Roads and Bridges - Drogi i Mosty
20, 3, 2021, 239-251

Identyfikacja liczby pojazdów przeciążonych na podstawie danych z wybranych preselekcyjnych stacji ważenia pojazdów w ruchu

Tomasz Kula Poczta
Instytut Badawczy Dróg i Mostów, ul. Instytutowa 1, 03-302 Warszawa
Leszek Rafalski Poczta
Instytut Badawczy Dróg i Mostów, ul. Instytutowa 1, 03-302 Warszawa
Published: 2021-09-29

Streszczenie

W artykule przedstawiono wyniki wykonanych w 2014 i 2018 roku badań dotyczących liczby pojazdów przeciążonych poruszających się po wybranych drogach. Zbadano procentowy udział pojazdów przeciążonych w całkowitej liczbie pojazdów, określono liczbę dni charakteryzujących się dziennym udziałem pojazdów przeciążonych przypadającym na dany przedział – przy różnych wariantach pomiarów, bez kontroli i z kontrolą Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD). Ustalono, że procentowy udział pojazdów przeciążonych zależał od intensywności kontroli prowadzonych przez GITD. Udział pojazdów przeciążonych (tj. w przypadku braku kontroli wyniósł 25,1% (wartość minimalna 18,5%, maksymalna 31,4%). Przy sporadycznych kontrolach udział pojazdów przeciążonych wyniósł 9,0% (wartość minimalna 6,4%, maksymalna 11,0%). Przy intensywnych kontrolach udział pojazdów przeciążonych wynosił 1,2% (wartość minimalna 0%, maksymalna 2,5%) oraz 2,2% (wartość minimalna 0%, maksymalna 7,7%). Stwierdzono, że histogramy procentowego udziału pojazdów przeciążonych mogą być aproksymowane rozkładem normalnym.

Słowa kluczowe


pojazd przeciążony, pomiary masy pojazdu w ruchu, ruch drogowy.

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Bergan A.T., Lindgren N., Berthelot C., Woytowich B.: Preserving Highway Infrastructure Using Weigh-In- Motion (WIM). International Road Dynamics Inc., 1998

Jessup E.L.: An economic analysis of trucker’s incentive to overload as affected by the judicial system. Research in Transportation Economic, 4, 1996, 131-159, DOI: 10.1016/S0739-8859(96)80008-4

Loo van H.J.: WIM-Hand Project. 1st Intermediate Report - Results of the first phase of the “Weight-In-Motion for direct Enforcement” Project in 2000. Road and Hydraulic Engineering Division, Delft, 2001

Mohammadi J., Shah N.: Statistical evaluation of truck overloads. Journal of Transportation Engineering, 118, 5, 1992, 651-665, DOI: 10.1061/(ASCE)0733-947X(1992)118:5(651)

Mulyono A.T., Parikesit D., Antameng M., Rahim R.: Analysis of loss cost of road pavement distress due to overloading freight transportation. Journal of the Eastern Asia Society for Transportation Studies, 8, 2010, 706-721, DOI: 10.11175/easts.8.706

A Guide to the use of Long-life Semi Rigid Pavements. European Long-Life Pavement Group Report ELLPAG, FEHRL, Brussels, 2009

OECD: Moving Freight with better Trucks: Improving Safety, Productivity and Sustainability. ITF Research Reports, OECD Publishing, Paris, 2011, DOI: 10.1787/9789282102961-en

Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. Nr 19, poz. 115 z późn. zm.)

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. 2016 poz. 2022 z dnia 15.12.2016 r. z późn. zm.)

Dolcemascolo V., Jacob B., Klein E.: French policy to prevent overloading. Proceedings of the 8th International Conference on Weigh-In-Motion, Prague, 2019

Kulović M., Injac Z., Davidović S., Posavac I.: Modeling truck weigh stations’ locations based on truck traffic flow and overweight violation: A case study in Bosnia and Herzegovina. Promet - Traffic&Transportation, 30, 2, 2018, 163-171, DOI: 10.7307/ptt.v30i2.2423

Pais J.C., Figueiras H., Pereira P., Kaloush K.: The pavements cost due to traffic overloads. International Journal of Pavement Engineering, 20, 12, 2019, 1463-1473, DOI: 10.1080/10298436.2018.1435876

Mayer R.M., Poulikakos L.D., Lees A.R., Heutschi K., Kalivoda M.T., Soltic P.: Reducing the environmental impact of road and rail vehicles. Environmental Impact Assessment Review, 32, 1, 2012, 25-32, DOI: 10.1016/j.eiar.2011.02.001

Kulauzović B., Jamnik J.: Portable WiM as a tool for realistic traffic loading factors on Macedonian national road network. Proceedings of the 8th International Conference on Weigh-In-Motion, Prague, 2019

Guerson L., Jung L.A., ZanelaTani V., De Mori F., Mattar Valente A.: Brazilian National Program for Vehicle Overloading Prevention: Pilot Application. Proceedings of the 8th International Conference on Weigh-In-Motion, Prague, 2019

Bernucci L., Bosso M., Mota R.V.,Vasconcelos K.: Impact of overloaded vehicles on asphalt pavement fatigue life. Proceedings of the 8th International Conference on Weigh-In-Motion, Prague, 2019

Heidari F., Pouyan M.: Application of Deep Learning Technique in High Speed Weigh-In-Motion Systems for Direct Enforcement. Proceedings of the 8th International Conference on Weigh-In-Motion, Prague, 2019

Katkics A., Mikulas R., Ronay-Tobel B., Toldi M.: Weight Enforcement Network of Hungary (A multilevel case study on WIM). Proceedings of the 8th International Conference on Weigh-In-Motion, Prague, 2019

Corbally R., Connolly L., Obrien E, Oconnor A., Cahil F.: WIM Data Applications: Practical Examples from Ireland. Proceedings of the 8th International Conference on Weigh-In-Motion, Prague, 2019

Agape I., Dontu A.I., Maftei A., Gaiginishi L., Barsanescu P.D.: Actual types of sensors used for weighing in motion. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering 572, 2019, 012102, DOI: 10.1088/1757-899X/572/1/012102

Karkowski M., Rafalski L.: The problem of overloaded vehicles in Poland. Baltic Road Conference, Vilnius, 2013

Karkowski M., Rafalski L.: High accuracy Weight In Motion Enforcement system implementation and testing. 21st World Congress on Intelligent Transport Systems, Detroit, 2014

Ryś D.: Obciążenie dróg przez pojazdy ciężkie i ich wpływ na trwałość zmęczeniową konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych. Praca doktorska, Wydział Inżynierii Lądoweji Środowiska, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 2015

Wardęga R.: Wpływ struktury ruchu na nośność nawierzchni drogowych. Praca doktorska, Instytut Inżynierii Lądowej Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2006

Szydło A., Wardęga R.: Struktura ruchu samochodów ciężarowych na wybranych drogach w Polsce, w: Lepsze drogi – lepsze życie. I Polski Kongres Drogowy, IBDiM, Warszawa, 2006, Referaty, 469-476

Wardęga R.: Analiza nacisków osi pojazdów ciężarowych na nawierzchnie drogowe. Drogownictwo, 65, 11, 2010, 400-408

Wardęga R., Szydło A.: Widma obciążeń nawierzchni drogowych. Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej, Budownictwo i Inżynieria Środowiska, 59, 3/IV, 2012, 353-360

Ryś D., Burnos P.: Study on the accuracy of axle load spectra used for pavement design. International Journal of Pavement Engineering, 2021, 1-10, DOI: 10.1080/10298436.2021.1915492

Gajda J., Sroka R., Stencel M., Zeglen T., Piwowar P., Burnos P., Marszałek Z.: Design and Accuracy Assessment of the Multi-Sensor Weigh-In-Motion System. 2015 IEEE International Instrumentation and Measurement Technology Conference (12MTC), Pisa, 2015

Burnos P., Gajda J.: Thermal Property Analysis of Axle Load Sensors for Weighing Vehicles in Weigh-In-Motion Systems. Sensors, 16, 12, 2016, 2143, DOI: 10.3390/s16122143

Gajda J., Sroka S., Burnos P.: Sensor Data Fusion in Multi-Sensor Weigh-In-Motion Systems. Sensors, 20, 12, 2020, 3357, DOI: 10.3390/s20123357

Burnos P., Gajda J.: Optimised Autocalibration Algorithm of Weigh-In-Motion Systems for Direct Mass Enforcement. Sensors, 20, 11, 2020, 3049, DOI: 10.3390/s20113049

Spławińska M.: Analysis of the influence of traffic flow variability on noise level on roads. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 18, 2, 2019, 135-150, DOI: 10.7409/rabdim.019.009

Łukasiewicz A., Świtała M.: Differences between the traffic model and the actual road traffic and its structure. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 19, 1, 2020, 79-91, DOI: 10.7409/rabdim.020.005


1. Untitled

  Untitled
Widok (101KB)

2. Untitled

  Untitled
Widok (101KB)

3. Untitled

  Untitled
Widok (335KB)

4. Untitled

  Untitled
Pobierz (1MB)

5. Untitled

  Untitled
Pobierz (1MB)

Identyfikacja liczby pojazdów przeciążonych na podstawie danych z wybranych preselekcyjnych stacji ważenia pojazdów w ruchu

  
Kula, Tomasz; Rafalski, Leszek. Identyfikacja liczby pojazdów przeciążonych na podstawie danych z wybranych preselekcyjnych stacji ważenia pojazdów w ruchu. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 20, n. 3, p. 239-251, wrz. 2021. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 19 maj. 2024 doi:http://dx.doi.org/10.7409/rabdim.021.014.