Roads and Bridges - Drogi i Mosty
14, 2, 2015, 143-157

Analiza wpływu rodzaju przeciwwagi na identyfikowane parametry warstw konstrukcji nawierzchni oraz podłoża w badaniu VSS

Bartłomiej Krawczyk Poczta
Politechnika Wrocławska, Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego, Zakład Dróg i Lotnisk
Piotr Mackiewicz Poczta
Politechnika Wrocławska, Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego, Zakład Dróg i Lotnisk
Antoni Szydło Poczta
Politechnika Wrocławska, Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego, Zakład Dróg i Lotnisk
Published: 2015-07-21

Streszczenie

Aktualne wymagania normowe oraz specyfikacje ogólne nie precyzują jednoznacznie, jak skonstruować przeciwwagę podczas pomiarów płytą statyczną VSS. Brak jest przede wszystkim szczegółowych wymagań dotyczących np. ciężaru pojazdu stanowiącego przeciwwagę w badaniu VSS. Autorzy na podstawie pomiarów terenowych wykazali istotny wpływ zastosowanego ciężaru i rodzaju przeciwwagi na wartości wtórnych modułów odkształcenia E. Dodatkowo, na podstawie obliczeń numerycznych w ośrodku sprężystym, przeanalizowano czasze przemieszeń, pozwalające wyjaśnić przyczynę tych różnic. Poddano analizie trzy różne układy warstwowe podbudowy oraz podłoża nawierzchni. Przedstawiono różnice w wartościach modułów wtórnych wyznaczonych w badaniu VSS przy zastosowaniu jako przeciwwagi typowego pojazdu ciężarowego oraz łyżki koparki.

Słowa kluczowe


czasza przemieszczeń, moduł odkształcenia, wpływ ciężaru pojazdu, VSS

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Mackiewicz P., Krawczyk B.: Wpływ czasu oddziaływania obciążenia w badaniu VSS na identyfikowane parametry podłoża. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 14, 1, 2015, 5-17

Szpikowski M. i inni: Badanie i ustalenie zależności korelacyjnych dla oceny stanu zagęszczenia i nośności gruntów niespoistych płyta dynamiczną. IBDiM, Warszawa, 2009

Kumor M.K., Farmas J., Kumor Ł.A.: Wybrane związki korelacyjne parametrów zagęszczenia określone metodami VSS i LFG. Budownictwo i Inżynieria Środowiska, 4, 4, 2013, 271-279

PN-S-02205:1998 Roboty ziemne

Instrukcja badań podłoża gruntowego budowli drogowych i mostowych. GDDP, Warszawa, 1998

Sprawozdanie Dyrekcji Okręgowej Dróg Publicznych we Wrocławiu w sprawie metodyki badań nośności i zagęszczenia przez obciążenie płytą naciskową, metod obliczania wyników badań oraz obowiązujących wymagań. Wrocław, 1998

Szydło A.: Statyczna identyfikacja parametrów modeli nawierzchni lotniskowych. Prace Naukowe Instytutu Inżynierii Lądowej Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1995

Krawczyk B., Mackiewicz P.: Wpływ cyklicznych obciążeń w badaniu lekką płytą dynamiczną na identyfikowane parametry podłoża. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 14, 1, 2015, 19-29


Analiza wpływu rodzaju przeciwwagi na identyfikowane parametry warstw konstrukcji nawierzchni oraz podłoża w badaniu VSS

  
Krawczyk, Bartłomiej; Mackiewicz, Piotr; Szydło, Antoni. Analiza wpływu rodzaju przeciwwagi na identyfikowane parametry warstw konstrukcji nawierzchni oraz podłoża w badaniu VSS. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 14, n. 2, p. 143-157, lip. 2015. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 19 maj. 2024 doi:http://dx.doi.org/10.7409/rabdim.015.010.