Roads and Bridges - Drogi i Mosty
22, 4, 2023, 463-480

Recykling na zimno ze spienionym asfaltem, wiedza zdobyta z toru testowego w Niemczech

Mehdi Kalantari Poczta
Federalny Instytut Drogownictwa w Niemczech, Brüderstraße 53, D-51427 Bergisch Gladbach
Published: 2023-12-30

Streszczenie

W ostatnich latach w UE znacznie wzrosło zapotrzebowanie na bardziej zrównoważoną infrastrukturę transportową. W Niemczech celem politycznym jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2035 roku. Wśród różnych rozwiązań, recykling to ważny aspekt na drodze do osiągnięcia gospodarki o obiegu zamkniętym w odniesieniu do nawierzchni, jako jednej z głównych części infrastruktury transportowej. Recykling na zimno to technika, która wymaga mniej energii i może potencjalnie wykorzystywać większe ilości materiałów pochodzących z recyklingu. Uzyskany materiał może nie mieć takich samych właściwości jak konwencjonalna mieszanka asfaltowa na gorąco, ale dzięki zoptymalizowanej mieszance i projektowi strukturalnemu możliwe jest wykonanie nawierzchni o takiej samej lub nawet wyższej trwałości niż konwencjonalne rodzaje nawierzchni, ale o większym potencjale w zakresie zrównoważonego rozwoju. W 2018 r. w Federalnym Instytucie Badawczym Drogownictwa (BASt) we współpracy z Wirtgen GmbH zdefiniowano projekt badawczy na temat recyklingu na zimno z asfaltem spienionym. Głównym celem projektu było zebranie informacji i doświadczeń na temat zachowania zimnego materiału pochodzącego z recyklingu ze stosunkowo niewielką ilością bitumu i cementu, znanego na całym świecie jako Bitumen Stabilised Materials (BSM). W tym celu zbudowano 100-metrowy odcinek testowy na obszarze demonstracyjnym, badawczym i referencyjnym BASt (duraBASt) z dwoma różnymi typami konstrukcji (referencyjnym i z recyklingu na zimno). Oba odcinki zostały obciążone za pomocą mobilnego symulatora obciążenia (MLS30). W niniejszym artykule przedstawiono niektóre wyniki i ustalenia z nieniszczącego monitorowania (pomiary FWD i koleinowania) i badań wydobytych rdzeni. Program dowiódł, że możliwe jest zaprojektowanie i wykonanie nawierzchni z BSM o porównywalnych parametrach jak nawierzchnie konwencjonalne w Niemczech.

SÅ‚owa kluczowe


recykling na zimno, asfalt spieniony, mieszanka stabilizowana emulsjÄ… asfaltowÄ…, Bitumen Stabilised Materials (BSM), przyspieszone testowanie nawierzchni (APT), duraBASt

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Wirtgen Cold Recycling Technology. Wirtgen, Windhagen, Germany, 2012

Wacker B., Kalantari M., Diekmann M.: Cold Recycling in Germany-Current Experiences and Future Projects. in: Proceedings of the 9th International Conference on Maintenance and Rehabilitation of Pavements-Mairepav9. Lecture Notes in Civil Engineering, vol 76, 2020

Kalantari M.: Foamed Bitumen and Cement Stabilized Mixes – Characterisitics and Pavement Design. School of Science and Technology of the University of Siegen, Siegen, Germany, 2022

Mollenhauer K.: Studie zum Anwendungspotenzial von werksgemischten Kaltbauweisen – Asphalt. Berichte der Bundesanstalt für Sraßenwessen (BASt), Straßenbau Heft S 114. Bergisch Gladbach, 2017

Franz R.: Ökobilanzierung und dimensionierungstechnische Betrachtungen an KRC-Schichten. Lehrstuhl für Verkehrswegbau, Bochum, 2017

Radenberg M., Miljkovic M., Schäfer V.: Einfluss des Asphalt-granulates auf die bemessungs-und ermüdungsrelevanten Materialeigenschaften einer zwangsgemischten, kaltgebundenen und bitumendominanten Tragschicht. Berichte der Bundesanstalt für Straßenwesen (BASt), Straßenbau Heft S 86. Bergisch Gladbach, 2015

Bitumen Stabilized Materials, a guideline for the design and construction of Bitumen Emulsion and Foamed Bitumen Stabilized Materials. TG2 (3rd edition). Southern African Bitumen Association, Howard Place 7450, South Africa, 2020

Wacker B., Jansen D.: Two Years of APT Program on the New Test Site duraBASt. in: Accelerated Pavement Testing to Transport Infrastructure Innovation. Proceedings of 6th APT Conference. Lecture Notes in Civil Engineering, 96, 2020, 32–39

Steyn W.: NCHRP Synthesis 433: Significant Findings from Full-Scale Accelerated Pavement Testing. Transportation Research Board, Washington, D.C., 2012

Wacker B., Jansen D.: Toolbox for APT program monitoring at BASt and optimized data handling on new test facility duraBASt. TRB Annual Meeting, 2018

Richtlinien für die Standardisierung des Oberbaus von Verkehrsflächen: RStO 12. Forschungsgesellschaft für Straßen- und Verkehrswesen (FGSV), 2012

Cold Recycling. Laboratory Handbook. Wirtgen, Windhagen, Germany, 2017

Merkblat für Kaltrecycling in situ im Straßenoberbau, MKRC. Forschungsgesellschaft für Straßen- und Verkehrswesen Arbeitsgruppe Mineralstoffe im Straßenbau (FGSV), 2005

Merkblatt für die Verwendung von pechhaltigen Straßenausbaustoffen und von Asphaltgranulat in bitumengebundenen Tragschichten durch kaltaufbereitung in Mischanlagen, M VB-K. Forschungsgesellschaft für Straßen- und Verkehrswesen Arbeitsgruppe Asphaltbauweisen (FGSV), 2007

Jansen D.: Dynamic load plate tests. Calibration procedure for test equipments in Germany. in: Proceedings Ninth International Conference on the Bearing Capacity of Roads, Railways and Airfields, Trondheim, Norway, 25–7 June 2013, vol. 1

Wacker B., Scherkenbach M., Jansen D.: Temperaturuntersuchungen am und im Mobile Load Simulator MLS30. Bundesanstalt für Straßenwesen (BASt), Straßenbau Heft S 120. Bergisch Gladbach, 2018


Recykling na zimno ze spienionym asfaltem, wiedza zdobyta z toru testowego w Niemczech

  
Kalantari, Mehdi. Recykling na zimno ze spienionym asfaltem, wiedza zdobyta z toru testowego w Niemczech. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 22, n. 4, p. 463-480, gru. 2023. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 17 maj. 2024 doi:http://dx.doi.org/10.7409/RABDIM.023.028.