Roads and Bridges - Drogi i Mosty
19, 4, 2020, 283-296

Wpływ stosowanych zakresów naprężeń na wartości wtórnego modułu odkształcenia oraz wskaźnika odkształcenia pospółki i kruszywa łamanego w badaniach płytowych VSS

Cezary Kraszewski Poczta
Instytut Badawczy Dróg i Mostów, ul. Instytutowa 1, 03-302 Warszawa
Leszek Rafalski Poczta
Instytut Badawczy Dróg i Mostów, ul. Instytutowa 1, 03-302 Warszawa
Michał Ćwiąkała Poczta
Instytut Badawczy Dróg i Mostów, ul. Instytutowa 1, 03-302 Warszawa
Marcin Dreger Poczta
Instytut Badawczy Dróg i Mostów, ul. Instytutowa 1, 03-302 Warszawa
Published: 2020-12-30

Streszczenie

Badanie VSS jest w inżynierii komunikacyjnej metodą stosowaną powszechnie, głównie do pomiaru nośności podłoża i warstw konstrukcyjnych. Badanie to wykorzystuje się również do oceny zagęszczenia gruntów i kruszyw na podstawie oceny stosunku wtórnego modułu odkształcenia do pierwotnego modułu odkształcenia, oznaczonego jako wskaźnik odkształcenia. Wyniki badań własnych przedstawione w niniejszym artykule poprzedzono analizą stosowanych metod badań podłoża płytą VSS w różnych krajach oraz interpretacją wyników tych badań. W celu ustalenia, jak zakres naprężeń wpływa na wartość wtórnego modułu odkształcenia oraz wskaźnika odkształcenia przeprowadzono analizę wyników badań płytą VSS nośności warstw ochronnych wykonanych z pospółki i kruszywa łamanego. Stwierdzono, że w przypadku obu materiałów istnieją silne zależności liniowe pomiędzy wtórnymi modułami odkształcenia zbadanymi przy zakresach przyrostu naprężenia 0,1 MPa oraz 0,15 MPa. Ustalono, że stosowany różny zakres przyrostu naprężeń w badaniu VSS nie ma istotnego wpływu na wskaźnik odkształcenia pospółki i kruszywa łamanego. Natomiast różny zakres tych naprężeń wpływa na wartość wtórnego modułu odkształcenia.

Słowa kluczowe


płyta VSS, różnica naprężeń, wskaźnik odkształcenia, wtórny moduł odkształcenia.

Pełny tekst:

PDF PDF

Bibliografia


BN-77-8931-12 Oznaczanie wskaźnika zagęszczenia gruntu

PN-EN 13286-2:2010 Mieszanki niezwiązane i związane hydraulicznie - Część 2: Metody badań laboratoryjnych gęstości i zawartości wody - Zagęszczanie metodą Proctora

Rafalski L., Wilczek J.: Warstwy mrozoochronne ze słabych kruszyw grubookruchowych w nawierzchniach drogowych. IBDiM, Studia i materiały, zeszyt 57, Warszawa 2006

Węgliński S.: Determination of load action ranges in static and dynamic tests of subgrades by applying rigid plates. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 17, 1, 2018, 73-88, DOI: 10.7409/rabdim.018.005.

PN-S-02205:1998 Drogi samochodowe. Roboty ziemne. Wymagania i badania

Warunki techniczne utrzymania podtorza kolejowego, Id-3. Załącznik do Zarządzenia nr 9 Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z dnia 4 maja 2009 r.

Arquie G.: Zagęszczanie. Drogi i pasy startowe. WKŁ, Warszawa 1980

Kukiełka J., Szydło A.: Projektowanie i budowa dróg. WKŁ, Warszawa 1986

Pisarczyk S.:Zagęszczalność gruntów gruboziarnistych i kamienistych. Rozprawa habilitacyjna, Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Lądowej, Warszawa 1997 r.

NF P94-117-1. Sols : Reconnaissance et essais – Portance des plates-formes – Partie 1: Module sous chargement statique à la plaque (EV2)

Mackiewicz P., Krawczyk B.: Influence of loading time on subgrade parameters derived from VSS static plate test. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 14, 1, 2015, 19-29, DOI: 10.7409/rabdim.015.002

Specyfikacja techniczna. Ville de TEMPLEUVE. Reconstruction de la rue du PARADIS. Cahier des Clauses Techniques Particulières (C.C.T.P.). Opracowanie Strate Amenagement Urbain, 2010

Specyfikacja techniczna. Aménagement de la ZAC Louvois à Phalsbourg. Maîtrise d’Oeuvre. Dossier de Consultation des Entreprises Cahier des Clauses Techniques Particuličres. Ed. Arcadis, Strasbourg, 2013

Monnet J.: Les essais in situ engéotechnique. ISTE Edition. Ed. Génie Civil et Géomécanique, Grenoble, 2016

Mode opératoire MF 40/78: Essai de chargement à la plaque pour le contrôle du compactage. Méthode de Mesure C.R.R. Centre de Recherches routieres, Bruxelles, 1978

DIN 18134:2001 Determination the deformation and strength characteristics of soil by the plate loading test

ZTVE-StB 94 Supplementary Technical Terms and Conditions of Contract and Guidelines for Earthworks in Road Construction, Issue 1994

Soil Treatment. Base Layers with Hydraulic Binders. Wirtgen Group Company, Germany, 2018

ZTV-E-StB-09 Additional technical conditions of contract and directives for earthworks in road construction. Road and Transportation Research Association, Cologne, Germany, 2013

Merkblatt Plattendruckversuch DIN 18134. IGEWA GmbH, 2006

Andresdottir H.: Plate load testing. Effects of in situ conditions, test procedure and calculation method. Master’s thesis, NTNU Norwegian University of Science and Technology, Department of Civil and Environmental Engineering, 2019


1. rys.1

  rys.1
Widok (211KB)

2. rys.2

  rys.2
Widok (217KB)

3. rys. 3

  rys. 3
Widok (206KB)

4. rys.4

  rys.4
Widok (229KB)

5. rys. 5

  rys. 5
Widok (298KB)

6. rys. 6

  rys. 6
Widok (510KB)

7. rys. 7

  rys. 7
Widok (512KB)

8. rys. 8

  rys. 8
Widok (855KB)

Wpływ stosowanych zakresów naprężeń na wartości wtórnego modułu odkształcenia oraz wskaźnika odkształcenia pospółki i kruszywa łamanego w badaniach płytowych VSS

  
Kraszewski, Cezary et al. Wpływ stosowanych zakresów naprężeń na wartości wtórnego modułu odkształcenia oraz wskaźnika odkształcenia pospółki i kruszywa łamanego w badaniach płytowych VSS. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 19, n. 4, p. 283-296, gru. 2020. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 15 maj. 2024 doi:http://dx.doi.org/10.7409/rabdim.020.018.