Roads and Bridges - Drogi i Mosty
20, 1, 2021, 75-89

Wybrane zagadnienia projektowania infrastruktury przeznaczonej do ruchu rowerów w perspektywie bezpieczeństwa ruchu drogowego

Andrzej Brzeziński Poczta
Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Lądowej, Instytut Dróg i Mostów, al. Armii Ludowej 16, 00-637 Warszawa
Karolina Jesionkiewicz-Niedzińska Poczta
Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Lądowej, Instytut Dróg i Mostów, al. Armii Ludowej 16, 00-637 Warszawa
Published: 2021-03-30

Streszczenie

Wzrost mobilności prowadzi do rosnącego zatłoczenia dróg i ulic. Próby poprawienia warunków ruchu przez zwiększenie przepustowości drogi zazwyczaj tylko pogarszają sytuację. Głównym celem powinno być zwiększenie udziału transportu publicznego i ruchu rowerowego w podziale zadań przewozowych. Wzrost udziału przemieszczeń rowerowych w codziennych podróżach wymaga jednak konkurencyjnej przewagi tego środka transportu nad innymi. Wiąże się to z koniecznością zapewnienia odpowiedniej infrastruktury, która dałaby rowerzystom możliwość przemieszczania się sprawnie, wygodnie i – przede wszystkim – bezpiecznie. Niniejszy artykuł opisuje problemy wynikające z niedostatecznej jakości przepisów dotyczących projektowania infrastruktury przeznaczonej do ruchu rowerów i przedstawia sugerowane kierunki zmian oraz uzupełnień nieodzownych z perspektywy bezpieczeństwa ruchu. Odnoszą się one głównie do prędkości do projektowania na trasach dla rowerów, poszerzeń dróg dla rowerów na łukach, skrajni dróg dla rowerów oraz widoczności na przejazdach dla rowerzystów umożliwiającej nieprzerwaną jazdę.

Słowa kluczowe


bezpieczeństwo ruchu, projektowanie, rower, skrajnia, widoczność.

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Brzeziński A., Jesionkiewicz-Niedzińska K.M.: Travel models for corridors of metropolitan areas served by railways. Archives of Civil Engineering, 62, 4, 2016, 3-15, DOI: 10.1515/ace-2015-0094

Cafiso S., D’agostino C., Kieć M., Pappalardo G.: Surrogate measure of safety from road inspection data – experimental test on Polish roads. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 16, 2, 2017, 115-130, DOI: 10.7409/rabdim.017.008

Konwencja o ruchu drogowym. Protokół w sprawie znaków i sygnałów drogowych oraz Akt końcowy, Genewa 1949

Konwencja o ruchu drogowym. Wiedeń 1968

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym. Dz.U. z 2018 r. poz. 1990, z późn. zm.

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. Dz.U. 2003 nr 220 poz. 2181

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Dz.U. 2002 nr 170 poz. 1393

Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Dz.U. 1985 nr 14 poz. 60

Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane. Dz.U. 1994 nr 89 poz. 414

Ustawa z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. Dz.U. 2003 nr 80 poz. 721

Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Dz.U. 1999 nr 43 poz. 430

Standardy projektowe i wykonawcze dla systemu rowerowego w m. st. Warszawie. Załącznik do Zarządzenia nr 5523/2010 Prezydenta m. st. Warszawy z 18.11.2010 r. Urząd Miasta Stołecznego Warszawy, Biuro Drogownictwa i Komunikacji, Warszawa 2010

Standardy projektowe i wykonawcze dla infrastruktury rowerowej dla Województwa Dolnośląskiego. Załącznik do Uchwały Nr 4710/V/17 Zarządu Województwa Dolnośląskiego z dnia 28 grudnia 2017 r. Instytut Rozwoju Terytorialnego, Wrocław 2017

Wytyczne do planowania, projektowania i utrzymania dróg rowerowych w Łodzi. Załącznik do uchwały Rady miejskiej w Łodzi nr XLI/813/08 z dnia 08.10.2008 r. Urząd Miasta Łodzi, Łódź 2009

Guide for the Development of Bicycle Facilities, Fourth Edition. AASHTO, 2012

CROW Design Manual for Bicycle Traffic, Revised edition. CROW & de Groot R., The Netherlands, 2016

Sustrans Design Manual, Principles and processes for cycle friendly design, November 2014, Bristol, UK

Ontario Traffic Manual, Book 18: Cycling Facilities. Queen’s Printer for Ontario, Ontario 2014, Canada

Vademecum Fietsvoorzieningen, Mobiel Vlaanderen, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, April 2017, Belgium, https://www.mobielvlaanderen.be/vademecums/vademecumfiets01.php#gsc.tab=0 (24.02.2021)

London Cycling Design Standards Chapter 4, Transport for London, 2014, http://content.tfl.gov.uk/lcds-chapter4-cyclelanesandtracks.pdf (22.02.2021)

Qualitätsstandards für Radschnellverbindungen in Baden-Württemberg. Ministerium für Verkehr, Baden-Württemberg, Germany, 2018, https://www.aktivmobil-bw.de/fileadmin/user_upload_fahrradlandbw/Downloads/Qualitaetsstandards_RSV_032018.pdf (22.02.2021)

Parkin J., Rotheram J.: Design speeds and acceleration characteristics of bicycle traffic for use in planning, design and appraisal. Transport Policy, 17, 5, 2010, 335-341, DOI: 10.1016/j.tranpol.2010.03.001

Bicycle Facility Design Handbook. Wisconsin Department of Transportation, Wisconsin 2004, https://wisconsindot.gov/Documents/projects/multimodal/bike/facility.pdf (22.02.2021)


1. Fig. 1. Outlines of a space used by bicycle riders at a curve in the plan.

  Fig. 1. Outlines of a space used by bicycle riders at a curve in the plan.
Widok (3MB)

2. Fig. 2. Outline of a space used by a bicycle rider on a curve in the plan.

  Fig. 2. Outline of a space used by a bicycle rider on a curve in the plan.
Widok (6MB)

3. Fig. 3. Nomograms for calculating widening on curves in the plan depending on the radiuses of those curves and the bicycle design speed.

  Fig. 3. Nomograms for calculating widening on curves in the plan depending on the radiuses of those curves and the bicycle design speed.
Widok (3MB)

4. Fig. 4. Outline of spaces occupied by bicycle riders along with widening marked.

  Fig. 4. Outline of spaces occupied by bicycle riders along with widening marked.
Widok (5MB)

5. Fig. 5. Principle of delineating sight triangles at crossings of cyclists.

  Fig. 5. Principle of delineating sight triangles at crossings of cyclists.
Widok (3MB)

Wybrane zagadnienia projektowania infrastruktury przeznaczonej do ruchu rowerów w perspektywie bezpieczeństwa ruchu drogowego

  
Brzeziński, Andrzej; Jesionkiewicz-Niedzińska, Karolina. Wybrane zagadnienia projektowania infrastruktury przeznaczonej do ruchu rowerów w perspektywie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 20, n. 1, p. 75-89, mar. 2021. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 18 maj. 2024 doi:http://dx.doi.org/10.7409/rabdim.021.005.