Roads and Bridges - Drogi i Mosty
21, 3, 2022, 217-237

Funkcje deformacji dźwigarów głównych z okresu eksploatacji mostów zespolonych

Czesław Machelski Poczta
Politechnika Wrocławska, Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego, Wybrzeże Stanisława Wyspiańskiego 27, 50-370 Wrocław
Published: 2022-09-22

Streszczenie

Streszczenie: W pracy rozpatruje się badanie funkcji pełzania betonu na podstawie zmiany deformacji dźwigara głównego mostu. Do tego celu wykorzystuje się zmiany krzywizny w kilku, wybranych momentach pomiarowych podczas eksploatacji mostu. W przypadku dźwigarów zespolonych wskazano na uwikłany związek pełzania i parametrów geometrycznych przekroju poprzecznego. Na przykładach mostów stalowych i betonowych, wykonanych z belek prefabrykowanych pokazano różnice parametrów geometrycznych. Wykazano, że obydwa rodzaje konstrukcji można analizować z zastosowaniem jednolitego algorytmu, omówionego w pracy. Porównano funkcję uzyskaną na podstawie deformacji konstrukcji z funkcją pełzania. W analizie porównawczej wykazano, że w wyznaczanej funkcji z efektem pełzania sumowane są inne czynniki towarzyszących reologii betonu i zmian klimatycznych. Znaczny wpływ mogą mieć schemat montażowy i inne zabiegi technologicznych a także efekty eksploatacyjne w postaci wielokrotnych obciążeń zmiennych. Ważnym udogodnieniem w odwzorowaniu funkcji deformacji jest duże jej podobieństwo do funkcji zmiany krzywizny. Do takich analiz przydatna jest geodezyjna technika pomiarowa jako wynik monitoringu mostów.


Słowa kluczowe


monitoring, mosty zespolone, pełzanie betonu, podatność.

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Furtak K.: Mosty zespolone. PWN, Warszawa-Kraków, 1999

Oleszek R.: Ocena sposobów obliczeń redystrybucji sił wewnętrznych w obiektach mostowych w świetle zaleceń. Drogownictwo, 59, 12, 2015, 396-404

Biliszczuk J.: Reologiczna redystrybucja stanu naprężenia w niejednorodnych, izostatycznych konstrukcjach betonowych. PWN, Warszawa-Łódź, 1982

Takacs P.F.: Deflections in Concrete Cantilever Bridges: Observation and Theoretical Modeling. Doctoral Thesis, The Norwegian University of Science and Technology, Trondheim, 2002

Pisarek B., Machelski C.: Estimation of rheological effects in cantilever concrete bridges on the basis of a span’s deflection line. Periodica Polytechnica Civil Engineering, 66, 1, 2022, 228-234, DOI: 10.3311/PPci.18151

Dziubiński M., Kiljański T., Sęk J.: Podstawy teoretyczne i metody pomiarowe reologii. Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2014

Kuczma M.: Podstawy mechaniki konstrukcji z pamiecią kształtu. Modelowanie i numeryka. Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra, 2010

Brunarski L.: Podstawy reologii konstrukcji z betonu. Instytut Techniki Budowlanej, Warszawa, 2019

Machelski C.: Obliczanie mostów z betonowych belek prefabrykowanych. Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2008

Dyduch K.: Analiza opóźnionych strat sprężenia w konstrukcjach z betonu. Inżynieria i Budownictwo, 72, 3, 2016, 128-130

Puchalska D., Kuczma M.: Skurcz i pełzanie betonu w ujęciach norm. Część 1. Builder, 21, 1, 2017, 69-71

Puchalska D., Kuczma M.: Skurcz i pełzanie betonu w ujęciach norm. Część 2. Builder, 21, 2, 2017, 54-56

Bažant Z., Hubler M.H., Qlang Y.: Excessive Creep Deflections: An Awakening. Concrete International, 33, 8, 2011, 44-46

Rüsch H., Jungwirth D.: Skurcz i pełzanie betonu w konstrukcjach betonowych. Arkady, Warszawa, 1979

Machelski C.: Concrete creep effects during bridge span construction using cantilever concreting technology. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 18, 3, 2019, 193-210, DOI: 10.7409/rabdim.019.013

Kurzawa M., Mróz A., Bień J.: Influence of Pavement Deflection on the Vibrations of Bridge Span in Operating Conditions. Studia Geotechnica et Mechanica, 44, 2, 2022, 97-113, DOI: 10.2478/sgem-2022-0004

Radomski W.: Kilka uwag o efektach pełzania w konstrukcjach mostowych z betonu sprężonego. Obiekty inżynierskie, 2, 2012, 15-25

Machelski C.: Ruchome obciążenia obiektów mostowych. Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław 2015


Funkcje deformacji dźwigarów głównych z okresu eksploatacji mostów zespolonych

  
Machelski, Czesław. Funkcje deformacji dźwigarów głównych z okresu eksploatacji mostów zespolonych. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 21, n. 3, p. 217-237, wrz. 2022. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 17 maj. 2024 doi:http://dx.doi.org/10.7409/rabdim.022.013.