Roads and Bridges - Drogi i Mosty
10, 3, 2011, 5-22

Zastosowanie techniki georadarowej do ustalenia parametrów belek mostowych

Damian Bęben Poczta
Politechnika Opolska, Wydzial Budownictwa
Arkadiusz Mordak Poczta
Politechnika Opolska, Wydzial Budownictwa
Wojciech Anigacz Poczta
Politechnika Opolska, Wydzial Budownictwa

Streszczenie

W pracy przedstawiono zastosowanie techniki georadarowej do ustalenia parametrów belek mostowych. Metoda georadarowa wykorzystuje zasadę rozpraszania fal elektromagnetycznych. Przedmiotem tej pracy jest trójprzęsłowy wiadukt drogowy położony nad torami kolejowymi. Dzięki zastosowaniu techniki georadarowej ustalono nieznane parametry geometryczne belek mostowych i zlokalizowano położenie zbrojenia stalowego.

Słowa kluczowe


badanie doświadczalne, belka mostowa, fala elektromagnetyczna, georadar, wiadukt, zbrojenie

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Annan A.P.: Ground Penetrating Radar. Workshop Notes Sensors & Software Inc., September 2001

Cianciara A.: Metoda GPR w badaniach nawierzchni drogowych i mostowych. Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne nr 6/2009, 56

Hugenschmidt J.: Concrete bridge inspection with a mobile GPR system. Construction and Building Materials, 16, 2002, 147 - 154

Topczewski Ł.: Praktyczne zastosowanie georadaru do inspekcji obiektów mostowych. Mosty nr 2/2008, 38 - 45

Binda L., Zanzi L., Lualdi M., Condoleo P.: The use of georadar to assess damage to a masonry Bell Tower in Cremona, Italy. NDT&E International, 38, 2005, 171 - 179

Hugenschmidt J., Kalogeropoulos A.: The inspection of retaining walls using GPR. Journal of Applied Geophysics, 67, 2009, 335 - 344

Hugenschmidt J., Mastrangelo R.: GPR inspection of concrete bridges. Cement & Concrete Composites, 28, 2006, 384 - 392

Klysz G., Balayssac J.P., Laurens S.: Spectral analysis of radar surface waves for non-destructive evaluation of cover concrete. NDT&E International, 37, 2004, 221 - 227

Orlando L., Pezone A., Colucci A.: Modeling and testing of high frequency GPR data for evaluation of structural deformation. NDT&E International, 43, 2010, 216 - 230

Wciślik W.: Badania georadarowe zespolonego mostu z belkami z betonu sprężonego. 56 Konferencja Naukowa Komitetu Inżynierii Lądowej i Wodnej PAN oraz Komitetu Nauki PZITB. Problemy Naukowo-Badawcze Budownictwa, Kielce - Krynica 19 - 24 września 2010 r., 459 - 465

Perez-Gracia V., Garcia Garcia F., Rodriguez Abad I.: GPR evaluation of the damage found in the reinforced concrete base of a block of flats: A case study. NDT&E International, 41, 2008, 341 - 353

Baili J., Lahouar S., Hergli M., Al-Qadi I.L., Besbes K.: GPR signal de-noising by discrete wavelet transform. NDT&E International, 42, 2009, 696 - 703

Davis J., Huang Y., Millard S.G., Bungey J.H.: Determination of dielectric properties of in-situ concrete at radar frequencies. International Symposium on Non-Destructive Testing in Civil Engineering (NDT-CE), Berlin, 16 - 19 September 2003

Daniels J.J.: Ground Penetrating Radar Fundamentals. Prepared as an appendix to a Report to the U.S.EPA, Region V. Nov. 25, 2000 (Ohio State University, Columbus, 2000), 1 - 21

ASTM D 4748. Standard test method for determining the thickness of bound pavement layers using short-pulse radar. American Testing and Material Standards, West Conshohocken, PA. 2006

Drobiec Ł., Jasiński R., Piekarczyk A.: Diagnostyka konstrukcji żelbetowych. Tom. 1. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010, 658


Zastosowanie techniki georadarowej do ustalenia parametrów belek mostowych

  
Bęben, Damian; Mordak, Arkadiusz; Anigacz, Wojciech. Zastosowanie techniki georadarowej do ustalenia parametrów belek mostowych. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 10, n. 3, p. 5-22, kwi. 2011. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 16 maj. 2024