Roads and Bridges - Drogi i Mosty
12, 1, 2013, 113-126

Wpływ popiołów lotnych wapiennych na temperaturę betonu w czasie pierwszych 72 godzin twardnienia w elementach masywnych

Grzegorz Knor Poczta
Instytut Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa
Michał A. Glinicki Poczta
Instytut Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa
Jan Holnicki-Szulc Poczta
Instytut Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa
Andrzej Ossowski Poczta
Instytut Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa
Zbigniew Ranachowski Poczta
Instytut Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa

Streszczenie

W celu uniknięcia powstawania spękań wywołanych termicznie w masywnych elementach konstrukcji betonowych, często stosuje się dodatki mineralne częściowo zastępujące cement w mieszance betonowej. W artykule przedstawiono wyniki pomiarów temperatury twardnienia betonów z dodatkiem popiołów lotnych wapiennych z Elektrowni Bełchatów. Zakres badań objął 76 mieszanek betonowych z trzema rodzajami kruszywa i zróżnicowaną zawartością spoiwa. Badania doświadczalne przeprowadzono stosując oryginalną metodę wyznaczania parametrów termicznych twardniejących betonów w jednowymiarowych formach umożliwiających swobodny przepływ ciepła w jednym kierunku. Na podstawie uzyskanych wyników oszacowano wpływ składników mieszanek betonowych, przede wszystkim popiołu lotnego wapiennego, na tempo wzrostu temperatury betonu podczas twardnienia, czas wystąpienia temperatury maksymalnej oraz na gradienty temperatury. Zaproponowano wzór do oceny kaloryczności mieszanek betonowych w zależności od ich składu.

Słowa kluczowe


beton masywny, cement wieloskładnikowy, ciepło twardnienia, gradient temperatury, popiół lotny wapienny, temperatura twardnienia

Pełny tekst:

PDF PDF

Bibliografia


Kiernożycki W.: Betonowe konstrukcje masywne. Teoria, wymiarowanie, realizacja. Polski Cement, Kraków, 2003

Witakowski P.: Termodynamiczna teoria dojrzewania. Zastosowanie do konstrukcji masywnych z betonu. Politechnika Krakowska, Inżynieria Lądowa, Zeszyt naukowy nr 1, Kraków, 1998

Chłądzyński S., Garbacik A.: Cementy wieloskładnikowe w budownictwie. Polski Cement, Kraków, 2008

Knor G., Glinicki M.A., Holnicki-Szulc J.: Determination of thermal properties of hardening concrete by means of inverse problem solution. Roads and Bridges – Drogi i Mosty, 11, 4, 2012, 281 - 294

Malhotra V.M., Mechta P.K.: High performance high- -volume fly ash concrete. Supplementary Cementing Materials for Sustainable Development Inc., Ottawa, 2005

Tsimas S., Moutsatsou-Tsima A.: High-calcium fly ash as the fourth constituent in concrete: problems, solutions and perspectives. Cement and Concrete Composites, 27, 2, 2005, 231 - 237

Bentz D.P., Peltz M.A., Duran-Herrera A., Valdez P., Juarez C.A.:Thermal properties of high-volume fly ash mortars and concretes. Journal of Building Physics, 34, 3, 2011, 263 - 275

Bentz D.P., Sato T., De la Varga I., Weiss W.J.: Fine limestone additions to regulate setting in high volume fly ash mixtures. Cement and Concrete Composites, 34, 1, 2012, 11 - 17

Baran T., Drożdż W., Pichniarczyk P.: Zastosowanie popiołów lotnych wapiennych do produkcji cementu i betonu. Cement Wapno Beton, 79, 1, 2012, 50 - 56

Dąbrowski M., Glinicki M.A.: Air void system parameters and frost resistance of air-entrained concrete containing calcareous fly ash. Roads and Bridges – Drogi i Mosty, 12, 1, 2013, 41 - 55

Ossowski A., Dąbrowski M., Glinicki M.A., Ranachowski Z.: Thermal properties of concretes made of blended cements with addition of high calcium fly ash of Belchatow power plant. Międzynarodowa Konferencja „Popioły z energetyki”, Ekotech, Sopot, 2012, 1 - 12 (in Polish)

ACI Committee, Mass Concrete for Dams and other Massive Concrete Structures, ACI Journal, 67, 4, 1970, 273 - 309


Wpływ popiołów lotnych wapiennych na temperaturę betonu w czasie pierwszych 72 godzin twardnienia w elementach masywnych

  
Knor, Grzegorz et al. Wpływ popiołów lotnych wapiennych na temperaturę betonu w czasie pierwszych 72 godzin twardnienia w elementach masywnych. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 12, n. 1, p. 113-126, lut. 2014. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 17 maj. 2024 doi:http://dx.doi.org/10.7409/rabdim.013.009.