Roads and Bridges - Drogi i Mosty
15, 3, 2016, 231-244

Ekonomiczne i społeczne aspekty wieloletniego użytkowania najdłuższego w Polsce mostu drogowego - o konstrukcji tymczasowej

Marek Mistewicz Poczta
Instytut Badawczy Dróg i Mostów, ul. Instytutowa 1, 03-302 Warszawa
Published: 2016-09-21

Streszczenie

W artykule opisano historię drogowego mostu przez Wisłę w Wyszogrodzie, obejmującą lata 1916-1999. Zbudowany w 1916 roku most ten był dwukrotnie niszczony podczas drugiej wojny światowej, a następnie odbudowywany, przebudowywany przed i po wojnie oraz wielokrotnie remontowany po katastrofach spowodowanych przez pochody lodu i pożar. Jego konstrukcja o charakterze tymczasowym miała 7 odmian: 2 pływające i 5 zbudowanych na drewnianych filarach, które zestawiono w artykule. Utrzymanie mostu było kosztowne, wobec czego wyrażano poglądy, że jest wykonywane dla spełnienia potrzeb społecznych i militarnych. Przeprowadzona post factum analiza efektywności ekonomicznej odbudowy mostu po katastrofie budowlanej w 1993 roku wykazała, że utrzymanie istniejącego mostu było efektywne, nawet w porównaniu z budową nowego mostu w 1999 roku.

Słowa kluczowe


analiza kosztów i korzyści, historia techniki, katastrofy budowlane, most tymczasowy

Pełny tekst:

PDF PDF PDF PDF

Bibliografia


Hubl L.: Most na Wiśle w Wyszogrodzie. Wiadomości Stowarzyszenia Członków Polskich Kongresów Drogowych, 4, 37, 1930, 3-11

Skwierczyński S.: Przebudowa mostu na rz. Wiśle w Wyszogrodzie, a także mostów w Płocku i Włocławku. Wiadomości Stowarzyszenia Członków Polskich Kongresów Drogowych, 4, 37, 1930, 11-20

Bielecki Z., Gutkiewicz B.: Most w Wyszogrodzie przez Wisłę – najdłuższy most tymczasowy w Europie. Drogownictwo, XLIX, 7, 1994, 159-161

Bielecki Z., Gutkiewicz B.: Monografia mostu tymczasowego przez rzekę Wisłę w Wyszogrodzie. Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych, Warszawa, 1994

Mistewicz M.: Road Bridges in Poland. Mosty drogowe w Polsce. Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych, Warszawa, 1991

Mistewicz M.: Wspomnienia z odbudowy mostu przez Wisłę w Wyszogrodzie odnalezione pod Nowym Jorkiem. Drogownictwo, LXIX, 7-8, 2014, 266-269

Mistewicz M.: Historia powojennego mostu przez Wisłę w Wyszogrodzie. Drogownictwo, LXIX, 2, 2014, 60-67

Mistewicz M.: Most przez Wisłę w Wyszogrodzie w latach 1939-1942. Drogownictwo, LXIX, 4, 2014, 130-136

Chrostowska H. i in.: Ocena efektywności ekonomicznej zadania inwestycyjnego „Budowa mostu stałego przez Wisłę w miejscowości Wyszogród” Wersja II. IBDiM, Samodzielna Pracownia Ekonomiki Dróg i Mostów, Warszawa, 1993

Poland - Roads Project. World Bank, Washington, DC, 1993, http://documents.worldbank.org/curated/en/1993/02/733215/poland-roads-project, 13.07.2016

Poland - Roads Project. World Bank, Washington, DC, 1991 http://documents.worldbank.org/curated/en/2001/02/1000504/poland-roads-project, 13.07.2016

Ruch Drogowy 1990. Biuro Projektowo-Badawcze Dróg i Mostów Transprojekt-Warszawa Sp. z o.o., Warszawa 1992

Chrostowska H. i in.: Tymczasowa instrukcja oceny efektywności ekonomicznej przedsięwzięć drogowych i mostowych. IBDiM, Samodzielna Pracownia Ekonomiki Dróg i Mostów, Warszawa, 1993

Jaździk-Osmólska A.: Pandora - Metoda wyceny społecznych kosztów zdarzeń drogowych w Polsce. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 14, 2, 2015, 133-142

Leszczyńska C.: Zarys historii polskiej bankowości centralnej. Narodowy Bank Polski, Warszawa, 2010


Ekonomiczne i społeczne aspekty wieloletniego użytkowania najdłuższego w Polsce mostu drogowego - o konstrukcji tymczasowej

  
Mistewicz, Marek. Ekonomiczne i społeczne aspekty wieloletniego użytkowania najdłuższego w Polsce mostu drogowego - o konstrukcji tymczasowej. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 15, n. 3, p. 231-244, wrz. 2016. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 16 maj. 2024 doi:http://dx.doi.org/10.7409/rabdim.016.015.