Roads and Bridges - Drogi i Mosty
1, 2, 2002, 5-29
1, 2, 2002, 5-29
Tekstura nawierzchni drogowych - metody pomiaru, wskaźniki oceny i jej wpływ na hałas toczenia
Published: 2014-12-07
Streszczenie
W artykule przedstawiono metody i wskaźniki oceny tekstury nawierzchni drogowych oraz jej wpływ na poziom hałasu toczenia. Na odcinkach badawczych przeprowadzono pomiary głębokości tekstury (HP), współczynnika tarcia H, średniej głębokości profilu nierówności (MPD) i hałasu toczenia (CPXI). Profile nierówności, opracowane na podstawie wyników z profilografu igłowego i stacjonarnego profilografu laserowego, stanowiły podstawę do obliczenia średnich arytmetycznych odchyleń profili nierówności Ra i średnich kwadratowych odchyleń profili nierówności Rms. Ustalono zależności między parametrami charakteryzującymi teksturę powierzchni jezdni oraz miedzy parametrami opisującymi teksturę i poziomem hałasu toczenia. Przeprowadzono analizę porównawczą metod pomiaru MPD przy zastosowaniu profilografu igłowego i profilografów laserowych. Przedstawiono charakterystyki widmowe nierówności na odcinkach badawczych w zakresie fal o długości od 2 do 250 mm oraz ustalono poziomy nierówności dla zakresu makrotekstury, megatekstury i fal o długości 5 i 80 mm.