Roads and Bridges - Drogi i Mosty
12, 4, 2013, 411-423

Przewidywanie głębokości kolein gruntów stabilizowanych na podstawie badań obciążeń cyklicznych w aparacie CBR

Wojciech Sas Poczta
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska, Warszawa
Andrzej Głuchowski Poczta
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska, Warszawa

Streszczenie

Mechanizm powstawania kolein jest złożony i nadal do końca nie wyjaśniony. Aby go zrozumieć i właściwie przewidzieć wielkość kolein zostały opracowane odpowiednie metody badawcze, m.in. “Accelerate Pavement Testing” (APT). W celu właściwego przewidywania głębokości kolein powstają również złożone modele matematyczne. Ponadto należy mieć na uwadze, że na głębokość kolein również ma wpływ stan gruntu. W artykule zaprezentowano wyniki badań CBR w warunkach cyklicznego obciążenia (cCBR) przeprowadzone na naturalnej i stabilizowanej chemicznie glinie piaszczystej z 8% dodatkiem wapna hydratyzowanego. Grunt naturalny oraz po stabilizacji został zagęszczony w cylindrze CBR zgodnie z metodą Proctora. Materiał został poddany badaniu cCBR przed stabilizacją, po 1 godzinie, 14 i 30 dniach od stabilizacji. Celem badania cCBR było wyznaczenie na jego podstawie parametrów służących do obliczenia głębokości kolein za pomocą modelu Plastic Displacement (P-D). Zaproponowano również modyfikacje parametru modelu w celu otrzymania dokładniejszych wyników. Dodatkowo przeprowadzono analizę statystyczną korelacji pomiędzy wynikami badania oraz wynikami otrzymanymi za pomocą modelu P-D.

Słowa kluczowe


cCBR, cykliczny moduł sprężystości, cykliczne obciążenie, grunty stabilizowane, koleinowanie, odkształcenia plastyczne

Pełny tekst:

PDF PDF

Bibliografia


Collop A.C., Cebon D., Hardy M.S.A.: Viscoelastic approach to rutting in flexible pavements. Journal of Transportation Engineering, 121, 1, 1995, 82-93

Gajewska B., Gajewski M., Kraszewski C., Rafalski L.: Investigation of resilient moduli of selected hydraulically bound mixtures (HBM) under cyclic loading. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 11, 1, 2012, 269-280

Uzan J.: Permanent deformation in flexible pavements. Journal of Transportation Engineering, 130, 1, 2004, 6-13

Khan M.A., Usmani A., Shah S.S., Abbas H.: A study of multilayer soil-fly ash layered system under cyclic loading. International Journal of Civil Engeneering, 6, 2, 2008, 73-89

Wang R., Zhou F., Chen D., Zheng G., Scullon T., Walubita L.F.: Characterization of rutting (permanent strain) development of A-2-4 and A-4 subgrade soils under the HVS loading. Journal of Performance of Constructed Facilities, 24, 4, 2010, 382-389

Park S.W.: Load limits based on rutting in pavement foundations. KSCE Journal of Civil Engineering, 8, 1, 2004, 23-28

Chazallon C., Koval G., Hornych P., Allou F., Mouhoubi S.: Modeling of rutting of two flexible pavements with the shakedown theory and the finite element method. Computers and Geotechnics, 36, 5, 2009, 798-809

Wu Z., Chen X.: Prediction of permanent deformation of pavement base and subgrade materials under accelerated loading. International Journal of Pavement Research and Technology, 4, 4, 2011, 231-237

Yandell W.O.: New method of simulating layered systems of unbound granular material. Transportation Research Record, 1022, 1985, 91-98

Sas W., Głuchowski A., Szymański A.: Determination of the resilient modulus MR for lime stabilized clay obtained from repeated loading CBR tests. Annals of Warsaw University of Life Sciences-Land Reclamation, 44, 2, 2012, 143-153

Wu Z., Chen X.: Finite element sensitivity analysis of permanent deformation under accelerated loading. Proceedings of GeoFlorida-Advances in Analysis, Modeling & Design, West Palm Beach, Florida, USA, 2010

Wu Z., Chen X., Zhang Z.: A simplified numerical model proposed for simulation of permanent deformation of pavement base and subgrade materials. Transportation Research Board of the National Academies, CD-ROM, Washington, USA, 2009

PN-EN ISO 14688-2:2006 Eurokod 7: Projektowanie geotechniczne – Część 2: Rozpoznanie i badanie podłoża gruntowego

PN-88/B-04481:1988 Grunty budowlane. Badania próbek gruntu

Sas W., Głuchowski A.: Metodyka wyznaczania modu- łów sprężystości (E i Mr) na podstawie badania CBR pod obciążeniem cyklicznym. Scientific Review – Engineering and Environmental Sciences, 57, 3, 2012, 171-181


Przewidywanie głębokości kolein gruntów stabilizowanych na podstawie badań obciążeń cyklicznych w aparacie CBR

  
Sas, Wojciech; Głuchowski, Andrzej. Przewidywanie głębokości kolein gruntów stabilizowanych na podstawie badań obciążeń cyklicznych w aparacie CBR. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 12, n. 4, p. 411-423 , lut. 2013. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 17 maj. 2024 doi:http://dx.doi.org/10.7409/rabdim.013.026.