Roads and Bridges - Drogi i Mosty
14, 3, 2015, 193-202

Krzywe offsetowe elipsy w kształtowaniu rond turbinowych

Ryszard J. Grabowski Poczta
Politechnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
Published: 2015-10-16

Streszczenie

W kształtowaniu geometrii tras drogowych wykorzystuje się różne krzywe, a jedno z głównych miejsc w tych zastosowaniach zajmuje łuk kołowy. Wśród innych krzywych można wymienić: klotoidę, spiralę, elipsę, zbiory krzywych kształtowanych za pomocą funkcji wielomianowych i tym podobne. W praktyce realizacyjnej krzywych w terenie wyznacza się najczęściej oś drogi. Krawędzie zewnętrzne wytycza się odmierzając szerokość jezdni wzdłuż normalnej do tej osi. Powstają w ten sposób dwie krzywe offsetowe, które najczęściej nie są krzywymi tego samego typu. Jeśli oś drogi stanowi łuk kołowy o promieniu R, to odkładając szerokość jezdni s wzdłuż promienia okręgu, otrzyma się także łuki kołowe o promieniach R-s i R+s, przy założeniu, że s ma wartość stałą. W kształtowaniu rond turbinowych proponuje się różne krzywe, np. elipsę. W przypadku jej wykorzystania, odkładając szerokość jezdni od jej osi nie otrzyma się krzywych, które spełniają równania elips, lecz krzywe do nich zbliżone. Powstaje pytanie, jak wielkie są to odchylenia? Czy posiadają istotne znaczenie w praktyce realizacyjnej? Rozważania przeprowadzone w artykule udzielają odpowiedzi na te pytania.

SÅ‚owa kluczowe


dokładność tyczenia, elipsa, krzywa offsetowa elipsy, rondo turbinowe

Pełny tekst:

PDF PDF

Bibliografia


Engelsman J.C., Uken M.: Turbo roundabouts as an alternative to two lane roundabout. Proceedings of the 26th Southern African Transport Conference SATC, Pretoria, South Africa, 2007

Fortuijn L.G.H.: Pedestrian and bicycle-friendly roundabouts. Dilemma of comfort and safety. Annual Meeting of the Institute of Transportation Engineers (ITE), Seattle, Washington, USA, 2003

Grabowski R.J.: Kształtowanie rond turbinowych za pomocą elipsy. Drogownictwo, LXIII, 10, 2008, 339-342

Grabowski R.J.: Turbo-roundabouts as an alternative to standard roundabouts with the circular centre island. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 11, 3, 2012, 215-231

Grabowski R.J.: Geometrical shaping of the turbo-circuits. Reports on Geodesy, 87, 2, 2009, 137-144

Mieszkowski P.: Ronda turbinowe. Drogownictwo, LXII, 4, 2007, 129-131

Żurowska J.: Projektowanie rond – doświadczenia i nowe tendencje. Zeszyty N-T Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji w Krakowie. Materiały konferencyjne, 151, 92, 2010


Krzywe offsetowe elipsy w kształtowaniu rond turbinowych

  
Grabowski, Ryszard J.. Krzywe offsetowe elipsy w kształtowaniu rond turbinowych. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 14, n. 3, p. 193-202, paź. 2015. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 13 maj. 2024 doi:http://dx.doi.org/10.7409/rabdim.015.013.