Roads and Bridges - Drogi i Mosty
15, 3, 2016, 191-206

Rozwój i przebudowa dróg dwupasowych dwukierunkowych w Polsce

Marian Tracz Poczta
Politechnika Krakowska, Wydział Inżynierii Lądowej, Instytut Inżynierii Drogowej i Kolejowej; ul. Warszawska 24, 31-155 Kraków
Mariusz Kieć Poczta
Politechnika Krakowska, Wydział Inżynierii Lądowej, Instytut Inżynierii Drogowej i Kolejowej; ul. Warszawska 24, 31-155 Kraków
Published: 2016-09-14

Streszczenie

W artykule przedstawiono problemy rozwoju i przebudowy sieci dwupasowych dróg dwukierunkowych, które przez wiele lat tworzyły podstawową sieć drogową w Polsce. Jako że budowa autostrad i niektórych dróg ekspresowych odbywa się według znanych zasad, autorzy skupili się na opisie problemów przebudowy sieci dwupasowych dróg dwukierunkowych oraz ich funkcjonowania, wraz z ich zmieniającą się rolą. W artykule przedstawiono analizę zmian funkcjonowania głównych dróg, związanych m.in. z budową obwodnic oraz ich działaniem, z uwzględnieniem tych o przekroju 2+1, przebudowę popularnych przekrojów 1x2 z utwardzonymi poboczami na przekroje 1x2 ze środkowymi pasami wielofunkcyjnymi dla dróg w terenach zabudowanych oraz na przekroje z dodatkowym pasem do wyprzedzania (2+1). W artykule przedstawiono wybrane analizy bezpieczeństwa ruchu i funkcjonowania wyżej wymienionych odcinków. W końcowej części artykułu przedstawiono podsumowanie i rekomendacje dla rozwoju oraz przebudowy sieci dwupasowych dróg dwukierunkowych w Polsce.

SÅ‚owa kluczowe


bezpieczeństwo ruchu, droga dwupasowa dwukierunkowa, obwodnica, pas wielofunkcyjny, przekrój 2+1, ruch drogowy, SPF

Pełny tekst:

PDF PDF

Bibliografia


Tracz M., Woźniak K., Buczek P.: Rola obwodnic w poprawie klimatu akustycznego otoczenia przejść drogowych przez miasta. Komitet Inżynierii Lądowej i Wodnej PAN, Kraków, 2014

Highway Safety Manual (HSM). First Edition. FHWA American Association of State Highway and Transportation Officials, U.S.A., 2010

Kirby P., Koorey G., Wilmshurst B.: Operating characteristics and economic evaluation of 2+1 lanes with or without intelligent transport systems assisted merging. NZ Transport Agency Research Report 549, New Zealand, 2014

Irzik M.: Layout of 2+1-routes in Germany - New findings. 4 International Symposium on Highway Geometric Design, Valencia, Spain, 2-5 June 2010

Lee S., Kim Y.R., Moon J.P., Choi J.S.: Operational Analysis of 2+1 Roadway and its Use in Developing Geometric Design Standards in South Korea. 4 International Symposium on Highway Geometric Design, Valencia, Spain, 2-5 June 2010

Tracz M., Gaca S.: Recent Developments in Highway Geometric Design in the Reconstruction of the Polish Road Network - Country Report. 4 International Symposium on Highway Geometric Design, Valencia, Spain, 2-5 June 2010

Kieć M., Tracz M., Gaca S.: Design of Cross section on Road Through Built-up Areas. Archives of Civil Engineering, LVIII, 3, 2012, 243-257

Gaca S., Tracz M.: Two-lane Roads with Multifunctional Median Lane. Elsevier Procedia - Social and Behavioral Sciences, 53, 2012, 801-810


Rozwój i przebudowa dróg dwupasowych dwukierunkowych w Polsce

  
Tracz, Marian; Kieć, Mariusz. Rozwój i przebudowa dróg dwupasowych dwukierunkowych w Polsce. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 15, n. 3, p. 191-206, wrz. 2016. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 15 maj. 2024 doi:http://dx.doi.org/10.7409/rabdim.016.012.