Roads and Bridges - Drogi i Mosty
20, 3, 2021, 325-340

Ocena zapotrzebowania na remonty nawierzchni podatnych na podstawie występowania spękań i kolein

Ripunjoy Gogoi Poczta
Amity University Madhya Pradesh, Amity School of Engineering and Technology, Department of Civil Engineering, Gwalior City 474005, Indie
Bhupali Dutta Poczta
Indian Institute of Technology Kanpur, Department of Civil Engineering, Kanpur 208016, Indie
Published: 2021-09-30

Streszczenie

W przedstawionych w artykule badaniach podjęto próbę określenia stanu nawierzchni podatnych na podstawie występowania uszkodzeń w postaci spękań i kolein. Celem jest rozpoznanie stanu, w jakim znajduje się nawierzchnia, jak również sprawdzenie, czy niezbędny jest jej remont. Praca odchodzi od podejścia opartego na pojedynczym zbiorczym wyznaczniku stanu nawierzchni, a konkretnie na wskaźniku przydatności eksploatacyjnej, w którym różne rodzaje parametrów strukturalnych i użytkowych uwzględniane są jednocześnie w procesie decyzyjnym dotyczącym remontu. Zaproponowany w artykule system decyzyjny sformułowany został w oparciu o teorię logiki rozmytej. Uwzględnia on różne stopnie szkodliwości uszkodzeń (spękań i kolein), pozwalając na rozpoznanie krytycznie uszkodzonych odcinków. Wartości pierwiastka błędu średniokwadratowego (RMSE) oraz średniego błędu bezwzględnego (MAE) wyniosły odpowiednio 2,242 oraz 1,541, co wskazuje, iż wyniki uzyskane z przedstawionego modelu decyzyjnego są stosunkowo dokładne.

SÅ‚owa kluczowe


koleinowanie, logika rozmyta, nawierzchnia podatna, remont nawierzchni, spękania, wskaźnik przydatności eksploatacyjnej nawierzchni, wskaźnik stanu nawierzchni.

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


AASHTO Guide for design of pavement structures. American Association of State Highway and Transportation Officials, Washington, D.C., 1993

ASTM D6433-18 Standard Practice for Roads and Parking Lots Pavement Condition Index Surveys. ASTM International, West Conshohocken, 2018, DOI: 10.1520/D6433-18

ASTM E1926-08 Standard practice for computing international roughness index of roads from longitudinal profile measurements. ASTM International, West Conshohocken, 2015, DOI: 10.1520/E1926-08R15

IRC SP-16 Guidelines on measuring road roughness and norms, 2nd Revision. Indian Roads Congress, New Delhi, 2019

Maintenance guidebook for road pavements. Japan Road Association, Tokyo, 2017

Abaza K.A.: Optimum flexible pavement life-cycle analysis model. Journal of Transportation Engineering, 128, 6, 2002, 542-549, DOI: 10.1061/(ASCE)0733-947X(2002)128:6(542)

Fwa T.F., Sinha K.C.: Pavement performance and life-cycle cost analysis. Journal of Transportation Engineering, 117, 1, 1991, 33-46, DOI: 10.1061/(ASCE)0733-947X(1991)117:1(33)

NCHRP Report No. 1-37A, Guide for mechanistic-empirical design of new and rehabilitated flexible pavement structures. Transportation Research Board, National Research Council, Washington, D.C, 2004

France-Mensah J., O’Brien W.J.: Budget allocation models for pavement maintenance and rehabilitation: Comparative case study. Journal of Management in Engineering, 34, 2, 2018, 05018002, DOI: 10.1061/(ASCE)ME.1943-5479.0000599

Gao L., Xie C., Zhang Z., Waller S.T.: Network level road pavement maintenance and rehabilitation scheduling for optimal performance improvement and budget utilization. Computer Aided Civil and Infrastructure Engineering, 27, 4, 2012, 278-287, DOI: 10.1111/j.1467-8667.2011.00733.x

Pavement design manual. Arizona Department of Transportation, Roadway Engineering Group, Pavement Design Section, Phoenix, 2017

Huang Y.H.: Pavement analysis and design, 2nd Edition. Pearson Prentice Hall, Upper Saddle River, 2008

Haas R., Hudson W.R.: Pavement asset management. John Wiley & Sons, Hoboken, 2015

Pavement design manual. Georgia Department of Transportation, Atlanta, 2005

Li Y., Madanat S.: A steady-state solution for the optimal pavement resurfacing problem. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 36, 6, 2002, 525-535, DOI: 10.1016/S0965-8564(01)00020-9

Gogoi R.: Optimal rehabilitation strategy for asphalt pavements, Thesis (Ph.D.). Indian Institute of Technology Kanpur, Kanpur, 2018

Ross T.J.: Fuzzy logic with engineering applications, 3rd Edition. John Wiley & Sons, Hoboken, 2011

Sun L., Gu W.: Pavement condition assessment using fuzzy logic theory and analytic hierarchy process. Journal of Transportation Engineering, 137, 9, 2011, 648-655, DOI: 10.1061/(ASCE)TE.1943-5436.0000239

Gogoi R., Dutta B.: Maintenance prioritization of interlocking concrete block pavement using fuzzy logic. International Journal of Pavement Research and Technology, 13, 2, 2020, 168-175, DOI: 10.1007/s42947-019-0098-9

Federal Highway Administration: Long Term Pavement Performance (LTPP) program, data retrieved from LTPP InfoPave, https://infopave.fhwa.dot.gov, 2019

Shahin M.Y., Kohn S.D.: Airfield Pavement Performance Prediction and Determination of Rehabilitation Needs, 5th International Conference on the Design of Asphalt Pavements, ISAP, Delft, 1982, 05044

Ibraheem A.T.: Modeling the methods of flexible pavements maintenance. Journal of Transportation Engineering, 140, 3, 2014, 04013014, DOI: 10.1061/(ASCE)TE.1943-5436.0000479

Wang L.X., Mendel J.M.: Generating fuzzy rules by learning from examples. IEEE Transactions on Systems, Man, and Cybernetics, 22, 6, 1992, 1414-1427, DOI: 10.1109/21.199466

Guillaume S., Charnomordic B., Lablée J.L.: FisPro: An open source portable software for fuzzy inference systems, 2021, https://www.fispro.org/download/documentation/fispro- inline.pdf (20.08.2021)

Chiu S.L.: Fuzzy model identification based on cluster estimation. Journal of Intelligent & fuzzy systems, 2, 3, 1994, 267-278, DOI: 10.3233/IFS-1994-2306


1. Author 1

  Author 1
Widok (1MB)

2. Author 2

  Author 2
Widok (299KB)

3. Figure 1

  Figure 1
Widok (30KB)

4. Figure 2

  Figure 2
Widok (34KB)

5. Figure 3

  Figure 3
Widok (36KB)

6. Figure 4

  Figure 4
Widok (12KB)

7. Figure 5

  Figure 5
Widok (14KB)

8. Figure 6

  Figure 6
Widok (13KB)

9. Figure 7

  Figure 7
Widok (14KB)

10. Figure 8

  Figure 8
Widok (14KB)

11. Figure 9

  Figure 9
Widok (14KB)

12. Figure 10

  Figure 10
Widok (629KB)

13. Figure 11

  Figure 11
Widok (171KB)

14. Figure 12

  Figure 12
Widok (25KB)

15. Figure 13

  Figure 13
Widok (17KB)

16. Figure 14

  Figure 14
Widok (45KB)

17. Figure 15

  Figure 15
Widok (181KB)

Ocena zapotrzebowania na remonty nawierzchni podatnych na podstawie występowania spękań i kolein

  
Gogoi, Ripunjoy; Dutta, Bhupali. Ocena zapotrzebowania na remonty nawierzchni podatnych na podstawie występowania spękań i kolein. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 20, n. 3, p. 325-340, wrz. 2021. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 12 maj. 2024 doi:http://dx.doi.org/10.7409/rabdim.021.019.