Roads and Bridges - Drogi i Mosty
16, 4, 2017, 295-308

Ocena właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni betonowych z odkrytym kruszywem w początkowym okresie ich użytkowania

Marta Wasilewska Poczta
Politechnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska, ul. Wiejska 45A, 15-351 Białystok
Władysław Gardziejczyk Poczta
Politechnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska, ul. Wiejska 45A, 15-351 Białystok
Paweł Gierasimiuk Poczta
Politechnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska, ul. Wiejska 45A, 15-351 Białystok
Published: 2017-12-30

Streszczenie

W artykule przedstawiono ocenę właściwości przeciwpoślizgowych w początkowym okresie użytkowania na podstawie zmian makrotekstury i mikrotekstury, określonych za pomocą urządzeń CTM (ang. Circular Texture Meter) i DFT (ang. Dynamic Friction Tester) na dwóch odcinkach testowych na drodze ekspresowej S8 o nawierzchni betonowej z odkrytym kruszywem. Pomiary parametru MPD (ang. Mean Profile Depth) i współczynnika tarcia DFT20 wykonano po 2 i 6 tygodniach po wykonaniu nawierzchni oraz po 3 i 16 miesiącach od oddania do ruchu. W tym okresie nie zarejestrowano zmian w makroteksturze nawierzchni. Natomiast istotne zmiany zanotowano w mikroteksturze. Najniższe wartości DFT20, ustalone po 2 tygodniach, świadczą o zjawisku śliskości powykonawczej. Przyczyną takiego stanu mogą być pozostałości po środkach chemicznych stosowanych do pielęgnacji betonu. Na skutek działania czynników atmosferycznych i ruchu następuje usuwanie środka chemicznego z powierzchni i ustabilizowanie się współczynnika tarcia na pewnym poziomie. Pomiędzy 3 a 16 miesiącem użytkowania odnotowano około 20% spadek współczynnika tarcia. Uzyskane wyniki odniesiono do klasyfikacji opracowanej w Stanach Zjednoczonych na podstawie międzynarodowego wskaźnika tarcia IFI (ang. International Friction Index).

SÅ‚owa kluczowe


makrotekstura, międzynarodowy wskaźnik tarcia, mikrotekstura, nawierzchnie betonowe z odkrytym kruszywem, właściwości przeciwpoślizgowe, współczynnik tarcia.

Pełny tekst:

PDF PDF

Bibliografia


Gardziejczyk W.: Tekstura nawierzchni drogowych – metody pomiaru, wskaźniki oceny i jej wpływ na hałas toczenia. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 1, 2, 2002, 5-29

Hall J.W., Smith K.L., Titus-Glover L., Wambold J.C., Yager T.J., Rado Z.: Guide for Pavement Friction, Final Report for NCHRP Project 01-43, 2009

Kokkalis A.G., Panagouli O.K.: Fractal evaluation of pavement skid resistance variations. I: Surface Wetting. Chaos, Solitons and Fractals, 9, 11, 1998, 1875-1890

Kokkalis A.G., Panagouli O.K.: Fractal evaluation of pavement skid resistance variations. II: Surface Wear. Chaos, Solitons and Fractals, 9, 11, 1998, 1891-1899

Wasilewska M.: Analiza właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni drogowych w początkowym okresie ich eksploatacji. Budownictwo i Architektura, 13, 4, 2015, 285-292

Ogólne Specyfikacje Techniczne, Nawierzchnia z betonu cementowego. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Warszawa, 2014

Hall J.W., Smith K.L., Littleton P.: Texturing of Concrete Pavements. NCHRP Report 634, American Association of State Highway, Transportation Officials, Federal Highway Administration, Washington, D.C., USA, 2009

Szydło A.: Nawierzchnie drogowe z betonu cementowego. Teoria, Wymiarowanie, Realizacja. Polski Cement Sp. z o.o., Kraków, 2004

Guada I.M., Rezaei A., Harvey J.T., Spinner D.: Evaluation of Grind and Groove (Next Generation Concrete Surface). Pilot Projects in California, Report No.: UCPRC-RR-2013-01, 2013 http://www.ucprc.ucdavis.edu/PDF/UCPRC-RR-2013-01.pdf

Skarabis J., Stockert U.: Noise emission of concrete pavement surfaces produced by diamond grinding. Journal of Traffic and Transportation Engineering, 2, 2, 2015, 81-92

Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Sztywnych. Załącznik do zarządzenia Nr 30 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 16.06.2014 r.

Haider M., Wehr R., Conter M., Kriegisch M., Gasparoni S.: Texture and noise characteristics of exposed aggregate concrete road surfaces. 12th International Symposium on Concrete Roads, Praga, 2014

Sandberg U.: Noise characteristics of an exposed aggregate cement concrete surface. 14th International Congress of Sound & Vibration, Cairns, Australia, 2007

Sommer H.: Longtime experience with exposed aggregate surfaces in Austria. Theme 3 - Pavement Performance and Evaluation. 8th International Symposium on Concrete Roads, Lizbona, Portugalia, 1998, 117-121

Chandler J.W.E., Phillips S.M., Roe P.G., Viner H.E.: Quieter concrete roads: construction, texture, skid resistance and noise. TRL Report 576, 2003

PN-EN 933-3:2012 Badania geometrycznych właści- wości kruszyw – Część 3: Oznaczanie kształtu ziarn za pomocą wskaźnika płaskości

PN-EN 933-4:2008 Badania geometrycznych właści- wości kruszyw – Część 4: Oznaczanie kształtu ziarn – Wskaźnik kształtu

Gardziejczyk W., Gierasimiuk P.: Influence of texturing method on tyre/road noise of cement concrete pavement. International Journal of Pavement Engineering, 2016, 1-16

Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Wodnej z dnia 2 marca 1999 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (z późniejszymi zmianami. Dziennik Ustaw RP z 2016 roku, poz. 124)

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 stycznia 2002 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych. Dziennik Ustaw RP z 2002 roku, nr 12, poz. 116

Gwarancja Jakości. Dokument wzorcowy, 21.07.2015, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, 2015

Wasilewska M., Gardziejczyk W., Gierasimiuk P.: Evaluation of Skid Resistance Using CTM, DFT and SRT-3 Devices. 6th Transport Research Arena TRA2016, Warszawa, 2016, 3050-3059

Wasilewska M., Gardziejczyk W., Gierasimiuk P., Motylewicz M.: Ocena właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni drogowych przy wykorzystaniu urządzeń TWO, CTM i DFT. Czasopismo Inżynierii Lądowej, Środowiska i Architektury, 33, 63, nr 1 – t.2, 2016, 375-382

Kowalski K.J., Olek J., McDaniel R.S.: Laboratoryjna ocena właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni asfaltowych. 54. Konferencja naukowa Komitetu Inżynierii Lądowej i Wodnej PAN i Komitetu Nauki PZITB, Białystok-Krynica, 2008, 63-71

ASTM E2157: Standard Test Method for Measuring Pavement Macro-texture Properties Using the Circular Track Meter. ASTM International, 2015

ASTM E1911: Standard Test Method for Measuring Paved Surface Frictional Properties Using the Dynamic Friction Tester. ASTM International, 2009

Hall J.W., Smith K.L., Titus-Glover L., Wambold J.C., Yager T.J., Rado Z.: Guide for pavement friction. NCHRP, Contractor’s Final Report NCHRP Project 01-43, Transportation Research Board of the National Academies, 2009

PN-EN 1097-8:2009 Badania mechanicznych i fizycznych właściwości kruszyw – Część 8: Oznaczanie polerowalności kamienia

Gardziejczyk W., Wasilewska M.: Evaluation of microtexture changes of coarse aggregate during simulated polishing. Archives of Civil Engineering, 62, 2, 2016, 19-34

ASTM E1960 - 07 Standard Practice for Calculating International Friction Index of a Pavement Surface. ASTM International, 2015

Wambold J.C., Antle C.E., Henry J.J., Rado Z.: International PIARC Experiment to Compare and Harmonize Texture and Skid Resistance Measurements, 1995


Ocena właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni betonowych z odkrytym kruszywem w początkowym okresie ich użytkowania

  
Wasilewska, Marta; Gardziejczyk, Władysław; Gierasimiuk, Paweł. Ocena właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni betonowych z odkrytym kruszywem w początkowym okresie ich użytkowania. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 16, n. 4, p. 295-308, gru. 2017. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 17 maj. 2024 doi:http://dx.doi.org/10.7409/rabdim.017.019.