Roads and Bridges - Drogi i Mosty
15, 3, 2016, 207-220

Krzywizny powłok obiektów gruntowo-powłokowych podczas budowy i eksploatacji

Czesław Machelski Poczta
Politechnika Wrocławska, Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego; plac Grunwaldzki 11, 50-377 Wrocław
Published: 2016-09-15

Streszczenie

W pracy analizuje się deformacje pasm obwodowych powłok wykonanych z blach falistych w obiektach gruntowo-powłokowych. Jako miarę deformacji przyjmuje się zmianę krzywizny w kluczu powłoki. W analizowanych obiektach, niezależnie od ich geometrii przekroju poprzecznego, przykładowo o kształcie łukowym czy eliptycznym, projektuje się w górnej części wycinek powłok o stałym promieniu krzywizny R. W wyniku ciężaru własnego blachy, parcia gruntu i obciążeń ruchomych kształt tej części podlega deformacji z widocznym odstępstwem od koła. Zmianę tego promienia krzywizny określa się w pracy na podstawie trzech współrzędnych punktów pomiarowych, tworzących trójkąt wpisany w okrąg. Uwzględnia się przy tym dowolne (niesymetryczne) położenie punktów pomiarowych. Układ trzech takich punktów transformuje się do formy trójkąta równobocznego, a stąd wyznacza się promień krzywizny. Na podstawie zmiany krzywizny powstałej podczas budowy i eksploatacji obiektów gruntowo-powłokowych można szacować momenty zginające i naprężenia normalne w kluczu powłoki, a więc możliwa jest ocena bezpieczeństwa obiektu.

Słowa kluczowe


badania obiektów, faza budowy i eksploatacja, konstrukcje gruntowo-powłokowe, krzywizna powłoki z blachy falistej

Pełny tekst:

PDF PDF

Bibliografia


Machelski C., Mońka M.: Prognosis and measurements of deformation of soil-steel structure settled on steel corrugated plate foundations. Archives of Institute of Civil Engineering, 12, 2012, 147-156

Kunecki B., Korusiewicz L.: Field tests of large-span metal arch culvert during backfilling. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 12, 3, 2013, 283-295

Machelski C., Janusz L.: Deformations of Corrugated Steel Tunnel During Construction, in: Underground Infrastructure of Urban Areas 3. Taylor & Francis Group, London, 2015, 97-104

Kunecki B.: Field Test and Three-Dimensional Numerical Analysis of Soil-Steel Tunnel During Backfilling. Solid Mechanics, 2462, 2014, 55-60

Wadi A., Pettersson L., Karoumi R.: Flexible culverts in sloping terrain. Numerical simulation of soil loading effects. Engineering Structures, 101, 2015, 111-124

Machelski C.: Budowa konstrukcji gruntowo-powłokowych. Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wroc- ław, 2013

Machelski C.: Zmiany promienia krzywizny powłoki mostowego obiektu gruntowo-powłokowego podczas budowy. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 9, 4, 2010, 47-67

Machelski C.: Dependence of deformation of soil-shell structure on the direction of load passage. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 13, 3, 2014, 223-233

Machelski C., Mońka M.: The changes of forces and displacements of a soil-steel structure in the function of time. V Międzynarodowa Konferencja Mostowa “Mosty Tradycja i Nowoczesność”, Bydgoszcz, 2015, 113-121

Cowherd D.C., Corda L.J.: Lesson learned from culvert failures and non-failures. 89 Annual Meeting Transportation Research Board, Washington, 2010, 10-0903

Czerepak A., Zouhar J.: Deformation control during assembly and backfilling of a corrugated steel structure. Archives of Institute of Civil Engineering, 12, 2012, 85-93

Machelski C., Janusz L., Michalski J.B.: Estimation of Stress level in the Corrugated Soil-Steel Structure Based on deformation in the Crown. 95 Annual Meeting Transportation Research Board, Washington, 620, 2016, 15-3359

Madaj A., Bednarek B.: Animal passages over the A2 motorway. Archives of Institute of Civil Engineering, 12, 2012, 167-174

Machelski C.: Skuteczność pomiarów geodezyjnych podczas budowy obiektów gruntowo-powłokowych. Mosty, 5, 2016, 51-54

Pettersson L.: Full Scale Tests and Structural Evaluation of Soil Steel Flexible Culverts with low High of Cover. Doctoral Thesis in Civil and Architectural Engineering, Stockholm, 2007

Bayoglu Flener E., Sundquist H.: Full-scale testing of two corrugated steel box culverts with different crown stiffness. Archives of Institute of Civil Engineering, 1, 2007, 35-44

Manko Z., Bęben D.: Research on Steel Shell of a Road Bridge Made of Corrugated Plates during Backfilling. Journal of Bridge Engineering, 10, 5, 2005, 592-603

Pettersson L., Bayoglu Flener E., Sundquist H.: Design of Soil-Steel Composite Bridges. Structural Engineering International, 25, 2, 2015, 159-172


Krzywizny powłok obiektów gruntowo-powłokowych podczas budowy i eksploatacji

  
Machelski, Czesław. Krzywizny powłok obiektów gruntowo-powłokowych podczas budowy i eksploatacji. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 15, n. 3, p. 207-220, wrz. 2016. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 13 maj. 2024 doi:http://dx.doi.org/10.7409/rabdim.016.013.