doi.org/10.7409/rabdim.021.020.