Roads and Bridges - Drogi i Mosty
14, 3, 2015, 175-191

Wpływ wysokiej temperatury na właściwości materiałów stosowanych w konstrukcjach asfaltowych nawierzchni mostowych

Piotr Radziszewski Poczta
Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Lądowej
Jerzy Piłat Poczta
Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Lądowej
Michał Sarnowski Poczta
Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Lądowej
Karol J. Kowalski Poczta
Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Lądowej
Jan B. Król Poczta
Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Lądowej
Published: 2015-10-16

Streszczenie

Nawierzchnia mostowa w szczególnych przypadkach może być poddawana krótkotrwałym oddziaływaniom ekstremalnie wysokiej temperatury, która jest wynikiem pożarów spowodowanych, np. awarią pojazdów. Lepiszcza asfaltowe i mieszanki mineralno-asfaltowe, jako materiały termoplastyczne w warstwach nawierzchniowych i izolacyjnych zmieniają swoje właściwości w zależności od temperatury. W artykule przedstawiono wyniki badań i analiz dotyczących wpływu krótkotrwałego działania wysokiej temperatury na zachowanie się lepiszczy i mieszanek mineralno-asfaltowych stosowanych do izolacji i nawierzchni mostowych. Badaniom wpływu wysokiej temperatury wygrzewania poddano papy izolacyjne, mastyksy tradycyjne (M), nowe rodzaje mastyksów wysokogrysowych (SMA-MA), mieszanki grysowo-mastyksowe (SMA), asfaltu lanego (MA) oraz betonu asfaltowego (AC). Stwierdzono, że temperaturę 250°C należy uznać za temperaturę graniczną. Powyżej tej temperatury w lepiszczach asfaltowych następuje nieodwracalna utrata właściwości lepkosprężystych, co w konsekwencji powoduje zniszczenie nawierzchni. Istnieje możliwość budowy nawierzchni mostowych o zwiększonej odporności na działanie wysokiej temperatury, będącej wynikiem wystąpienia pożarów, poprzez właściwy dobór konstrukcji nawierzchni, materiałów i zastosowanie odpowiedniej technologii wykonania.

Słowa kluczowe


asfaltowa nawierzchnia mostowa, izolacja, lepiszcze, mieszanki mineralno-asfaltowe, wysoka temperatura

Pełny tekst:

PDF PDF

Bibliografia


Piłat J., Radziszewski P.: Nawierzchnie asfaltowe. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2010

Stosch H.J.: Błędy wykonawstwa nawierzchni bitumicznych. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1977

Bocci E., Canestrari F.: Analysis of Structural Compatibility at Interface Between Asphalt Concrete Pavements and Orthotropic Steel Deck Surfaces. Journal of the Transportation Research Board: Asphalt Materials and Mixtures, 2293, 1, 2012, 1-7

Stefańczyk B., Mieczkowski P.: Dodatki, katalizatory i emulgatory w mieszankach mineralno-asfaltowych. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2010

Radziszewski P., Kowalski K.J., Król J.B., Sarnowski M., Piłat J.: Quality assessment of bituminous binders based on the viscoelastic properties: Polish experience. Journal of Civil Engineering and Management, 20, 1, 2014, 111-120

Radziszewski P., Piłat J., Sarnowski M., Kowalski K.J., Król J.B., Pokorski P., Liphardt A.: Raport z pracy badawczej dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie – Rozwiązania materiałowo-technologiczne izolacji i nawierzchni obiektów mostowych, Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2013

Mieczkowski P.: Izolacje z pap asfaltowych na obiektach mostowych. Izolacje, 15, 2, 2010, 16-18

Sarnowski M., Radziszewski P., Piłat J., Kowalski K.J., Król J.B.: Ocena trwałości mieszanek mineralno-asfaltowych stosowanych do izolacji i nawierzchni obiektów mostowych, 60 Konferencja Naukowa Lublin-Krynica 2014, Wydawnictwa Politechniki Lubelskiej, Lublin, 2014

Zobel H., Golubińska A.: Pożary mostów. Studia i Materiały, z. 52, IBDiM, Warszawa, 2000

Rimac I., Simun M., Dimter S.: Comparison of Pavement Structures in Tunnels. e-GFOS, 5, 8, 2014, 12-18

Kowalski K.J., McDaniel R.S., Olek J., Shah A.: Modified Ignition Oven Test Procedure for Determination of Binder Content in Hot Mix Asphalt Containing Dolomite Aggregate. Journal of Testing and Evaluation, 39, 6, 2011, 1060-1069

Gaweł I., Kalabińska M., Piłat J.: Asfalty drogowe. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2014

Danowski M.: Nawierzchnie z dodatkiem asfaltu naturalnego Trynidad. Nawierzchnie asfaltowe, 18, 2, 2009, 7-13

Gaweł I., Piłat J., Radziszewski P., Kowalski K.J., Król J.B.: Rubber modified bitumen, in: Polymer modified bitumen. Properties and characterization. Woodhead Publishing Limited, Oxford, 2011, chapter 4

Way G.B.: Asphalt-Rubber 45 Years of Progress. Proceedings of the Asphalt Rubber 2012 Conference, Munich, Germany, October 2012

Radziszewski P., Piłat J., Sarnowski M., Kowalski K.J., Król J.B., Krupa Z.: Asphalt Rubber as Alternative of Polymer Modified Bitumen. Asphalt Rubber 2012 Conference Roads Of the Future, Munich, Germany, October 2012, 475-488

Król J.B.: Nowa metoda analizy mikrostruktury asfaltów modyfikowanych polimerami. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 7, 4, 2008, 23-46

Fritc H.W., Hean S.: Doświadczenia z izolacjami i nawierzchniami na obiektach mostowych (Erfahrungen mit Brückenabdichtungen und Brückenbelägen). Nowości Zagranicznej Techniki Drogowej, 141, 2000, 85-104

Sarnowski M., Radziszewski P., Kowalski K.J., Król J.B.: Impact of high process temperature on viscoelastic properties of polymer modified asphalt insulations and bridge pavements. 3-rd International Conference on Road and Rail Infrastructure, CETRA 2014, 28-30 April 2014, Split, Croatia, 325-330


Wpływ wysokiej temperatury na właściwości materiałów stosowanych w konstrukcjach asfaltowych nawierzchni mostowych

  
Radziszewski, Piotr et al. Wpływ wysokiej temperatury na właściwości materiałów stosowanych w konstrukcjach asfaltowych nawierzchni mostowych. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 14, n. 3, p. 175-191, paź. 2015. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 16 maj. 2024 doi:http://dx.doi.org/10.7409/rabdim.015.012.