Roads and Bridges - Drogi i Mosty
12, 3, 2013, 269-281

Identyfikacja jednorodnych odcinków konstrukcji nawierzchni

Bartłomiej Krawczyk Poczta
Politechnika Wrocławska, Instytut Inżynierii Lądowej, Katedra Dróg i Lotnisk
Antoni Szydło Poczta
Politechnika Wrocławska, Instytut Inżynierii Lądowej, Katedra Dróg i Lotnisk

Streszczenie

W trakcie pomiarów FWD bardzo często dochodzi do sytuacji, w której pomierzone przemieszczenia pionowe różnią się od siebie w sposób znaczący. Te, które bardzo od siebie odbiegają (będące podstawą późniejszej identyfikacji modułów sprężystości warstw konstrukcji nawierzchni) nie mogą być wprost uśredniane, gdyż dawałoby to fałszywy obraz badanego odcinka. W artykule przedstawiono, opartą na podstawowych właściwościach funkcji wykładniczej, metodę jednoznacznej identyfikacji jednorodnych odcinków konstrukcji nawierzchni na podstawie pomierzonych w badaniu FWD przemieszczeń pionowych. Przeanalizowano stosowane algorytmy identyfikacji i wykazano ich ograniczenia. Skuteczność opracowanej metody zweryfikowano na rzeczywistym odcinku nawierzchni o czterech zróżnicowanych konstrukcjach.

SÅ‚owa kluczowe


konstrukcja nawierzchni, odcinki jednorodne, ugięciomierz FWD

Pełny tekst:

PDF PDF

Bibliografia


Page E.S.: Continuous Inspection Scheme. Biometrika, 41, 1-2, 1954, 100-115

Bennett Ch.R.: Sectioning of Road Data for Pavement Management. Proceedings of the 6th International Conference on Managing Pavements, Queensland, 2004

Guide for Design of Pavement Structures (4th Edition). AASHTO, 1993

Fridtjof T.: Generating homogeneous road sections based on surface measurements: available methods. Proceedings of the 2nd European Pavement and Asset Management Conference, Berlin, 2004

Mechowski T.: Wpływ dokładności identyfikacji konstrukcji nawierzchni na wymiarowanie wzmocnienia dróg. IBDiM, Warszawa, 2006

Use of Falling Weight Deflectometers in Pavement Evaluation. European Cooperation in the Field of Scientific and Technical Research COST 336, 2005

Guidance Notes on Backcalculation of Layer Moduli and Estimation of Residual Life Using Falling Weight Deflectometer Test Data. Highways Department Research & Development Division, Hong Kong, 2009

Emery S., Horak E.: Falling Weight Deflectometer Bowl Parameters As Analysis Toll for Pavement Structural Evaluations. Proceedings of 22nd ARRB Conference, Canberra, 2006

Szydło A., Krawczyk B., Ruttmar I.: Rozrzuty wyników pomiarów przemieszczeń nawierzchni rejestrowanych za pomocą ugięciomierza dynamicznego FWD. Międzynarodowa Konferencja Nowoczesne Technologie w Budownictwie Drogowym, Poznań, 2009


Identyfikacja jednorodnych odcinków konstrukcji nawierzchni

  
Krawczyk, Bartłomiej; Szydło, Antoni. Identyfikacja jednorodnych odcinków konstrukcji nawierzchni. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 12, n. 3, p. 269-281, lut. 2013. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 19 maj. 2024 doi:http://dx.doi.org/10.7409/rabdim.013.019.