Roads and Bridges - Drogi i Mosty
4, 2, 2005, 39-69

Badania procesów erozji wodnej skarp budowli ziemnych

Marian Głażewski Poczta
Instytut Budownictwa, Mechanizacji i Elektryfikacji Rolnictwa, Warszawa

Streszczenie


Skarpa (zbocze) jest elementem konstrukcyjnym budowli ziemnej. Najskuteczniejszym sposobem stabilizacji wierzchniej warstwy skarpy gruntowej jest umocnienie biologiczne za pomocą roślinności darniotwórczej (trawy ,motylkowate drobnonasienne). Porost (ruń) przejmuje funkcje skutecznej ochrony przeciwerozyjnej oraz odporności na mróz w trzecim rozwiniętym listku siewek traw tj. od 40 dni (skarpa o wystawie północnej) do 60 dni (skarpa o wystawie południowej). Hydroobsiew daje tymczasowe zabezpieczenie przeciwerozyjne od chwili naniesienia hydromieszaniny (hydromulczu) na powierzchnię skarpy. Artykuł stanowi omówienie rozprawy doktorskiej [1], której celem było zbadanie i ocena wpływu różnych czynników (nachylenia skarpy, intensywności opadów i fizyko-chemicznych właściwości gruntów: naturalnego - piasek średni oraz antropogenicznego - popioły lotne) na poziom zmywu erozyjnego dla niepokrytych i pokrytych powierzchni skarp.

Pełny tekst:

PDF

Badania procesów erozji wodnej skarp budowli ziemnych

  
Głażewski, Marian. Badania procesów erozji wodnej skarp budowli ziemnych. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 4, n. 2, p. 39-69, kwi. 2005. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 17 maj. 2024