Roads and Bridges - Drogi i Mosty
9, 2, 2010, 53-72

Współczynniki przeciążenia podparcia przęsła budowanego metodą nawisową

Czesław Machelski Poczta
Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej
Robert Toczkiewicz Poczta
Zespół Badawczo-Projektowy MOSTY WROC£AW

Streszczenie


Przy analizie bezpieczeństwa budowy mostów w technologii betonowania nawisowego, dokonuje się niezależnej oceny konstrukcji przęseł i podpór. Niniejsza praca dotyczy skutków przeciążenia podparcia montażowego, stosowanego zwykle podczas wykonywania przęseł tą metodą. Wpływ wybranych czynników rozpatruje się na przykładzie mostu, wybudowanego w Kędzierzynie-Koźlu, którego podparcie w fazie wznoszenia pracuje specyficznie z uwagi na znaczny ukos konstrukcji. Zagadnienie bezpieczeństwa w czasie budowy sprawdza się przy zastosowaniu współczynników przeciążenia wspornika, wykorzystywanych również w projektowaniu podparcia montażowego. W artykule uwzględnia się uwarunkowania projektowe asymetrii obciążenia (rozmieszczenie bosaży kabli sprężających w przekroju podłużnym) oraz wpływ czynników losowych (wymiary przekroju poprzecznego segmentów, traktowane jako zmienne losowe). Dokonuje się także oceny skutków braku symetrii betonowania segmentów. W pracy wyróżnia się współczynniki przeciążenia segmentów oraz wspornika. Te pierwsze zazwyczaj są wielokrotnie większe niż obliczone na ich podstawie wartości globalne dla wspornika.

Pełny tekst:

PDF

Współczynniki przeciążenia podparcia przęsła budowanego metodą nawisową

  
Machelski, Czesław; Toczkiewicz, Robert. Współczynniki przeciążenia podparcia przęsła budowanego metodą nawisową. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 9, n. 2, p. 53-72, kwi. 2010. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 16 maj. 2024