22, 4, 2023, 313-329
Streszczenie
Konstrukcje wzmocnień górnej strefy podtorza, projektowane na podstawie wyników punktowych geotechnicznych badań podłoża, nie zawsze są adekwatne do stwierdzonych na budowie rzeczywistych warunków gruntowych. Konieczne jest wówczas przyjęcie i zastosowanie odpowiednich konstrukcji zamiennych. W artykule przedstawiono dwie podstawowe konstrukcje wzmocnień górnej strefy podtorza (dwu- i jednowarstwową) oraz trzy najczęściej stosowane rozwiązania zamienne (konstrukcję o zwiększonej grubości, konstrukcję zbrojoną geosiatką oraz konstrukcję z warstwą gruntu stabilizowanego spoiwem hydraulicznym). Przeanalizowano wpływ zastosowania wymienionych konstrukcji zamiennych na możliwość zmniejszenia wymaganych wartości wtórnych modułów odkształcenia gruntów podtorza przed wzmocnieniem, pozwalających na osiągnięcie docelowych wartości po zastosowaniu danego wzmocnienia. Omówiono warunki stosowania rozpatrywanych konstrukcji zamiennych oraz ich przydatność w zależności od występujących na budowie warunków gruntowych. Dwie z analizowanych konstrukcji – o zwiększonej grubości oraz zbrojona geosiatką – są przydatne w przypadku wystąpienia małych różnic pomiędzy rzeczywistymi a projektowymi wartościami wtórnych modułów odkształcenia gruntów podtorza. Konstrukcja z warstwą gruntu stabilizowanego spoiwem hydraulicznym jest użyteczna w razie stwierdzenia na budowie znacznego niedoboru wartości wtórnych modułów odkształcenia gruntów podtorza.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Skrzyński E.: Podtorze kolejowe. Kolejowa Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2010
Bzówka J.: Wybrane techniki wzmacniania słabego podłoża gruntowego w budownictwie komunikacyjnym. Inżynieria Morska i Geotechnika, 3, 2015, 416-423
Roshan M.J., Rashid A.S., Abdul Wahab N., Tamassoki S., Jusoh S.N., Hezmi M.A., Norsyahariati Daud N., Mohd Apandi N., Azmi M.: Improved methods to prevent railway embankment failure and subgrade degradation: A review. Transportation Geotechnics, 37, 2022, ID article: 100834, DOI: 10.1016/j.trgeo.2022.100834
Göbel C., Weisemann U., Kirschner R.: Effectiveness of a reinforcing geogrid in a railway subbase under dynamic loads. Geotextiles and Geomembranes, 13, 2, 1994, 91-99, DOI: 10.1016/0266-1144(94)90041-8
Sychova A., Solomahin A., Hitrov A.: The increase of the durability and geoprotective properties of the railway subgrade. Procedia Engineering, 189, 2017, 688-694, DOI: 10.1016/j.proeng.2017.05.109
Mishra P., Shukla S., Mittal A.: Stabilization of subgrade with expansive soil using agricultural and industrial by-products: A review. Materials Today: Proceedings, 65, 2, 2022, 1418-1424, DOI: 10.1016/j.matpr.2022.04.397
Ding Y., Zhang J., Chen X., Wang X., Jia Y.: Experimental investigation on static and dynamic characteristics of granulated rubber-sand mixtures as a new railway subgrade filler. Construction and Building Materials, 273, 2021, ID article: 121955, DOI: 10.1016/j.conbuildmat.2020.121955
Krawczyk B., Mackiewicz P., Dobrucki D.: Use of plastic waste in materials for road pavement construction and improved subgrade. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 21, 3, 2022, 203-216, DOI: 10.7409/rabdim.022.012
Warunki techniczne utrzymania podtorza kolejowego Id-3, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Warszawa, 2009
Węgliński S.: Determination of load action ranges in static and dynamic tests of subgrades by applying rigid plates. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 17, 1, 2018, 73-88, DOI: 10.7409/rabdim.018.005
Wytyczne badań podłoża gruntowego na potrzeby budowy i modernizacji infrastruktury kolejowej Igo-1, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.,Warszawa, 2016
Kędra Z.: Technologia robót torowych. Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2015
Siewczyński Ł., Pawłowski M.: Algorytm postępowania w przypadku braku pełnych efektów wzmocnienia podtorza warstwą ochronną. Zeszyty Naukowo-Techniczne Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji w Krakowie, Seria: Materiały Konferencyjne, 2(119), 2019, 217-227
Kraszewski C., Rafalski L., Ćwiąkała M., Dreger M.: Effect of applied stress increments of the secondary deformation modulus and the ratio between the secondary and primary moduli of sandy gravel and crushed aggregate in static plate load tests. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 19, 4, 2020, 283-296, DOI: 10.7409/rabdim.020.018
Maślakowski M., Józefiak K., Brzeziński K., Superczyńska M.: ERT i GPR – geofizyczne metody badań podłoża wykorzystywane w budownictwie liniowym. Przegląd Geologiczny, 65, 10/2, 2017, 765-771
Abdelmawla A., Kim S.S.: Application of ground penetrating radar to estimate subgrade soil density. Infrastructures, 5, 2, 2020, 12, DOI: 10.3390/infrastructures5020012
Sysak J. (red.): Drogi kolejowe. PWN, Warszawa, 1982
Zelek Z.: Projektowanie warstw ochronnych i podłoży kolejowych budowli ziemnych wzmocnionych geotekstyliami. Problemy Kolejnictwa, 53, 149, 2009, 37-52
Wiłun Z.: Zarys geotechniki. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2005
Siewczyński Ł., Pawłowski M.: Stosowanie równoważnych konstrukcji wzmocnień górnej strefy podtorza. Zeszyty Naukowo-Techniczne Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji w Krakowie. Seria: Materiały Konferencyjne, 2(109), 2016, 137-146
Pawłowski M., Tarnowski M.: Efektywność konstrukcji zamiennych warstw ochronnych podtorza. Przegląd Geologiczny, 69, 12, 2021, 851-860, DOI: 10.7306/2021.46
Behnood A.: Soil and clay stabilization with calcium- and non-calcium-based additives: a state-of-the-art review of challenges, approaches and techniques. Transportation Geotechnics, 17, 2018, 14-32, DOI: 10.1016/j.trgeo.2018.08.002
Ghrair A.M., Louzi N.: Recycling of cement kiln dust from cement plants to improve mechanical properties of road pavement base course. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 19, 3, 2020, 199-210, DOI: 10.7409/rabdim.020.013
1. rysunek 1
Widok (11MB) |
2. rysunek 2
Widok (11MB) |
3. rysunek 3
Widok (11MB) |
4. rysunek 4
Widok (11MB) |
5. deklaracja
Pobierz (51KB) |
6. MP_foto
Widok (259KB) |